Články / Offtopic / / Movie/dox

Je Allegiant nejzbytečnějším filmem vůbec?

Je Allegiant nejzbytečnějším filmem vůbec?

Adam Hencze | Články / Offtopic / / Movie/dox | 24.03.2016

Neduhu dělení posledních dílů adaptací knižních předloh se od dob Harryho Pottera svět nezbavil a tuzemské kinosály tak čeká další přírůstek. Česká kina aktuálně vymetá ve světové předpremiéře první část třetího dílu trilogie Divergence s českým podtitulem Aliance a anglickým podtitulem Allegiant. Zmatek? A co teprve film samotný.

Allegiant mohl existovat dvěma způsoby: jako gradující nádech před finálním prasením – modelově první část Deathly Hallows u čaroděje z Bradavic – nebo jako silnější předprasení s dějovými zvraty, které hází připravované finále do jiných světel – model Huger Games. Allegiant nefunguje ani jako model A, ani jako model B, Allegiant totiž nefunguje jako vůbec nic. Ani nevím, kde s filipikou začít a kde skončit – jestli u základní (ne)přesvědčivosti, osudové vážnosti, pseudovědecké klišovité zápletky, prokecané dvouhodinové stopáže nebo u donebevolající zbytečnosti polykající devíticiferný budget. Použitý přívlastek “prokecané” se nesnaží shazovat převázně dialogovou strukturu snímku, naráží na jiný problém: během sto dvaceti minut se opravdu nic alespoň trochu zajímavého nestane.

Těžko říct, jak moc je na vině Schwentke, jak moc čtveřice scenáristů a jak Veronica Roth s knižní předlohou, které dává internet ústy fanoušků celkem zabrat. Fandové teenage sci-fi fantasy knih o heterogenní dvojici rozervaných hrdinů budou zpravidla filmovým zpracováním vždycky trochu nespokojeni, v tomtom případě mají ale stoprocentní pravdu. Tris a Four (Shailene Woodley a Theo James) v Allegiantu prochází nesmyslnou charakterní proměnou a ocitají se ve světě, který shazuje základy vystavěné předchozími dvěma díly a raději se měří s kvazi-vědeckou tezí dovedenou do genetické pseudo-dokonalosti. Příběhové pozadí se rovná civilizačnímu kýči, který by smetl ze stolu průměrný znalec konspiračních teorií nebo kdokoliv s alespoň selskou úrovní rozumu. Roth měla očividně s psaním třetího dílu nemalé problémy, takže proč se její stupidity Allegiant striktně drží a proč je toto nevábné rochnění naplánováno do dvou celovečerních filmů, je otázka.


Snad největším šokem je vážná tvář, kterou si Allegiant snaží zachovat. Chybí mu dynamika, směr, dopad. Pseudo-Krista Tris tentokrát střídá Four, což dává vzhledem k vyústění děje v posledním díle snad i smysl – ten osvobozuje parťáky a objevuje "skryté pravdy" korporátních molochů, nosí u toho červené hi-tech montérky, sem tam zaběhne na líbačku se Shailene a tváří se u toho drsně. Ostatní herci nemají se svými postavami co hrát, obzvlášť po tom, co dostanou všehovšudy pět, šest minut prostoru. Miles Teller má sice svých štěků o něco víc, pořád je to ale bída, jeho rádoby vtipné připomínky nefungují a Zoë Kravitz už je se zbytkem opravdu jen do počtu. Fakt, že byl film snímán kamerou Alexa 65 (technická novinka, která měla premiéru u filmu REVENANT Zmrtvýchvstání, pozn. aut.), neznamená vůbec nic, třetí díl série vypadá jako 90% hollywoodské produkce sérií pro masy, trpí stejnými CGI neduhy a stejně nepřehlednou akcí (tedy když už k nějaké dojde).

“After i read Allegiant, i watched Titanic to cheer me up.” Jeden z fanoušků tento výrok vztahuje k budoucímu osudu jedné z hlavních postav, jeho smysl je bohužel lehce přenositelný na celý film (na celou sérii). Režisér Robert Schwentke měl v předchozím díle Rezistence (2015) několik menších “es”, jedním z hlavních byla změna účesu hlavní hrdinky. V Allegiantu má Shailene vlasy pořád krátké.

Info

Série Divergence: Aliance / Allegiant
Režie: Robert Schwentke, 2016
www.thedivergentseries.movie

Vyšlo v magazínu Pinbacker, redakčně upraveno.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Barabáš kráľom dokumentu (Salto je kráľ)

Bibiána Hajdanyová 12.09.2020

Partia dobrých kamarátov a dobrodruhov v ňom objavuje nepreskúmané miesta planéty, ktoré bývajú extrémne nebezpečné.

Pohoda nekonečného ničnerobenia (Palm Springs)

Jonáš Sudakov 30.08.2020

Iba v posledných piatich rokoch vyšlo šestnásť filmov o ľuďoch zaseknutých v časovej slučke. Síce je to vďačná téma, ale len málokedy sa tieto filmy...

Nolanova časová smršť (Tenet)

Lukáš Masner 27.08.2020

Nově se totiž Nolanovi podařilo zakomponovat prvek časových paradoxů, kdy se v rámci jednoho záběru setkává hned několik proti sobě plynoucích časů, ale i pohybů.

Disharmonická mexická výprava (Frida Viva La Vida)

Bibiána Hajdanyová 23.08.2020

Je možné sledovať atmosférické pohľady na krajinu, zrnité spomienkové zábery zo života umelkyne či megalomanské prostredie Ameriky, ktoré pripomína, ako veľmi ju Kahlo neznášala.

Pre milovníkov cyklistiky (Raoul Taburin)

Bibiána Hajdanyová 02.08.2020

Raoul Taburin osciluje medzi komédiou a rodinným filmom, ktorý podrobne rozpracuváva strach z vlastnej slabosti.

Smelý začiatok (Než skončí léto)

Bibiána Hajdanyová 19.07.2020

Film rozpracuváva tínedžerskú lásku, hovorí o nezvratnom osude a rieši morálne zásady. Z festivalu v Benátkach si odniesol niekoľko cien a nemal by uniknúť ani širšej verejnosti.

Nesmierne vydýchnutie bolesti (Bludné kruhy)

Jonáš Sudakov 10.07.2020

V každom z období sú iné emocionálne vyčerpávajúce momenty, ktoré skúmajú smrť, násilie, náboženstvo a rasizmus voči pôvodnému obyvateľstvu.

Člověk člověku vlastníkem (Vlastníci)

Shaqualyck 21.06.2020

Ne že by se u nás točilo málo komedií. Jen se na ně nedá koukat. Vlastníci Jiřího Havelky představují výjimku z pravidla.

Bedosova partnerská poradňa (Tenkrát podruhé)

Bibiána Hajdanyová 25.01.2020

Kde by sa človek chcel ocitnúť, ak by mal možnosť znovu prežiť nejaký moment? Išlo by o konkrétne miesto alebo o to, kto by v danej spomienke figuroval?

Kedy sa „naša vec“ stala vecou verejnou? (Prvý zradca)

Bibiána Hajdanyová 28.12.2019

Životopisná krimi-dráma Il traditore je plná mocných mužov, veľkých zrád a túžby po pomste.