Články / Rozhovory

Jindřich Krippner (Divadlo Archa): Experiment: léto ve městě

Jindřich Krippner (Divadlo Archa): Experiment: léto ve městě

Aneta Martínková, Jarmo Diehl | Články / Rozhovory | 15.07.2020

Bez ohledu na hranice mezi žánry, to je jedno z hesel Divadla Archa, které si od svého založení v roce 1994 vybudovalo pověst na domácích i mezinárodních progresivních scénách jedinečnou dramaturgií, ale i inovativními projekty. Současné scénická umění je pouze jednou z položek jejich programu, letos rozšířeného i o prázdninovou část. V druhé polovině července proběhne Léto s Archou, které představí soubory divadelní i hudební, a to v prostorách celého divadla. Jak se daří Arše, co připravuje a co se mění v důsledku koronavirové pandemie nám řekl zástupce ředitele pro program Jindřich Krippner.

Archa má přes léto otevřeno poprvé za dvacet pět let existence. Spoléháte na to, že lidé budou kvůli absenci velkých letních festivalů přes léto více v Praze?

Během léta obyčejně nezahálíme. Většinou se vedle pravidelné údržby technologií a technické přípravy najde pár termínů pro větší koncert. Často se jedná o některou z hvězd letních festivalů, kterou stojí za to přizvat i do rozpáleného města. Vloni to byl Keb' Mo', kterého přivezli Liver Music, anebo Ziggy Marley ve spolupráci s Colours Selection. Během léta umělci také zkouší a na přelomu srpna a září probíhá dvoutýdenní Mezinárodní letní škola divadla v sociálním kontextu. Letošní čtrnáctidenní letní program je ale opravdu novinka. Díky korona přestávce máme údržbu částečně hotovou a rádi bychom našim divákům, kteří v mnoha případech opravdu v létě budou v Praze, nabídli zajímavé a pestré kulturní vyžití v Arše. Myslíme si, že v okamžiku, kdy je pro soukromé kulturní instituce doba velmi nejistá, je prostor pro neziskový sektor, aby nabídl pestrou a zajímavou kulturní službu obyvatelům a návštěvníkům Prahy. Zajímá nás, s jakými pocity budou návštěvníci do divadelních prostor přicházet. Jak moc je ovlivněna poptávka po kultuře. I tentokrát bereme Archu jako laboratoř společnosti a jsme zvědaví, jak tento letní experiment dopadne.

Bude léto prostorem především pro náhradní termíny akcí, které jste museli odložit, nebo jste vytvářeli letní program od nuly?

Jediný náhradní program v červenci je premiéra představení Dům bez spánku 14. a 15. července. Další hudební a divadelní program vznikal takřka od nuly. Koncem dubna jsme začali plánovat návrat do provozu a řekli jsme si, že nemůžeme mít zavřeno a čekat, “až se to vyplatí”, a že musíme otevřít naše chladivé podzemí v červencovém hicu velkoměsta. Protože naše programace do velké míry vychází z různých partnerství a uměleckých setkání, oslovili jsme několik umělců a partnerských organizací, ať pozvou své příznivce do Archy nebo do Plavek - nově otevřené kavárny ve vestibulu divadla.

Program je opravdu široce rozkročený - od ambientních večerů labelu Genot Centre po představení divadla Vizita s Jaroslavem Duškem v čele. Je v tom nějaký hlubší záměr?

Určitě je snaha o diverzitu celého programu a důraz na spolupráci s partnery. Snažíme se programem oslovit co nejvíce skupin našich diváků. Každý do Archy chodí na něco jiného - někdo zejména na koncerty, někdo na zahraniční projekty, někdo na dokumentární divadlo anebo ateliéry. Mám radost, že se podařilo oslovit jak větší partnery, jako je Radio 1, které představí klasiku OTK a své DJ's, tak mladé kolektivy, které reprezentuje Mr. Wombat. Studio, kde působí i naši zvukaři, uspořádá producentský workshop s Abletonem a představí mladé kapely Avokaduo, Branko's Bridge a Grottup. Bude se také natáčet veřejná debata pro podcast Kolaps od Alarmu. Těší mě spolupráce s Ondrou Lasákem z Genot Centre, který kromě Enchanted Lands a Obelisk of Light představí také Zoë Mc Pherson a Alessandru Leone z Berlína. Václav Havelka s Please the Trees si jako support zase přizvali Hissing Fauna. Zkrátka jsem moc rád, že se v tomto výjimečném letním programu podařilo dát prostor pestré společnosti umělců a jejich fanoušků a snad se trošku podaří rozšířit a propojit okruhy příznivců Divadla Archa.

Budete pro letní program využívat nějakých netradičních prostor v rámci divadla?

Program bude probíhat takřka v celém divadle. Ve velkém sále chceme vytvořit příjemný prostor pro poslech a tanec, klasické sedačky většinou nahradí polštáře a lehátka. Podium se skvělým zvukem se bude proměňovat podle projektů. Všem partnerům jsme nabídli variabilitu sálu, takže Genot volí variantu hudebníků a hudebnic obklopených diváky ze všech stran s výraznou projekcí. Tros Sketos budou hrát v kukátku a třeba Fall from Everest si chtějí natočit živák.

Od začátku června je v provozu denní kavárna Plavky, kterou provozuje již divadelním barem osvědčený Ondra Bárta (mj. také šéf Bullerbynu na Vinohradech) a jeho tým. Společně se pouštíme do programu pro kavárnu Plavky a chystáme různé podvečerní programy, jako je prostor pro nové zajímavé DJs, přednášky, čtení, debaty, natáčení podcastu a tak dále. Divadelní bar s DJ's pak bude hostit závěry programu a naváže tak na Archa Bar parties, které bývaly trochu utajené, ale jejich obliba roste. Kromě nabídky programu tak chceme přes léto vyzkoušet, jak ještě lépe otevřít foyer a nabídnout návštěvníkům příjemné místo k setkání.

Jak se vyvíjejí plány na podzimní a zimní sezonu? Necháváte si volný prostor k využití dle momentální zdravotní situace?

Během jara bylo naším hlavním úkolem přesunout maximum projektů na podzim a zimu. Někdy se to nepodařilo, a tak jsme přišli o koncert Jamese Blakea (Fource Ent.) nebo Chelsea Wolfe (Scrape Sound). Mnohé koncerty se ale přesunout podařilo. Jednou z hlavních zářijových akcí bude oslava deseti let Full Moonu s Bo Ningen a Autumnist, dvacáté narozeniny v Arše oslaví Kytary.cz, velmi zajímavý projekt chystáme s festivalem Lunchmeat. Na říjen jsme přesunuli koncert The Tiger Lillies s Orchestrem Berg, šestihodinová slovinská performance Together v rámci festivalu Bazaar se posunula na začátek listopadu. Tindersticks potvrdili příští červenec, Swans zahrají v březnu 2021. Mluvím samozřejmě o těch největších akcích. Vedle nich nás čeká téměř každý den jiný projekt. Celkem jsme díky pandemii zrušili 52 projektů a NEpřivítali téměř 17 tisíc diváků. Samozřejmě doufáme, že se situace stabilizuje a případná druhá vlna pandemie nebude tak likvidační jako ta jarní. Nicméně musíme být operativní a připraveni na všechny varianty.

Fungujete jako obecně prospěšná společnost, jste podporováni grantem Hlavního města Prahy. Stačí to, abyste přežili? Dají se v téhle situaci hledat další finanční zdroje pro kulturní stánek vašeho typu?

Není to jednoduché. Divadlo Archa pracuje s ročním rozpočtem přes 40 milionů a naše pravidlo je, že za každou korunu z grantu, který v současné době činí 19 milionů, musíme každou druhou korunu získat z jiných zdrojů. Hodně žádáme o další granty, zaměřujeme se na mezisektorové spolupráce jako například na spolupráci s behaviorálními psychology z Přírodovědecké fakulty UK a s architekty z ČVUT, se kterými budeme za pomoci divadelních metod zkoumat chování ve společnosti v době po pandemii a sociálním odstupu a výstupy pak aplikovat na architekturu veřejných prostor. Čeká nás evropský grant v programu Culture s maďarskými partnery, občas nás podporují různé ambasády a zastupitelství. A podstatnou část samozřejmě musíme vydělat na vstupném.

Při vysokém nájemném v centru Prahy, vysokých nákladech na umělecký program a výdajích na 13 zaměstnanců a 30 externích spolupracovníků jsme rádi, že je rozpočet vyrovnaný. Aby to tak bylo, děláváme i pár komerčních akcí, které jsme ale museli do konce letošního roku víceméně odepsat. Firmy, které by obyčejně objednávaly komerční akce, nyní šetří i na kávě do kanceláří. Velkou pomoc si slibujeme od speciálního grantu magistrátu, který všem příjemcům grantu na celoroční činnost umožňuje navýšení grantu o 20 %. To je samozřejmě velmi důležitá pomoc pro celý kulturní sektor v Praze.

