Články / Rozhovory

Johana Minářová, Hana Šormová (FAMUFEST): Přesně takhle obvious jsme to chtěli

Johana Minářová, Hana Šormová (FAMUFEST): Přesně takhle obvious jsme to chtěli

Jarmo Diehl | Články / Rozhovory | 22.03.2022

Letošní ročník festivalu FAMUFEST se uskuteční od středy 30. března do neděle 3. dubna 2022 a jeho tématem je „setkání”. Hlavním dějištěm budou pražské Vršovice, projekce proběhnou ve třech sálech Kina Pilotů. Festival se letos zaměří i na diváky z řad studentů středních škol a seniorů, v dopoledních hodinách proběhnou uzavřené projekce filmových bloků speciálně sestavených pro tyto cílové skupiny spojené s diskuzemi. Ale je toho mnohem víc, proč šněrovat od Vinohrad až za Botič, nemluvě o hudebním menu na Krymské. Na další podrobnosti jsme se zeptali ředitelek festivalu, Johany Minářové a Hany Šormové.

FAMUFEST v offlinu! To je velmi dobrá zpráva, co to pro vás znamená? A nebyl online svým způsobem příležitostí, která vám ukázala nové možnosti?
Hana: FAMUFEST ve své původní fyzické podobě proběhl naposledy v roce 2018. Jsou to už čtyři roky, během kterých se výrazně změnily nejen návyky diváků, ale i například ceny, a je tak těžké navázat tam, kde naši kolegové skončili. Festival navíc každý rok pořádá jiný tým studentů.

Johana: Online nám přinesl nové možnosti a festival posunul dál, díky němu máme například skvělý nový web. Online je sice náročný z technické stránky, ale plno věcí přímo spojených s návštěvou festivalu odpadlo. Neřešil se guestservis, zahraniční hosté, akreditace, koncerty... Na offline se všichni těšíme, ale nese to s sebou vysoká očekávání a zvýšený tlak.

Tématem letošního ročníku je „setkání”, což zní na jednu stranu logicky, na druhou stranu se to nabízí tak trošku „obvious”, aniž bych to myslel špatně. Jak s tématem naložíte?
Johana: Přesně takhle obvious jsme to chtěli. Jde o hodně jednoduchou myšlenku. Náš ročník na FAMU nastoupil do distanční výuky a potřebu setkání jsme tak řešili hodně a stále ji řešíme. Setkání odkazuje nejen k návštěvě kina, ale i setkání nás s ostatními studenty a celou komunitou okolo FAMU.

Hana: Souhlasím. Zároveň téma odkazuje k praktikám střihu a kamery, kterými si projdou všichni studenti, a je tak pojícím prvkem. Návštěvníci se na krátké filmy z těhle praktik mohou podívat v sekci Setkání, která poběží kontinuálně v Sále C Kina Pilotů.

V rámci programové sekce FAMU versus budou představeny filmy studentů pařížské filmové školy La Fémis. Proč zrovna téhle školy a co všechno z toho plyne? A nebude z toho vyplývat i nějaká reciprocita?
Johana: Jde o jednu z předních evropských filmových škol, jejíž systém výuky je dost odlišný od FAMU. Zajímá nás tak kontrast, a zároveň se od sebe můžeme dost naučit. V původní myšlence jsme cílili na Francii a Švédsko, kteří spolu s Českou republikou budou předsedat EU, a vyšla nám Francie. V rámci návštěvy proběhnou i jednání o další spolupráci obou škol.

Letos chcete obsadit Kino Pilotů, což je nejen vzhledem k ulici Krymská chytrá varianta. Co všechno si od toho slibujete?
Hana: Festivalovou lokalitu jsme tak trochu převzali od FAMUFESTU 36, který měl v Kině Pilotů proběhnout v roce 2020. Nakonec ho zmařil covid, ale naším kolegům se tehdy narychlo podařilo uspořádat menší omezenou fyzickou část v Kasárnách Karlín.

Johana: Chtěli jsme vytvořit kompaktní festivalové centrum, které bude navázané na už existující kino. Krymská ze všech variant vyšla jako nejlepší. Na malém prostoru nabízí všechny druhy podniků a míst, které jsme pro festival potřebovali. Vyhovuje nám i oddělení od centra města, ale stále skvělá dostupnost.

Hana: … a spojení tramvají 22 přímo ze školy!


Plánujete výstavy vašich studentů nejen u Pilotů, ale taky ve vršovickém Vzletu, kde bude i závěrečný ceremoniál, a ve výlohách podniků na Krymské. Kolik se jich takhle zapojí?
Johana: Přihlášená díla na výstavu prošla kurátorským výběrem a vystavovat tak budeme nakonec deset děl. Podniků se nakonec zapojilo sedm. Nechtěli jsme veřejný prostor úplně zahltit. Doufáme, že výstava ve výlohách osloví nejen návštěvníky festivalu, ale i náhodné kolemjdoucí.

Součástí festivalu bude i industry program v prostorech Světu HUB a návštěvníkům nabídne přednášky a diskuze z oblastí audiovize a herního průmyslu. Ten prostor je na Vinohradech, ale od Krymské coby kamenem. Jaká témata budou na pořadu dne? Nemáte obavy, že půjde „jen” o doprovodný program, který bude navštěvován spíš sporadicky, hlavně kvůli tomu že ten večerní a noční může být náročný?
Hana: Industry program je plnohodnotnou součástí programu. Cílíme s ním zejména na lidi, kteří se v audiovizi pohybují, a na naše studenty. I kvůli možné náročnosti a větší vzdálenosti od Kina Pilotů, jsme industry zhustili do dvou dnů, pátku a soboty. Tematicky se diskuze a přednášky zaměří nejen na filmová témata, ale i oblasti, která s audiovizí zdánlivě nesouvisí, např. mentální zdraví. Spolu se Cinergy do Prahy přivezeme dvě zahraniční producentky na debatu o možnostech koprodukční spolupráce. Věnovat se budeme i zvuku a hudbě pro studentské filmy.

