Články / Reporty

Irské antidepresivum (And So I Watch You From Afar + Catalan)

Irské antidepresivum (And So I Watch You From Afar + Catalan)

Dominik Polívka | Články / Reporty | 28.10.2019

Výročí deseti let od vydání svého prvního, stejnojmenného alba přijela oslavit belfastská čtveřice And So I Watch You From Afar. Surrealistický cover oné nahrávky zdobil například býk popíjející z hrnku, ryby s pavoučími nohy nebo trojice očí pozorující ze země bizarní scenérii okolo. Příznačný obraz vystihující neuchopitelnost kytarových přesmyček uvnitř obalu. Od té doby vydali další čtyři desky, ASIWYFA vyrostli zvukově, uhladili ostré hrany chaotických manýr a vybarvili komplexní sonické plochy.

Do klubu Underdogs’ si přivezli krajany Catalan, kteří svou typicky irskou přívětivostí a projevem mezi skladbami prozářili strohé pohledy návštěvníků. Z postpunkového základu vystupovaly domácí folkové vlivy, které ohřívaly žánrový chlad. Harmonické zpěvy, tamburíny a šejkry doplňovaly chytlavé groovy a nutily k tanci. Hudba stála na kontrastu mezi přímočarou garážovou veselicí a promyšlenou indierockovou kytarovkou s ohlušujícími zvukovými stěnami. Texty komentující dění na britských ostrovech byly povzbuzující a neztrácely na optimismu. Překvapivé a vřelé vystoupení se schopností zvednout náladu i tomu nejzasmušilejšímu člověku v sále.

fotogalerii z koncertu hledejte tady

Ve stejně pozitivním duchu navázali ASIWYFA. Instrumentální smršť odstartovala první skladba Set Guitars to Kill z eponymního alba, které zaznělo celé. Čtveřice publikum nešetřila a s vražedným nasazením drtila pádnými riffy, které by předčily kdejaké metalové nahrávky. Důkazem budiž vyvrcholení skladby Start a Band nebo Eat The City, Eat It Whole. Hlavní kytarista Rory Friers s faderem nastaveným až do vesmíru proměňoval nálady ubíhajících songů štěbetavým vybrnkáváním a barvitými kytarovými kolážemi. Texty tu nechybí, atmosférická hudba je dosti výpravná a vizuální na to, aby je člověk nepotřeboval. Divoké dynamické změny střídala nezbedná vrstvení chytlavých riffů padajících do postrockových crescend v písni If It Ain't Broke... Break It.

ASIWYFA dokáží bravurně spojit mathrockovou techničnost s chytlavými skočnými riffy, takže hudba netrpí „progresivní“ onanií a je mnohem přístupnější a zábavnější. Oddanost a nadšení fanoušků odrážely dlouhé potlesky, mohutné chorály při songu TheseRIOTSareJUSTtheBEGINNING i aktivní feedbacky na Friersovy otázky mezi skladbami. „Jak se jmenovalo místo, kde jsme tu hráli poprvé?“ „Chapeo Roughe? Tenkrát tam bylo zhruba deset lidí, předpokládám, že jste jedni z nich,“ děkoval za účast.

Přídavek v podobě S Is for Salamander na sebe nenechal dlouho čekat. Zbytečný odchod za oponu a následný návrat byly jediným lichým momentem jinak srdečného setu. Sobotní dávka antidepresiv a němá vášeň v irském stylu, jen ta zelená chyběla.

Info

And So I Watch You From Afar (uk) + Catalan (uk)
27. 10. 2019, Underdogs’,Praha

foto © Lucia Banáková

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Ve zvukové krajině labyrintu Faunu (Faun festival)

Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024

Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...

Poslední nádech (Bendik Giske)

Julia Pátá 15.04.2024

Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...

Hřejivý folk chladne a tmavne (Tábor + Cardo & Decumanus)

Kryštof Kočtář 13.04.2024

Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.

Let s gripenom, nohami pevne na zemi (Dukla)

Jakub Veselý 12.04.2024

Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.

Od tance ke smyslovému přetížení (Jednota v noci)

Dominik Polívka 08.04.2024

Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.

Laciné kostýmy, vytříbené kytary (Devil Master)

Marek Hadrbolec 08.04.2024

Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.

Strejc is not děd! (Hentai Corporation)

Kryštof Kočtář 02.04.2024

Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.

Paprsky v mlze (Bohren & der Club of Gore)

Kryštof Kočtář 31.03.2024

Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.

Dvě světla na konci deště (Kaleida + Viah)

Tomáš Jančík 28.03.2024

I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.

Swag a dechberoucí sexappeal (Annet X & NobodyListen)

waghiss666 24.03.2024

Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace