Články / Offtopic / / Movie/dox

I panenky mají své dny (Barbie)

I panenky mají své dny (Barbie)

Tomáš Jančík | Články / Offtopic / / Movie/dox | 22.08.2023

Jen málokdo minulý rok při zveřejnění prvních fotek z natáčení čekal, že růžová postavička od Mattela bude letos v létě úspěšně zachraňovat filmový průmysl. Ale přesně to se povedlo. A zaslouženě. Stala se internetovým fenoménem, bourá finanční rekordy a není jen stereotypní letní komedií. Barbie, jako film i hlavní postava, je mnohem komplikovanější než se na první pohled může zdát.

Tvůrčí svoboda, jakou od mateřské firmy snímek dostal, je až překvapivá, protože od prvního momentu se s ní hlas vypravěčky nemaže. Společně se skvělou (a ne jedinou popkulturní) referencí na Kubrickovu Vesmírnou odyseu totiž hned na začátku polopaticky odkryje, co to vlastně Barbie je – panenka, která zachránila ženský svět… No, možná tak v neexistujícím Barbie Landu, kde je všechno dokonalé a problémy zde neexistují, protože jakákoliv negativní myšlenka, ať už na smrt nebo nedej bože na ploché nohy, je nemyslitelná. A strefování se do Mattela tímhle nekončí, film neustále poukazuje na bezohledné fungování firmy nebo na jejich někdy opravdu zvláštní výtvory. S podobnou silnou ironií, dovedenou někdy až na úroveň trapnosti, pracuje celý snímek. Naštěstí onu hranici většinu času nepřekročí, až do úplného konce baví a vyplatí se sledovat různé malé detaily, včetně titulků.

Do čeho se strefuje režisérka Greta Gerwig především, a nejen formou scénáře, je ignorování celospolečenských problémů a primárně do toxické maskulinity a patriarchátu. Feminismus je tedy nepřekvapivě hlavním tématem téhle růžové jízdy, stejně jako všech předchozích filmů Gerwig (Lady Bird nebo Malé ženy). Jen tentokrát si může dovolit (a dovoluje) jít do extrémů. Takže toxičtí muži a čas od času i stereotypní ženy jsou zesměšňováni (ale ne uráženi) jízlivými komentáři a herci tomu napomáhají komediálními výkony.

Margot Robbie se do role stereotypní Barbie snad narodila, Ryan Gosling se v roli Kena vyžívá (stejně tak Will Ferrell jako šéf Mattelu) a se svou písní I’m Just Ken doprovází snad nejšílenější taneční choreografii vůbec. Také je milé vidět obličeje mladší generace herců, nelze si nevšimnout trojice Emma Mackey, Connor Swindells a Ncuti Gatwa, proslavené seriálem Sexuální výchova. Oddechové atmosféře snímku pomáhají i originální písně velkých jmen, jakými jsou například Dua Lipa, Tame Impala nebo Billie Eilish.

Uvolněnou náladu zvláště ve druhé polovině „naruší“ existenciální otázky a silné promluvy. Ty dodávají filmu další, dramatičtější vrstvu a například dialog mezi Barbie: „Skutečný svět není to, co jsem čekala“ a její stvořitelkou Ruth Handler: „To nikdy není. A není to nádherné?“ je jeden z nejintenzivnějších momentů, pracující s více důležitými tématy než jen s nadvládou patriarchátu, hledáním sama sebe nebo s přehlížením společenských problémů. A přesto že ne všechna dostala dostatečný prostor, vznikla bláznivá feministická meta-komedie, která má co říct.

Info

Barbie
režie Greta Gerwig, 2023
web

foto © Warner Bros.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Pestrobarevná nálož lidského úpadku (The Island)

Tereza Bonaventurová 14.12.2022

Surrealistická jízda plná symbolů, repetetivních rýmů a popkulturních odkazů vás vezme na vesele imaginativní výpravu za těmi nejhoršími problémy současného světa.

Rap a drogy stranou (Banger.)

Julie Pátá 01.12.2022

Můžeme si pokládat otázku, zda Sedlák natočil film, který má oslovovat generaci Z. Hledání odpovědi však nemá smysl. Banger.

Ako spolu prežiť karanténu a všetko ostatné (Sami doma)

Jakub Blaho 14.11.2022

Filmár a hudobník Jan Foukal nasadzuje ružovejšiu optiku a v novom filme dokumentuje silnejúce priateľstvo s Albertom Romanuttim, frontmanom Bert & Friends.

Prizmatem ňader, staré dobré časy (Černé brýle)

Jaroslav Kejzlar 01.10.2022

Italský režisér Dario Argento, který stojí třeba za kultovním hororem Suspiria (1977), se vrací z režisérského důchodu mysteriózním thrillerem Černé brýle.

Není lehké býti rodičem (C’mon C’mon)

Andrea Kubová 29.09.2022

Joaquin Phoenix navštěvuje různá města v Americe, kde se ptá dětí a mladých lidí, jak si představují svoji budoucnost a jak vnímají svět kolem sebe.

Vzpomínky na písek (Desolation Center)

Štěpán Nezbeda 17.09.2022

Na pozvání platformy Synapse Knowledge přijede do pražské MeetFactory americký producent a režisér Stuart Swezey. Recenzujeme jeho dokument Desolation Center.

Tati, chci, aby to mezi námi bylo lepší (Milý tati)

Ondřej Oharek 04.06.2022

Příběh otce a dcery byl uvedený v Locarnu a Torontu, u nás získal dva České lvy. Čím si zasloužil tolik ohlasů?

Běda tomu, kdo v sobě skrývá poušť (Lidi krve)

Štěpán Nezbeda 16.03.2022

Nejvhodnější by bylo film promítat na rozpadající se zeď domu v troskách jedné z opuštěných sudetských vesnic. Proč?

Koukat je to jediné, co umím (Boží ruka)

Štěpán Nezbeda 06.01.2022

Paolo Sorrentino, stejně jako mnoho velkých i menších filmařů před ním, se v novém snímku Boží ruka vrací k formativním rokům svého dospívání.

Oba jsme lidi (Zrcadla ve tmě)

Lukáš Masner 12.12.2021

Film se daří uvěřitelně vyprávět o zdánlivě samozřejmých a všedních věcech – o rozchodech a sblížení, o průměrnosti, obyčejnosti a rozhovorech, které...

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace