Ondřej Rudel | Články / Recenze | 25.09.2020
Kytarista a pedálový kouzelník ze skupiny Tera Melos Nick Reinhart vyměnil složité a někdy až chaoticky znějící rytmy math rocku za grunge a power pop. Ve svém novém projektu Disheveled Cuss společně s bubeníkem JR Kurtzem a baskytaristou Patrickem Hillsem stvořil debutové album, které připomíná nostalgický výlet časem do devadesátkového alt-rocku.
Eponymní album působí jednoduchým dojmem, za vším se ale skrývá do posledního detailu promyšlená práce, a pro Reinharta není nic zvláštního zaseknout se na třiceti sekundách hudby klidně i tři měsíce. K vytvoření neokázalých skladeb, které by nezněly, jako když se perou kočky o půlnoci na ulici, je zapotřebí nemalá dávka zkušeností. Nick Reinhart to ale zvládl, a navzdory svému závazku ke konvenčnější tvorbě se občas objeví i okořeněné tóny jazzu, rychlých kytar nebo pokřivené efekty „whammy barů“, které zkrátka ke grunge a power popu patří.
Úvodní skladba Generic Song About You je rytmickým záškubem začátku Pixies v jejich nejlepších letech. Wanna Be My Friend a No Complication, první dva vydané singly, které se objevily i na albu Diheveled Cuss na nichž si Reinhart pohrává se závratnými melodiemi a kytarovými liniemi, navozují romantickou atmosféru letních dnů. Ani jedna píseň nezní ale tak nakažlivě jako She Don’t Want, alt-rockový crossover Teenage Fanclub a Blue Album od Weezer. Texty o odloučení zní, jako by je někdo napsal na opuštěném ostrově a dodávají albu pocit pomalu se rozpadajícího světa. Jsou osobnější než kdy dříve a později se dokonce staly zpěvákovým klíčem k rozpoznání jeho vlastních depresí. Jak sám Reinhart popsal v rozhovoru pro portál Treble, „psát o osobních věcech je daleko pohodlnější, vše vychází ze mě samotného a je to pravdivé“.
Disheveled Cuss připomíná jízdu kolem slunného pobřeží se surfem na střeše auta. Čisté kytary a vokální harmonie vyvolávají pocit osamoceného surfař čekajícího na vlnu. Ta se nakonec musí objevit.
Disheveled Cuss – s/t (Sargent House, 2020)
bandcamp kapely
Martin Šmíd 02.02.2023
Pod nánosem infantilního humoru se skrývá melodická schopnost a talent.
Julie Šafová 01.02.2023
Navzdory slabé dějové lince nechybí Babylonu technická preciznost ani živelná energie, která snímek žene kupředu.
Michal Pařízek 24.01.2023
Třetí album je jedním z klíčových archetypů showbizu, pověstným gordickým uzlem, milníkem, který ne každý dokáže jednoduše a správně překročit.
Richard Kutěj 18.01.2023
Mount Kimbie nedělají revoluci. Zůstávají ale sví, současní a ano, post.
Dominik Polívka 08.01.2023
S veškerou úctou a osobitostí uzavírá svou kapitolu dospívání a zvědavé generaci Z poskytuje čitelnou hudební road mapu s otevřenými cestami a jasným směrem.
prof. Neutrino 27.12.2022
Agilní vydavatelství Blue Lizard Michala Kořána vydalo jako svůj stý počin pravděpodobně jedno z nejpozoruhodnějších alb letošního roku.
prof. Neutrino 23.12.2022
V této podobě je to tedy spíš hra kreativců a jistý druh umění než skutečně aplikovaná věda, i když se odvolává na matematiku.
Riikka Hajman 21.12.2022
Otázkou je, jestli je to správná volba. Když se dobře vyváží s hudební inovací, vznikají hity, ale na albu II je jich jen pár.
Akana 20.12.2022
S přestávkami dodnes fungující a stále relevantní nahrávky produkující Wire se oficiálnímu vydání tohoto bootlegu dlouho bránili.
Tomáš Hladký 15.12.2022
Eddie Vedder vždy tvrdil, že nejlepší na tom být rockovou hvězdou je, že se potkáte s jinými rockovými hvězdami.