redakce | Zprávy / Pozvánky | 03.08.2021
Na chvilku se zastavit, uklidnit, pomalu dýchat a proplouvat vlastním archivem vzpomínek, útržky a záblesky krásných okamžiků a prožívat je znovu a znovu… Výstava Natalie Perkof / Carbon Dreams je k vidění v Galerii U Betlémské kaple v Praze.
Jak vlastně funguje lidská paměť? Víme, že neuronová síť mozku ukládá naše prožitky a zkušenosti, které si následně dokážeme vybavit. Také ale víme, že mozek nefunguje jako počítač a neukládá si zkušenosti ve formě přesných dat, která bychom si pak nezkreslená „přehrávali“ jako dokumentární film. Mozek si vzpomínky vlastně sám vytváří jako jakýsi otisk či obraz skutečnosti, ze které dokáže abstrahovat to, co je snad pro nás podstatné. Někdy ale bez našeho vědomí vzpomínky také zdeformuje a v režimu snění pak jejich fragmenty pořádně promíchá. Prožitky si přitom nevybavujeme v podobě detailně vykreslených tvarů, ale spíše ve formě jakýchsi ozvěn, pocitů, barev, chutí nebo i vůní.
Přístup Natalie Perkof má s tím, jak funguje naše paměť, něco společného – i ona z rekonstrukcí běžných situací vytváří obrazy, které jsou schopné zhmotnit konkrétní prožitky a emoce. Svým způsobem se její díla ocitají v opozici vůči daru (či spíše prokletí) Irenea Funese, hlavního hrdiny jedné z Borgesových povídek, který si pamatuje každou jednotlivost, každý detail, ale není schopen žádné abstrakce, zobecnění a vnímání podstatného. V obrazech z cyklu Manuál přirozenosti Natalie Perkof pracuje s působivou poetikou „momentek“, s útržky každodenních situací a přátelských setkání. Její čistý formální projev je pevně zakotven ve figurální malbě, motivy maleb přitom čerpá z vlastního života – v siluetách rozeznáváme postavu autorky samotné, její rodiny a nejbližších přátel. Postavy jsou však redukované na pouhé siluety, které působí, jako by byly zmrazené v jednom okamžiku, jako by levitovaly v neurčitém časoprostoru. Snové kompozice Natalie Perkof sice svou atmosférou oscilují na pomezí reálného a ireálného, zároveň se v nich ale koncentruje zvláštní, harmonický pocit, který je nám všem jaksi podvědomě známý.
Natalie Perkof / Carbon Dreams
5. 8. – 5. 9. 2021
Galerie U Betlémské kaple, Praha
web galerie
foto © se svolením Galerie U Betlémské kaple
redakce 17.04.2024
Pro fanoušky přichystali Orffové i malé překvapení - vydání Písně pro Stefanii Sauer na streamovacích platformách.
redakce 16.04.2024
O tom, že živá vystoupení Báry Zmekové jsou unikátní zážitek, svědčí i její předchozí Live at Gong.
redakce 16.04.2024
Jak se často zmiňuje v recenzích, hudba Cari Cari je jako soundtrack nekonečných letních roadtripů a oslava osobní svobody.
redakce 11.04.2024
Zůstávají věrní kytarám, přesto posouvají svůj zvukový a muzikantský rejstřík o kus dál.
redakce 11.04.2024
Vystoupení se budou konat například na historickém městském koupališti, v kupoli Volkspalastu nebo v historických sklepeních Moritzbastei.
redakce 11.04.2024
Brno ožije francouzskou kulturou. Prožijte ji všemi smysly na některé z mnoha akcí, které se tematicky zaměří na surrealismus a nechají se inspirovat i letošními olympijskými hrami.
redakce 10.04.2024
Na nahrávání nové desky si přizval pestré spektrum hudebníků a hudebnic, od Backxwash nebo Brodinského až po Safety Trance.
redakce 08.04.2024
„We Are the Earth“ – tak zněl nadpis textu, který změnil Aurořin pohled na svět.
redakce 08.04.2024
Aquaserge vznikli v jihofrancouzském Toulouse a sami sebe definují především jako kolektiv, který se v průběhu času stále obnovuje a proměňuje.
redakce 05.04.2024
Headlinuje zvukový extremista, který kombinuje industrial, hip hop, bass a techno a za doprovodu vizuálního umělce Seviho Ika Dømochevskyho představí aktuální album.