Hudební program je situovaný do Café V lese plus v sobotu sejdete až do Ankali za Botič… to je skoro jako mentální procházka. Jaká je dramaturgie hudebního programu, je tam nějaká jednotící linka?
Johana: Naši hudební dramaturgové program sestavovali tak, aby uspokojili tužby jak po kapelách, tak elektronice. Společným prvkem bylo spojení s Akademií múzických umění, což se ve většině případů podařilo. Metastavy, Good Times Only, demowave i Gondor Flames jsou projekty našich kámošů ze zvuku, Mutanti hledají východisko jsou zase absolventy DAMU. Čtvrteční večer se ponese v duchu live elektroniky. Vystoupí umělci navázaní na Noise Kitchen, která sídlí přímo v Krymské. Ankali bylo pro zakončení jasnou volbou díky kvalitnímu zvuku i docházkový vzdálenosti.

Předpokládám, že tématem svého druhu bude podpora Ukrajině, což je zároveň věc, která se neustále a rychle vyvíjí. Už víte, jak s tím naložit? Jsou možností i projekce a diskuze pro studenty a seniory?
Hana: Díky za tuhle otázkou. Je to pro nás všechny velké téma a chceme ho na festivalu reflektovat. Dlouho jsme přemýšleli, jak, a nakonec se rozhodli, že se vydáme cestou spíše pomoci než společenské osvěty. Do programu jsme zakomponovali projekční blok Modrá & Žlutá, složený z filmů studentů FAMU tematizujících ukrajinsko-ruské vztahy. Spojili jsme se také s iniciativou Studenti pro Ukrajinu, která zajišťuje dočasný přesun ukrajinských studentů do ČR a jejich zapojení do studia na AMU. Těm nabízíme akreditace zdarma. V neposlední řadě výtěžek z merche věnujeme Člověku v tísni.

Info

FAMUfest
30. 3. –⁠ 3. 4. 2022
Praha
web festivalu

foto © se svolením FAMUfestu

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Igor Sidorenko (Stoned Jesus): Kdo chtěl, už slyšel, co potřeboval

Alexander Proletarskyi 23.08.2023

Nejprve to bylo hlasité a hravé, pak vtipy ustaly a bylo více ticho, protože se všechna slova stala trochu zbytečnými... Rozhovor.

Chorobopop: Lidi tady žijou a nezmizí

Michal Smrčina 17.08.2023

Kapela, o které je v posledních letech slyšet víc a víc. Aby ne, když se u nich potkává energie, písnička s punkem a nevšední, nebývale obrazné, často subversivní texty takzvaně…

Radim Svatoň, Petr Pošvic (MikuLove): Dělat věci poctivě a kontinuálně

Adéla Polka 09.08.2023

Petr Pošvic a Radim Svatoň se před třemi lety pustili do pokračování Eurotrialogu pod hlavičkou MikuLove. A jsou v tom až po uši, v lásce k hudbě, i místu.

Keith Morris a Dimitri Coats (Off!): Poslední, co jsme chtěli udělat, bylo další punkrockové album

Banán 07.08.2023

"Free LSD není jenom album, je to také sci-fi film, který vyjde příští rok a dohromady tvoří koncept. Odvázali jsme se," říkají Off! A zvou na koncert v MeetFactory.

Štefan Szabó: Zásadní věci se dějí (i) náhodou

Veronika Miksová 12.07.2023

Se Štefanem Szabóem jsme si povídali o zákulisí festivalu N:ear, některých interpretech, stáži na kodaňské Rhythmic Music Conservatory i kurátorování výstavy.

Harry McVeigh (White Lies): Lidi často špatně chápou naši hudbu

Filip Peloušek 22.06.2023

S frontmanem Harrym McVeighem jsme si povídali o loňské desce, dopadech umělé inteligence na hudbu nebo proč bychom neměli letět na Mars.

Sir Chloe: Je hrozně těžké rozlišit, co je pravda a co ne

Filip Peloušek 18.06.2023

Během pandemické proluky kapela dospěla a do plného hudebního provozu naskakuje s čerstvou debutovou deskou I Am the Dog. Rozhovor před koncertem na Metronome Prague.

Jakub Dědina: Říkám tomu hudba na večírky a k zametání

Kristyna Baloghova 11.06.2023

Trombonista Jakub Dědina je jedním ze dvou vynikajících českých hudebníků, kteří naši zemi reprezentují v mexickém symfonickém orchestru.

Markéta Fantová (Pražské Quadriennale): Snažíme se o citlivý přístup ke všem umělcům

Marie Kyrie 06.06.2023

„Náš tým se skládá z mnoha lidí, kteří žili ve více než jedné zemi, mají proto právě podstatně větší empatii a obrovskou snahu porozumět a pracovat s kulturními rozdíly..." Rozhovor.

Jakub Siňor (Mighty Sounds): Jsou to srdcaři

Mariia Smirnova 05.06.2023

"U nás tvoří atmosféru hlavně návštěvníci. Jdou do všeho tak nějak víc naplno. Umí si věci užít. Stejně jako my...," říká jeden ze zakladatelů Mighty Sounds.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace