Jarmo Diehl | Články / Rozhovory | 22.03.2022
Letošní ročník festivalu FAMUFEST se uskuteční od středy 30. března do neděle 3. dubna 2022 a jeho tématem je „setkání”. Hlavním dějištěm budou pražské Vršovice, projekce proběhnou ve třech sálech Kina Pilotů. Festival se letos zaměří i na diváky z řad studentů středních škol a seniorů, v dopoledních hodinách proběhnou uzavřené projekce filmových bloků speciálně sestavených pro tyto cílové skupiny spojené s diskuzemi. Ale je toho mnohem víc, proč šněrovat od Vinohrad až za Botič, nemluvě o hudebním menu na Krymské. Na další podrobnosti jsme se zeptali ředitelek festivalu, Johany Minářové a Hany Šormové.
FAMUFEST v offlinu! To je velmi dobrá zpráva, co to pro vás znamená? A nebyl online svým způsobem příležitostí, která vám ukázala nové možnosti?
Hana: FAMUFEST ve své původní fyzické podobě proběhl naposledy v roce 2018. Jsou to už čtyři roky, během kterých se výrazně změnily nejen návyky diváků, ale i například ceny, a je tak těžké navázat tam, kde naši kolegové skončili. Festival navíc každý rok pořádá jiný tým studentů.
Johana: Online nám přinesl nové možnosti a festival posunul dál, díky němu máme například skvělý nový web. Online je sice náročný z technické stránky, ale plno věcí přímo spojených s návštěvou festivalu odpadlo. Neřešil se guestservis, zahraniční hosté, akreditace, koncerty... Na offline se všichni těšíme, ale nese to s sebou vysoká očekávání a zvýšený tlak.
Tématem letošního ročníku je „setkání”, což zní na jednu stranu logicky, na druhou stranu se to nabízí tak trošku „obvious”, aniž bych to myslel špatně. Jak s tématem naložíte?
Johana: Přesně takhle obvious jsme to chtěli. Jde o hodně jednoduchou myšlenku. Náš ročník na FAMU nastoupil do distanční výuky a potřebu setkání jsme tak řešili hodně a stále ji řešíme. Setkání odkazuje nejen k návštěvě kina, ale i setkání nás s ostatními studenty a celou komunitou okolo FAMU.
Hana: Souhlasím. Zároveň téma odkazuje k praktikám střihu a kamery, kterými si projdou všichni studenti, a je tak pojícím prvkem. Návštěvníci se na krátké filmy z těhle praktik mohou podívat v sekci Setkání, která poběží kontinuálně v Sále C Kina Pilotů.
V rámci programové sekce FAMU versus budou představeny filmy studentů pařížské filmové školy La Fémis. Proč zrovna téhle školy a co všechno z toho plyne? A nebude z toho vyplývat i nějaká reciprocita?
Johana: Jde o jednu z předních evropských filmových škol, jejíž systém výuky je dost odlišný od FAMU. Zajímá nás tak kontrast, a zároveň se od sebe můžeme dost naučit. V původní myšlence jsme cílili na Francii a Švédsko, kteří spolu s Českou republikou budou předsedat EU, a vyšla nám Francie. V rámci návštěvy proběhnou i jednání o další spolupráci obou škol.
Letos chcete obsadit Kino Pilotů, což je nejen vzhledem k ulici Krymská chytrá varianta. Co všechno si od toho slibujete?
Hana: Festivalovou lokalitu jsme tak trochu převzali od FAMUFESTU 36, který měl v Kině Pilotů proběhnout v roce 2020. Nakonec ho zmařil covid, ale naším kolegům se tehdy narychlo podařilo uspořádat menší omezenou fyzickou část v Kasárnách Karlín.
Johana: Chtěli jsme vytvořit kompaktní festivalové centrum, které bude navázané na už existující kino. Krymská ze všech variant vyšla jako nejlepší. Na malém prostoru nabízí všechny druhy podniků a míst, které jsme pro festival potřebovali. Vyhovuje nám i oddělení od centra města, ale stále skvělá dostupnost.
Hana: … a spojení tramvají 22 přímo ze školy!
Plánujete výstavy vašich studentů nejen u Pilotů, ale taky ve vršovickém Vzletu, kde bude i závěrečný ceremoniál, a ve výlohách podniků na Krymské. Kolik se jich takhle zapojí?
Johana: Přihlášená díla na výstavu prošla kurátorským výběrem a vystavovat tak budeme nakonec deset děl. Podniků se nakonec zapojilo sedm. Nechtěli jsme veřejný prostor úplně zahltit. Doufáme, že výstava ve výlohách osloví nejen návštěvníky festivalu, ale i náhodné kolemjdoucí.