Letní život v Praze bude v kontextu posledních třiceti let asi dosti výjimečný, nicméně menších festivalů po republice není málo, chystáš se někam? Co bude stát za podporu ve městě, koho z pořadatelů a vůbec kulturních institucí podpořit, kde to máš rád?

Léto výjimečné jistě bude, ale snad ne tak jako jaro. Vedle Archy se starám o program v Přístavu 18600 v Karlíně u Vltavy, takže pro mě se festivalové dění trochu odehrává v této městské divočině. Organizujeme zde malé i větší koncerty, přednášky a divadla a je vidět, že lidi rádi vyjdou ven do přírody na čerstvý vzduch. Těším se, že si během léta projdu Landscape festival. Mimo Prahu se chystám spíš do lesů a k vodě. Snad se mi podaří navštívit představení Ostrovy od Divadla Continuo v krajině kolem jihočeských Malovic. Mám rád menší akce, tak doufám, že narazím i na nějaký malý lokální festival. V Praze s rodinou rádi chodíme na Festival bloumající veřejnosti Habrovka, který je také přesunutý na srpen.

Info

Divadlo Archa
web subjektu

foto © Jakub Hrach, René Volfík

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Miro Gajdoš (Ajlavmjuzik): Chcem prezentovať to dobré zo Slovenska

Dagmar Lauková Petrášová 11.08.2020

Miro Gajdoš je zakladateľ labelu Ajlavmjuzik. Jeho najnovším projektom je hudobná séria New Beats on the Block, s kompilačným vinylom na záver. Rozhovor aktuálny.

Vstupní prohlídka: Aiko

redakce 08.08.2020

Aiko vystupuje na buskingových festivalech nebo jen na ulici sama s akustickou kytarou, ale umí i opulentnější produkci.

Johana Hořejší, Simeon Hudec, Zdeněk Kříž (Krajinou přílivu): Chtělo by to promyšlenější postupy

Jarmo Diehl 07.08.2020

Se svou aktivitou začínali v Praze na Rohanském ostrově, dnes svůj program realizují hlavně v Libni v prostoru Synagogy na Palmovce. Rozhovor.

Jiřin Jirák (Hudba za klima): Lidi si musí uvědomit, že nejsou vládci světa

Vojta Chmelík 06.08.2020

O tom, proč festival Česko za klima vznikl a co je jeho cílem, jsme si povídali s pořadatelem Jiřinem Jirákem.

Pořadatelská: Ivo Kraml, Květa Čulejová (Dobršská brána)

redakce 29.07.2020

Festival Dobršská brána je zasazen do malebného pošumavského prostředí vesničky Dobrš, pořádaný kolegy z architektonického ateliéru Arsfabrika. Čím se dále baví?

Markéta Monsportová, Tomáš Prinz (Švihák): Mariánské Lázně jsou nejlepší open air

su, Jarmo Diehl 28.07.2020

O fungování mariánskolázeňského spolku a bydlení v lázeňském městě vypráví Markéta Montsportová, která u zrodu spolku stála a vedla ho téměř po celou dobu a Tomáš Prinz, který od ní…

Vstupní prohlídka: Ondřej Zámečník Quintet

redakce 22.07.2020

Autorské kompozice energické, nástrojově rozmanité, někdy až naivně melancholické? Současná improvizovaná hudba je barevná jako léto. V Dobrši!

Petr Wagner, Vasil Jurásek: Meziprostor nás baví jako celek

su, Jarmo Diehl 21.07.2020

Odmítají komerční sponzory, ale zdůrazňují, že akce není zdarma a na všechny náklady se pokouší vybrat formou dobrovolných příspěvků. Rozhovor, tip na výlet.

Saša Pastorková, Maroš Pavúk (Slovenské alternatívne leto): Treba zapracovať na klubovom divákovi

Aneta Martínková, Jarmo Diehl 16.07.2020

Po desetileté odmlce se odehrál ročník jako „nostalgická spomienka ľudí s iným názorom“. Letos se uskuteční poprvé v kempingovém areálu u jezera Počúvadlo a má to být edice přelomová. Rozhovor.

Jan Richter (Front Porch Music Fest): V posledních letech pozoruji cosi svěžího

Jarmo Diehl 14.07.2020

Amerika ho inspirovala i při pořádání letošního Front Porch Music Festu, který vychází z tamních „verandových“ sessions. Interview.