Články / Rozhovory

Ivan Hronec (Edison Filmhub): Nemáš kino, nemáš pravdu

Ivan Hronec (Edison Filmhub): Nemáš kino, nemáš pravdu

Jakub Kurnas | Články / Rozhovory | 25.06.2019

V pražské Jeruzalémské ulici se zkraje června otevřelo nové kino Edison Filmhub. Do kinosálu i kavárny chce lákat všechny diváky, kteří od filmu očekávají nejen zábavu, ale i inspiraci. Jak bude ve funkcionalistické budově bývalé Edisonovy transformační stanice film chutnat, jsme se ptali ředitele Film Europe Ivana Hronce.

V Praze je poměrně silná scéna artových kin, třeba Ponrepo, Oko nebo Světozor. S jakou myšlenkou jste do projektu nového kina šli, co nového chcete nabídnout divákům, kterým nevoní multiplexy?
Edison není jenom kino, je to širší projekt Edison Filmhub, spojující projekce skvělých filmů z prestižních festivalů s možností posedět si a popovídat si o nich v příjemné stylové kavárně s kvalitní kávou. Dává také možnost účastnit se odborných debat a diskusí k vybraným projekcím nebo si udělat kino doma – už brzy totiž naplno spustíme vlastní VOD platformu, tedy virtuální videopůjčovnu. Edison se nachází v prostoru, který kinem nikdy nebyl – původně, ve 30. letech minulého století, byla na tomto místě vybudována trafostanice, ozdobená jednou z prvních kinetických plastik v Československu, Světlo proniká tmou od Zdeňka Pešánka. Plastika se pak stala inspirací pro stejnojmenný film Otakara Vávry a Františka Piláta, který je experimentální filmovou klasikou. Po mnoha letech se v budově Edisonu otevřela banka, kolem které jsem pár let chodil a snil o tom, jaké by tu místo ní bylo krásné kino… A mám radost, že se mi můj sen nakonec podařilo realizovat. Celý prostor jsme zrekonstruovali – mimochodem bez jakékoliv státní dotace – v původním funkcionalistickém duchu a vznikl krásný kinosál se stylovou kavárnou, jíž vévodí obraz někdejší Pešánkovy plastiky.

Program kina zastřešuje kurátorský výběr filmů. Kdo tvoří kurátorský tým a jakým tématům bude dávat prostor?
Kurátorský tým tvoří především dramaturgové distribuční společnosti Film Europe, vedoucí kina Jan Papica a externí kurátoři, kteří budou pracovat na jednotlivých tématech či eventech. Hlavní dramaturgie je dána akvizicemi Film Europe, potažmo festivalů Be2Can a Scandi. V budoucnu ale chceme přinášet i filmy jiných distributorů.

Edison chce zasazovat filmy do kontextu, a to i pomocí přednášek a seminářů. Jaký odborný program se chystá?
V červnu proběhl nový malý festival – přehlídka britských filmů Film is GREAT, pořádaná ve spolupráci s Britskou ambasádou. Uvedli jsme na něm několik premiér, například hudební film Beats, odborný úvod k němu připravil hudební publicista Pavel Klusák. Více seminářů a přednášek chystáme až po zaváděcím letním provozu, tedy od září.

Za kinem stojí distribuční společnost Film Europe, která se soustředí na evropský film. Hned začátkem června jste uvedli premiéru čínského filmu Poslední večery na zemi. Jak často bude Edison cestovat za hranice Starého kontinentu?
Film Europe se soustředí na evropský film, ale nejen na něj. Provozujeme také festivalový a DVD label Be2Can, který uvádí filmy z prestižních filmových festivalů – Benátky, Berlín, Cannes –, a na nich se samozřejmě umisťují filmy z celého světa. Proto i první červnovou premiérou byl loňský účastník festivalu v Cannes, čínský neo noir Poslední večery na Zemi. Jeho garantem je filmový a hudební teoretik Aleš Stuchlý.

Novinkou je v českém kontextu VOD videoknihovna – tedy princip, na němž funguje třeba Netflix –, kterou bude Edison nabízet. Jak bude fungovat?
Film Europe je mediální společnost, která dnes provozuje tři tematické televizní kanály – Film Europe Channel, Be2Can Channel a Československo. Film Europe Channel programuje evropské filmy, v současnosti vysíláme v Česku, na Slovensku, v Belgii a Holandsku. Tenhle projekt je zároveň SVOD platformou (Subscription Video on Demand, předplatitelská verze VOD). Be2Can Channel je TV a SVOD variantou festivalového konceptu Be2Can, tedy soutěžních a oceněných filmů z nejlepších filmových festivalů. Československo vysílá českou a slovenskou filmovou klasiku do roku 1990. Edison Filmhub nabídne spojení kina a VOD. Divák si u velké části našich filmů vybere, jestli film uvidí v kině, na VOD nebo i v kině i na VOD. Finální podobu ladíme a věřím, že to po létě bude systém plně funkční. Záměrem je i pravidelné nasazování Day and Date premiér, tedy společné premiéry v kině a na VOD.