Součástí festivalu bude i industry program v prostorech Světu HUB a návštěvníkům nabídne přednášky a diskuze z oblastí audiovize a herního průmyslu. Ten prostor je na Vinohradech, ale od Krymské coby kamenem. Jaká témata budou na pořadu dne? Nemáte obavy, že půjde „jen” o doprovodný program, který bude navštěvován spíš sporadicky, hlavně kvůli tomu že ten večerní a noční může být náročný?
Hana: Industry program je plnohodnotnou součástí programu. Cílíme s ním zejména na lidi, kteří se v audiovizi pohybují, a na naše studenty. I kvůli možné náročnosti a větší vzdálenosti od Kina Pilotů, jsme industry zhustili do dvou dnů, pátku a soboty. Tematicky se diskuze a přednášky zaměří nejen na filmová témata, ale i oblasti, která s audiovizí zdánlivě nesouvisí, např. mentální zdraví. Spolu se Cinergy do Prahy přivezeme dvě zahraniční producentky na debatu o možnostech koprodukční spolupráce. Věnovat se budeme i zvuku a hudbě pro studentské filmy.
Hudební program je situovaný do Café V lese plus v sobotu sejdete až do Ankali za Botič… to je skoro jako mentální procházka. Jaká je dramaturgie hudebního programu, je tam nějaká jednotící linka?
Johana: Naši hudební dramaturgové program sestavovali tak, aby uspokojili tužby jak po kapelách, tak elektronice. Společným prvkem bylo spojení s Akademií múzických umění, což se ve většině případů podařilo. Metastavy, Good Times Only, demowave i Gondor Flames jsou projekty našich kámošů ze zvuku, Mutanti hledají východisko jsou zase absolventy DAMU. Čtvrteční večer se ponese v duchu live elektroniky. Vystoupí umělci navázaní na Noise Kitchen, která sídlí přímo v Krymské. Ankali bylo pro zakončení jasnou volbou díky kvalitnímu zvuku i docházkový vzdálenosti.
Předpokládám, že tématem svého druhu bude podpora Ukrajině, což je zároveň věc, která se neustále a rychle vyvíjí. Už víte, jak s tím naložit? Jsou možností i projekce a diskuze pro studenty a seniory?
Hana: Díky za tuhle otázkou. Je to pro nás všechny velké téma a chceme ho na festivalu reflektovat. Dlouho jsme přemýšleli, jak, a nakonec se rozhodli, že se vydáme cestou spíše pomoci než společenské osvěty. Do programu jsme zakomponovali projekční blok Modrá & Žlutá, složený z filmů studentů FAMU tematizujících ukrajinsko-ruské vztahy. Spojili jsme se také s iniciativou Studenti pro Ukrajinu, která zajišťuje dočasný přesun ukrajinských studentů do ČR a jejich zapojení do studia na AMU. Těm nabízíme akreditace zdarma. V neposlední řadě výtěžek z merche věnujeme Člověku v tísni.
David Čajčík 16.05.2022
Jako pozvánku na květnový koncert postpunkových Crack Cloud odemykáme rozhovor, který vyšel ve Full Moonu #113.
Viktor Palák 12.05.2022
Viera Marinová je zvuková designérka, která stojí mimo jiné za ceněným krátkým filmem Milý tati.
Adéla Polka 09.05.2022
Falešný kněz Poly si ve svých obsáhlých kázáních rád rejpne a nechá být. Ať si každý přebere sám. Rozhovor.
Jarmo Diehl 05.05.2022
Přední český klavírista, nebo přední český umělecký ředitel, v obou případech přesahující hranice naší země? Jan Bartoš je obé. Rozhovor k festivalu, jehož program budí respekt.
Anna Mašátová 02.05.2022
S Alonou a jejími kolegyněmi jsme se potkávaly během konferencí a festivalů v zahraničí, v loňském roce navázaly hlubší spolupráci, která vyústila v česko-ukrajinský workshop...
Adéla Polka 29.04.2022
Letošní festival francouzské kultury Bonjour Brno bude první květnový týden hostit mladého písničkáře, vystupujícího pod jménem Léonce. Rozhovor.
Michaela Šedinová 28.04.2022
Na moje plačky, že celý den prší, mi s úsměvem odpovídají, že deštivé dny jsou fajn, protože lidi jdou o to radši na koncert. Rozhovor, koncert za pár dní.
Jarmo Diehl 07.04.2022
Pražský klub Ankali příští týden zahajuje mezinárodní projekt Gravity Network, který nabídne pozoruhodný lineup nabízející nejen elektronické producenta, ale i diskuze na aktuální témata.
Jarmo Diehl 31.03.2022
DJ, producent a promotér Josef Sedloň nejen o dramaturgii Spectaculare, ale i o inspiracích, devadesátkách a dalších láskách. Rozhovor.
Michal Pařízek 29.03.2022
Kolektiv okolo Red Bird Instruments se rozhodl pomoci obětem války na Ukrajině a ve spolupráci s pražskou MeetFactory chystá charitativní akci. Rozhovor.