Články / Rozhovory

Johana Minářová, Hana Šormová (FAMUFEST): Přesně takhle obvious jsme to chtěli

Johana Minářová, Hana Šormová (FAMUFEST): Přesně takhle obvious jsme to chtěli

Jarmo Diehl | Články / Rozhovory | 22.03.2022

Letošní ročník festivalu FAMUFEST se uskuteční od středy 30. března do neděle 3. dubna 2022 a jeho tématem je „setkání”. Hlavním dějištěm budou pražské Vršovice, projekce proběhnou ve třech sálech Kina Pilotů. Festival se letos zaměří i na diváky z řad studentů středních škol a seniorů, v dopoledních hodinách proběhnou uzavřené projekce filmových bloků speciálně sestavených pro tyto cílové skupiny spojené s diskuzemi. Ale je toho mnohem víc, proč šněrovat od Vinohrad až za Botič, nemluvě o hudebním menu na Krymské. Na další podrobnosti jsme se zeptali ředitelek festivalu, Johany Minářové a Hany Šormové.

FAMUFEST v offlinu! To je velmi dobrá zpráva, co to pro vás znamená? A nebyl online svým způsobem příležitostí, která vám ukázala nové možnosti?
Hana: FAMUFEST ve své původní fyzické podobě proběhl naposledy v roce 2018. Jsou to už čtyři roky, během kterých se výrazně změnily nejen návyky diváků, ale i například ceny, a je tak těžké navázat tam, kde naši kolegové skončili. Festival navíc každý rok pořádá jiný tým studentů.

Johana: Online nám přinesl nové možnosti a festival posunul dál, díky němu máme například skvělý nový web. Online je sice náročný z technické stránky, ale plno věcí přímo spojených s návštěvou festivalu odpadlo. Neřešil se guestservis, zahraniční hosté, akreditace, koncerty... Na offline se všichni těšíme, ale nese to s sebou vysoká očekávání a zvýšený tlak.

Tématem letošního ročníku je „setkání”, což zní na jednu stranu logicky, na druhou stranu se to nabízí tak trošku „obvious”, aniž bych to myslel špatně. Jak s tématem naložíte?
Johana: Přesně takhle obvious jsme to chtěli. Jde o hodně jednoduchou myšlenku. Náš ročník na FAMU nastoupil do distanční výuky a potřebu setkání jsme tak řešili hodně a stále ji řešíme. Setkání odkazuje nejen k návštěvě kina, ale i setkání nás s ostatními studenty a celou komunitou okolo FAMU.

Hana: Souhlasím. Zároveň téma odkazuje k praktikám střihu a kamery, kterými si projdou všichni studenti, a je tak pojícím prvkem. Návštěvníci se na krátké filmy z těhle praktik mohou podívat v sekci Setkání, která poběží kontinuálně v Sále C Kina Pilotů.

V rámci programové sekce FAMU versus budou představeny filmy studentů pařížské filmové školy La Fémis. Proč zrovna téhle školy a co všechno z toho plyne? A nebude z toho vyplývat i nějaká reciprocita?
Johana: Jde o jednu z předních evropských filmových škol, jejíž systém výuky je dost odlišný od FAMU. Zajímá nás tak kontrast, a zároveň se od sebe můžeme dost naučit. V původní myšlence jsme cílili na Francii a Švédsko, kteří spolu s Českou republikou budou předsedat EU, a vyšla nám Francie. V rámci návštěvy proběhnou i jednání o další spolupráci obou škol.

Letos chcete obsadit Kino Pilotů, což je nejen vzhledem k ulici Krymská chytrá varianta. Co všechno si od toho slibujete?
Hana: Festivalovou lokalitu jsme tak trochu převzali od FAMUFESTU 36, který měl v Kině Pilotů proběhnout v roce 2020. Nakonec ho zmařil covid, ale naším kolegům se tehdy narychlo podařilo uspořádat menší omezenou fyzickou část v Kasárnách Karlín.

Johana: Chtěli jsme vytvořit kompaktní festivalové centrum, které bude navázané na už existující kino. Krymská ze všech variant vyšla jako nejlepší. Na malém prostoru nabízí všechny druhy podniků a míst, které jsme pro festival potřebovali. Vyhovuje nám i oddělení od centra města, ale stále skvělá dostupnost.

Hana: … a spojení tramvají 22 přímo ze školy!


Plánujete výstavy vašich studentů nejen u Pilotů, ale taky ve vršovickém Vzletu, kde bude i závěrečný ceremoniál, a ve výlohách podniků na Krymské. Kolik se jich takhle zapojí?
Johana: Přihlášená díla na výstavu prošla kurátorským výběrem a vystavovat tak budeme nakonec deset děl. Podniků se nakonec zapojilo sedm. Nechtěli jsme veřejný prostor úplně zahltit. Doufáme, že výstava ve výlohách osloví nejen návštěvníky festivalu, ale i náhodné kolemjdoucí.

