Články / Recenze

K.Flay rozjíždí divoký rock 'n' roll

K.Flay rozjíždí divoký rock 'n' roll

Jiří Procházka | Články / Recenze | 29.06.2022

Barvitá kariéra americké hudebnice K.Flay začala už v dobách jejího studia sociologie a psychologie na Stanfordské univerzitě. První EPs a mixtapy vycházející od roku 2005 přinášely ortodoxní hip hop položený do samplů více i méně známých písní či beatů vlastní výroby. To celé v minimalistickém DIY duchu – Macbook, MIDI kontroler a občasná podpora MC Larse, kámoše z univerzity. Zlomová první studiová deska Life as a Dog (2014) však upustila od hiphopového groovu a zabušila na brány lehčího indie rocku, v němž raperka nakonec zdomácněla. Dnes už se K.Flay na koncertech nepohupuje sama za svým laptopem, ale jako frontmanka regulérní kapely (kytara, basa, bicí a zpěv) rozjíždí na stagi divoký rock 'n' roll.

Falešná novinka Inside Voices / Outside Voices – slepená ze dvou předcházejících EPček – pokračuje na stejné vlně. První píseň Four Letter Words nás uvítá rošťáckým kytarovým riffem, který vzápětí doprovodí beat, jehož údernost postupně sílí, jak celá skladba energicky graduje zpěvaččino rozhořčení z nešťastné lásky. Další chytlavý riff, jehož groove podmiňuje kývavý reflex posluchačovy hlavy, odpálí song Dating My Dad, kde K.Flay vypráví o podobnostech vlastního otce a jejího protějšku.

Kromě lásky a partnerských vztahů je na albu hojně zastoupeno i téma sebepřijetí, hledání svého místa a odolání společenským tlakům. Pro antisystémový prostestsong TGIF se K.Flay dokonce podařilo ulovit jednoho z nejpovolanějších – kytaristu Toma Morella (Rage Against the Machine) – jehož guerrillové sólo zní jako přestřelka kosmických lodí v arkádové počítačové hře, tedy neposlouchatelně.

První část – EP Inside Voices – zakončuje track My Name Isn’t Katherine, který jako jediný naplno rozezní struny zmiňovaných hiphopových začátků. Ostrá flow dobře zrýmovaných slov nemilosrdně porcuje neústupný a zvukově proměnlivý beat.

Druhá půlka alba, ta spadající do tracklistu Outside Voices, se nese v jemnějším a intimnějším duchu, přičemž jí na první poslech vévodí melodická skladba I’m Afraid of the Internet, jejíž přívětivě melancholická nálada připomene obdobně laděný refrén hitu Stressed Out od 21 pilots.

Tracklisty obou EPs jsou pak obohaceny každý o jednu povedenou novinku nahranou speciálně pro toto album. Sladkobolný výkřik o osamění v kráse života The Muck a noční ambient s jednoduchým klavírem Good to Drive.

Album obsahuje chytlavé melodické momenty, uvolnění i energický protest. Možná jen v trochu menší míře, než jsme byli zvyklí u předchozích alb Every Where Is Some Where (2017) a Solutions (2019). Inside Voices / Outside Voices přeci jen obsahuje několik hlušších míst, kterým se nedaří zanechat hlubší dojem. Obecně jde spíše o mladistvou hudbu, která vlévá do žil trochu toho puberťáckýho vzdoru a mírného optimismu. Guilty pleasure do dnešní zjitřené doby.

Info

K.Flay –⁠ Inside Voices / Outside Voices (BMG, 2022)
web interpretky

foto © Hannah Edelman

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Prosvítající naděje ve světě izolující samoty (Malcuth & Facutum)

Viktor Hanačík 17.04.2024

Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.

Historky otců zakladatelů budou těžko hledat čtenáře (Neviditelné řemeslo)

Martin Šinkovský 14.04.2024

I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.

Marko Damian a úpadok menom Skeeter

Matej Žofčín 09.04.2024

Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.

Kolekce rozmanitých emocí (Page Turners)

Tereza Bartusková 01.04.2024

Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.

Dva svety (Eva Sajanová & Dominik Suchý)

Veronika Vagačová 29.03.2024

Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.

Hudba ze zapomenutých míst minulosti (Garlands)

Filip Peloušek 25.03.2024

Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.

Esence The Beatles (Milan Bátor)

Jiří V. Matýsek 10.03.2024

Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.

Dobro došli u bad trip (Nemeček)

Dan Sywala 19.02.2024

Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.

Aye, captain! (The Longest Johns)

Jiří V. Matýsek 16.02.2024

Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.

Zápas agresívnej klubovej estetiky s distingvovanosťou orchestrálneho zvuku (julek ploski)

Dušan Šuster 12.02.2024

Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace