Tomáš Hambálek | Články / Reporty | 18.04.2023
Nedělní koncert Girli byl oslavou feminismu, tolerance, LGBTQ+ a zářivých barev na vlasech. Skoro vyprodaný klub Bike_Jesus nabízel možnost propracovat se do první řady pro intimní kontakt s hlavní hrdinkou, nebo šanci dostat se na její sociální sítě.
První se mikrofonu chopil Louis III z jižního Londýna a zpěv byl po celou dobu jeho vystoupení jediný prvek, který neobstarával počítač. Louisovi to zpívalo, ale celek působil až nelidsky dokonale. Jeho hudba představuje mix RnB, hip hopu a popu, sedí jeho vlastní charakteristika „pop songs about mental health“. A písničky o duševním zdraví byly jedním z témat večera. Na mnohé výzvy, jestli se nám chce tančit, byla slabá odezva, ale když zpěvák zakončil větu slovem Girli, dav mohutně reagoval. Louis III se choval přátelsky, učil nás hláskovat m o o d, f u c k, na jeho poslední píseň už tancovali skoro všichni.
Když na podium vešla Girli, vlastním jménem Milly Toomey, nebylo pochyb o tom, kdo je hlavní hvězda. V doprovodu vokalistky a bubenice zahájila písní Has Been. Bicí dodávaly písničkám drsnější podobu, než jakou známe z nahrávek a vokály s vydatnou podporou publika působily jako malé hymny, viz Not That Girl, More Than a Friend nebo Imposter Syndrome. Zvuk byl povedený, snad jen v Girl I Met on the Internet nástroje přehlušovaly vokál.
Vrcholem koncertu byla písnička Hot Mess. Choreografie s vokalistkou, rap a hyperpop se potkávají ve feministickém manifestu, kde Girli rapuje, že přijela na skateboardu, je zpocená, a nemusí se přizpůsobovat mužské představě o tom, jak by žena měla vypadat a chovat se. Vše kondenzované v refrénu: „I'm messy as a boy. And I don't give a fuck.“ Na čem Girli ovšem velmi záleží, jsou fanoušci, s nimiž se neustále snažila komunikovat. Když vzpomínala, že Českou republiku naposledy navštívila na Prague Pride, dle odezvy nebyla jediná. Působila přirozeně a přístupně, což byla vzhledem k menšímu prostoru ideální kombinace. Když jí fanynka hodila na podium balonek chválící její outfit, řekla, že takovým způsobem ji ještě nikdo nebalil.
Podobné momenty Girli zlidšťovaly a dodávaly jejím písničkám váhu i autentičnost. Ať už jde o boj s muži, kteří se jí snažili řídit kariéru, aby jí následně z labelu vyhodili, pocity dysmorfie nebo o cestu k vlastní queer identitě. Převážně mladší publikum na všechno reagovalo velmi intenzivně. Nebyl to anonymní dav, ale komunita jednotná ve své odlišnosti. Navzájem se podporující a tancechtivá.
Michal Smrčina, Ondřej Pěkný 05.06.2023
Že jde o gotický festival naznačí hlavně svébytný a pečlivě stylizovaný dresscode, skrze který si tato událost na pár dnů město přivlastňuje.
waghiss666 04.06.2023
Namísto vyfintěné hostesky nebo lenivého hypemana vyletí z backstage Edúv Syn. Maskot celého setu v umaštěném triku Wu-Tang rozjede pogo...
Jiří V. Matýsek 01.06.2023
Walter Trout slaví v těchto dnech devět let od svého návratu do života a očividně je do hloubi duše šťastný.
David Stoklas 31.05.2023
Otřepané přízvisko o nejhlasitější kapele New Yorku každý slyšel tolikrát, kolikrát Oliver Ackermann za svůj život hodil o zem kytarou.
Jiří Přivřel 30.05.2023
„Je to tu moc hezký, ale nenechávej mě tady,“ říkává žena, kdykoliv zavítáme na Broumovsko.
Václav Valtr 28.05.2023
A zatímco všichni – i Debmaster – tančí, Yallah působí jako kazatelka hřímající svá naléhavá poselství...
Kryštof Kočtář 27.05.2023
Nejhlasitější a nejchaotičtější část běsnění pak Giru zvedla ze židle, na níž jinak trávil zbytek času...
Jáchym Rainisch 20.05.2023
Optimistický záblesk ze začátku vystoupení Xiu Xiu v podobě narozeninového popěvku věnovaného Freddymu Rupertovi zhasl vysoký syntezátorový tón.
Minka Dočkalová 15.05.2023
Černobyl, jaderný klub, prvek v periodické tabulce, elektrárna jako modla a objekt erotizujících představ, Curie, Oppenheimer, Einstein, ti všichni tu defilují v různých kontextech.
Jiří V. Matýsek 06.05.2023
Svého času zázračné dítě s kytarou Joe Bonamassa se po dekádě vrátil do Prahy. Vyprodané Forum Karlín oslnil skvělou technikou i virtuozitou. Stačí to ale na skvělý koncert?