Zvládne Praha uživit další kino plující mimo hlavní filmové proudy?
Zvládne. V Amsterdamu je jich šestnáct, v Paříži víc než čtyři sta. Mnohé významně oceněné filmy se mimo Be2Can do programu artových kin moc nenasazovaly. Praha má totiž jednu zásadní a podle mě ne úplně pozitivní jedinečnost: skoro každé jednosálové/artové kino vlastní nebo kontroluje filmový distributor. Počítejte se mnou: Lucerna je naštěstí výjimkou, ale distributor Aerofilms kontroluje Světozor, Oko, Kino Aero (a také Scalu v Brně a Bio Central v Hradci Králové), Cinemart má Evald a Atlas, Kino Pilotů je zároveň distribuční společnost, Asociace filmových klubů má svoje kluby. Síť multiplexů Cinestar má Forum Film a tak dále. A Film Europe proto teď má Edison. Podle mě to není zdravé. V Amsterdamu z těch šestnácti kin ani jedno nevlastní distributor, považovali by to za drzý kartel. Ale takhle jsou věci v Praze nastavené a já to musím respektovat. Takže vaše otázka je správná a odpověď zní: nejenže zvládne, ale bez kina se vlastně nedá distribučně existovat. Nemáš kino, nemáš pravdu!

Pražská artová kina se opírají o stálou diváckou základnu a uvolněnou atmosféru. Jakou komunitu byste chtěli vytvořit v Edison Filmhub?
Praha má dobře pokryté dvě cílové divácké skupiny: diváky multiplexů a trendy hipsterů, což nejlépe reprezentuje Bio Oko. Potom je tu dobrý hybrid jako Kino Pilotů, které cílí na rezidenty kolem Krymské a diváky specializovaných filmových přehlídek. Co Praze chybělo, je stylové butikové kino. Moji diváci chodí do Doxu, Rudolfina a kávu si dávají ve SmetanaQ. Sledují divadlo, hudbu, literaturu a společenské trendy. Film pro ně není artová rozprava o režisérovi a úhlu kamery, chtějí filmy s tématy, které se dotýkají reálného světa a možná ho i někam posouvají. Jde o vzdělanou, trochu starší populaci, která si ještě pamatuje čas, kdy se do kin chodilo na filmy, o nichž se dalo mluvit. Dnes svůj prostor nemají ani v plexech, ani v hipsterských zónách na Letné.

Pro Edison Filmhub a jeho komunitu bude kinematografická kvalita filmu očekávaným standardem –, ale tím hlavním důvodem bude společensky aktuální téma filmu a stylová kavárna, kde se dá o nastolených otázkách příjemně hovořit. Proto je konceptem Edison Filmhub „Kino / Café / Téma / VOD“ a naším sloganem „nenápadný půvab kinematografie“. Edison nebude hlasité kino, bude – a už je – půvabným, politicky korektním, příjemným kino/café prostorem. Nenápadně se skrývá mezi Synagogou v Jeruzalémské, katolickým kostelem svatého Jindřicha v Jindřišské a liberálním Patočkovým gymnáziem. Nemám lepší odpověď na to, jakou komunitu bych rád oslovil: podívejte se na mapu a čtěte symboly.

Info

Edison Filmhub
web kina

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Vstupní prohlídka: Small Town Life

redakce 21.01.2020

Small Town Life se díky eponymnímu EP dostali na největší slovenský festival Pohoda, aktuálně dokončují debutové album. Na jaře se chystají objet společně s Guilty Echoes krajinu.

Douška vydavatelská: Divnosti

redakce 21.01.2020

Hudebník, dramaturg, promotér, producent, zvukař a příležitostný publicista nejenom na stránkách Full Moonu, Tomášovo portfolio je široké.

Karel Spěšný (Festival krátkých filmů Praha): Témata, která hýbou světem

redakce 15.01.2020

Příběhy nepoddajných žen z oblasti Amazonie, filmy reflektující tvorbu švédského režiséra Ingmara Bergmana, kraťasy sekce La Quinzaine z Cannes a fůra dalšího. Rozhovor.

Vstupní prohlídka: Plum Dumplings

redakce 11.01.2020

Tématem desky je ztrácení, ať už se ztrácí zábrany, nebo jen důvěra. Jaká další životní témata jsme z kapely dostali?

Vstupní prohlídka: Sekvoye

redakce 03.01.2020

Po dvou vydaných EPs se rozhodli pro konceptuální album a posun k syrovějšímu a nekompromisnějšímu vyjádření. Co více na sebe řekli?

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Tolerance nestačí. Proměny queer v umění a společnosti

Viktor Palák 02.01.2020

Jaké osobnosti a momenty dopomohly k citlivějšímu vnímání sexuálních identit a práv LGBT+ lidí? Můžeme umění nálepkovat slovem queer? A která díla posouvala hranice?

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Milovníci pokleslých žánrů (Rány těla)

Michal Pařízek 02.01.2020

Tak dlouho jsme hledali na rozhovor s nimi redaktora, až mi nakonec došlo, že to budu muset udělat sám. A že vlastně chci... Rozhovor z edice nejlepší texty Full Moonu…

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Deklarace štěstí v digitálním kapitalismu (Rafani)

Zuzana Krišková 02.01.2020

Během rozhovoru, u kterého chyběl člen skupiny Brody, se pilo a jedlo a členové Rafanů by byli rádi, kdyby zde bylo řečeno, že se mají jako prasata v žitě. Print…

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Daleko od babičky (Awali + Margo)

Vadim Petrov 02.01.2020

Jedním z nejlepších rozhovorů z magazínu Full Moon za loňský rok je tandemový seskok, tedy rozhovor s dvojicí Awali - Margo. Dáváme k dispozici online.

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Tati, můžeš mi vysvětlit, proč nehrajou tvrdej rap? (Affro)

Jakub Šíma 02.01.2020

Affro je již takřka dvacet let jednou z nejvýraznějších postav zákulisí české rapové scény. Rozhovor s ním pochází z tištěného Full Moonu a v rámci výběru toho nejlepšího je nyní…