Součástí festivalu bude i industry program v prostorech Světu HUB a návštěvníkům nabídne přednášky a diskuze z oblastí audiovize a herního průmyslu. Ten prostor je na Vinohradech, ale od Krymské coby kamenem. Jaká témata budou na pořadu dne? Nemáte obavy, že půjde „jen” o doprovodný program, který bude navštěvován spíš sporadicky, hlavně kvůli tomu že ten večerní a noční může být náročný?
Hana: Industry program je plnohodnotnou součástí programu. Cílíme s ním zejména na lidi, kteří se v audiovizi pohybují, a na naše studenty. I kvůli možné náročnosti a větší vzdálenosti od Kina Pilotů, jsme industry zhustili do dvou dnů, pátku a soboty. Tematicky se diskuze a přednášky zaměří nejen na filmová témata, ale i oblasti, která s audiovizí zdánlivě nesouvisí, např. mentální zdraví. Spolu se Cinergy do Prahy přivezeme dvě zahraniční producentky na debatu o možnostech koprodukční spolupráce. Věnovat se budeme i zvuku a hudbě pro studentské filmy.

Hudební program je situovaný do Café V lese plus v sobotu sejdete až do Ankali za Botič… to je skoro jako mentální procházka. Jaká je dramaturgie hudebního programu, je tam nějaká jednotící linka?
Johana: Naši hudební dramaturgové program sestavovali tak, aby uspokojili tužby jak po kapelách, tak elektronice. Společným prvkem bylo spojení s Akademií múzických umění, což se ve většině případů podařilo. Metastavy, Good Times Only, demowave i Gondor Flames jsou projekty našich kámošů ze zvuku, Mutanti hledají východisko jsou zase absolventy DAMU. Čtvrteční večer se ponese v duchu live elektroniky. Vystoupí umělci navázaní na Noise Kitchen, která sídlí přímo v Krymské. Ankali bylo pro zakončení jasnou volbou díky kvalitnímu zvuku i docházkový vzdálenosti.

Předpokládám, že tématem svého druhu bude podpora Ukrajině, což je zároveň věc, která se neustále a rychle vyvíjí. Už víte, jak s tím naložit? Jsou možností i projekce a diskuze pro studenty a seniory?
Hana: Díky za tuhle otázkou. Je to pro nás všechny velké téma a chceme ho na festivalu reflektovat. Dlouho jsme přemýšleli, jak, a nakonec se rozhodli, že se vydáme cestou spíše pomoci než společenské osvěty. Do programu jsme zakomponovali projekční blok Modrá & Žlutá, složený z filmů studentů FAMU tematizujících ukrajinsko-ruské vztahy. Spojili jsme se také s iniciativou Studenti pro Ukrajinu, která zajišťuje dočasný přesun ukrajinských studentů do ČR a jejich zapojení do studia na AMU. Těm nabízíme akreditace zdarma. V neposlední řadě výtěžek z merche věnujeme Člověku v tísni.

Info

FAMUfest
30. 3. –⁠ 3. 4. 2022
Praha
web festivalu

foto © se svolením FAMUfestu

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Zach Choy (Crack Cloud): Spojuje nás to, že jsme odpadlíci

David Čajčík 16.05.2022

Jako pozvánku na květnový koncert postpunkových Crack Cloud odemykáme rozhovor, který vyšel ve Full Moonu #113.

Ťukání do termosky a jiné výpravy do zvukové reality (Viera Marinová)

Viktor Palák 12.05.2022

Viera Marinová je zvuková designérka, která stojí mimo jiné za ceněným krátkým filmem Milý tati.

Poly (Insania): Tenkrát po tom byl hlad

Adéla Polka 09.05.2022

Falešný kněz Poly si ve svých obsáhlých kázáních rád rejpne a nechá být. Ať si každý přebere sám. Rozhovor.

Jan Bartoš (Prague Music Performance): Osvobození koncertního formátu mám v hlavě několik let

Jarmo Diehl 05.05.2022

Přední český klavírista, nebo přední český umělecký ředitel, v obou případech přesahující hranice naší země? Jan Bartoš je obé. Rozhovor k festivalu, jehož program budí respekt.

Alona Dmukhovska (Music Export Ukraine): Píšeme příběh lidstva

Anna Mašátová 02.05.2022

S Alonou a jejími kolegyněmi jsme se potkávaly během konferencí a festivalů v zahraničí, v loňském roce navázaly hlubší spolupráci, která vyústila v česko-ukrajinský workshop...

Léonce: Zabalené osobní prožitky a emoce

Adéla Polka 29.04.2022

Letošní festival francouzské kultury Bonjour Brno bude první květnový týden hostit mladého písničkáře, vystupujícího pod jménem Léonce. Rozhovor.

Ätna: Snadno se začneme nudit

Michaela Šedinová 28.04.2022

Na moje plačky, že celý den prší, mi s úsměvem odpovídají, že deštivé dny jsou fajn, protože lidi jdou o to radši na koncert. Rozhovor, koncert za pár dní.

Sanjin Nesimi, Jonáš Verešpej (Ankali): Věříme, že to má vyšší smysl

Jarmo Diehl 07.04.2022

Pražský klub Ankali příští týden zahajuje mezinárodní projekt Gravity Network, který nabídne pozoruhodný lineup nabízející nejen elektronické producenta, ale i diskuze na aktuální témata.

Josef Sedloň (Spectaculare): Dotknout se všech smyslů

Jarmo Diehl 31.03.2022

DJ, producent a promotér Josef Sedloň nejen o dramaturgii Spectaculare, ale i o inspiracích, devadesátkách a dalších láskách. Rozhovor.

Jan Fic (Red Bird Festival): Přispět i kapkou do moře má smysl

Michal Pařízek 29.03.2022

Kolektiv okolo Red Bird Instruments se rozhodl pomoci obětem války na Ukrajině a ve spolupráci s pražskou MeetFactory chystá charitativní akci. Rozhovor.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace