Jakub Veselý | Články / Reporty | 27.09.2024
Tak ako minulý rok odštartoval v Kabinete Múz priebežný festival Vinyla, ktorý spestrí jeseň prierezom nezávislej scény podujatiami naprieč Českom. Brno dostalo večer intenzívneho psychedelického rocku, keď ho prišlo reprezentovať trio Oswaldovi, čerpajúce z amerického a tuarežského blues, a po dlhšej pauze Sýček, ktorý sa v obmenenej zostave zmieta krautrockovou vlnou nového albumu IV.
Trojica Oswaldových nastupuje, no ani priamy pohľad na hudobníkov nedokáže pripraviť na prvotný šok z nárazu perkusnej paličky Kateřiny Malé na biciu súpravu. Rytmus sa rozbieha a Adam Šťasta drví zvuk skreslenej basgitary a spolu s vybrnkávaním na gitaru Andrey Rottina zaváňa spaghetti western. Pocitu pomáha aj výjav vokalistu.
Ďalšie skladby napredujú bez pauzy a dlhé repetičné pasáže nehlásia koniec. Je to jeden celok, ktorý omamuje poslucháčov. Tí sa zaseknú v slučke nemenných tanečných pohybov a zdá sa, že sa tomu nevyhnú ani hudobníci, hrajú v tranze, opakujú slová, každý sa sústredí na svoju rolu. Vizuálne nebádať spoluprácu, zvukovo to je opačne. Jednotlivci sú načasovaní ako hodinky, bicie mimo cyklus rytmov podtrhuje Andreov hlas, gitara nasleduje spievanú melódiu. Je zaujímavé pozorovať každý detail, postrehu slúži aj skvelý zvuk, všetky nástroje ostro počuť. Tempo uvoľňuje iba skladba Higher, zato intenzitu páli na maximum. Spev a slová pôsobia ako zranený prednes na pohrebe, zvonivé činely pracujú s napätím. Verše „Flames will you take them higher now that it is all over“ preruší noiseový ruch a pálí ako šľahajúce plamene po pridaní horľaviny. Vzápätí nerušene pokračuje minimalistický ambient. ne Way Out nakoniec napovedá jedinú cestu preč. Každý si musí prejsť vrcholom hypnózy v podobe opakujúceho sa basového riffu a mámivého rytmu bicích.
Počas zvukovej skúšky Sýčka zarazí počet ľudí na scéne, pódium pôsobí so sedemčlennou kapelou menšie. Následne ostáva len gitarista Ambróz Šulej a klávesáčka Naty Středová, ukazujú si, ako sa dá prehrať zvuková stopa cez snímače gitary priložením telefónu, ktorý hrá. Známy trik ma prekvapí pri prvej skladbe. Gitarista púšťa húkanie sovy, v pozadí neustále počuť atmosférický ruch syntetizátorov. Do masy vnikajú tri gitary, jedna sa venuje iba farbe skrz efekty.
Koncert je nabitý ohromnou energiou, na svedomí to má aj vystupovanie frontmana Libora Staňka. Do mikrofónu chrlí strohé textové pasáže a tmelí ich poslucháčom priamo do hlavy. Zo zvukovej masy odkazuje na indiánsku poéziu Ladislava Nováka, pospevuje ich na ceste kozmického rocku, „A poplujem dál pořád dál”. Dokonca skladba Jaro léto podzim zima, ktorá vystihuje lenivé pofľakovanie sa naprieč obdobiami, oplýva intenzitou, aj keď si stále zachováva povedomú bluesrockovú atmosféru.
Večer eskaluje desivý Nosferatu. Kolobeh inštrumentálnych zneliek dopĺňa až bolestivý noiseový ruch, hypnóza sa vynecháva, vnemy podliehajú rovno tranzu. Text oslovuje divákov, „střez se vyslovit to jméno jinak obrazy života vyblednou“. Pak si doberá preľaknutých – „Kam chvátáš příteli? svému osudu stejně neunikneš“ – a začne veľkolepý záver, keď za stroboskopických svetiel páli kapela na plné grády a Staněk vzýva operenca. „Sýček, sýček!“
Sýček + Oswaldovi
24. 9. 2024 Kabinet múz, Brno
foto © Sebastian Vošvrda
Timon Láska 11.10.2024
Zatímco Oklou zhypnotizovala dav bublavě gradujícím a také nejznámějším trackem Lurk, Casey MQ roztancovává sál romantickou původní verzí What About Us.
Veronika Vagačová 11.10.2024
Hudba mala značne evokatívny charakter, tanečné a dynamickejšie časti pripomínali scenérie z latinskoamerickej dedinky a pobehujúce deti po uliciach, iné časti dialógy.
Václav Valtr 11.10.2024
Po několika úvodních písních přišel čas na lyričtější část reportoáru, vtahující do hypnotického a mrazivého světa svébytné estetiky...
Aneta Martínková 10.10.2024
V srpnu 2023 streamovací služba Spotify ohlásila, že její uživatelé a uživatelky za poslední rok naposlouchali přes tři miliony hodin nahrávek bílého šumu...
Veronika Havlová 09.10.2024
Když chcete zjistit, co je v Brně za kluby, jaké tam mají zvukaře, dramaturgii a nabídku na baru, naskočte na vlnu dvoudenního festivalu Batch.
Filip Peloušek 30.09.2024
Už příprava scény pro finální set v Concert Hall dávala tušit nápor na všechny smysly – fukary na listí, roztrhaná plátna a temné prapory.
Filip Peloušek, Dominik Polívka 29.09.2024
Jak byly první dvě noci pod Veletržákem ve znamení dystopie a pozvolného zániku civilizace, tak sobotní noc posouvá dění do chladné mechanické budoucnosti, kde jsou lidé pouhou vzpomínkou.
Klára Řepková 29.09.2024
Adam Dragun jen občas mezi skladby zařadí proklamace, které mají podtrhnout úzkostlivé vyznění nahrávky o „východoevropské verzi pozdního kapitalismu“.
Dominik Polívka, Jarda Petřík 28.09.2024
Kdo čekal, že program do druhé ranní ryze postávací/posedávací, toho 33EMYBW vyvede z omylu během prvních minut svého frenetického živáku.
Marek Hadrbolec 27.09.2024
Kanadská čtveřice sice několikrát nabídne záchranné lano v podobě melodie nebo silnějšího motivu, nikdo ale nemá vůli se ho chytit a nechat se vytáhnout zpět na světlo.