Články / Offtopic / / Movie/dox

Karlovy Vary 2: Neonacisté a uprchlíci

Karlovy Vary 2: Neonacisté a uprchlíci

Lukáš Masner | Články / Offtopic / / Movie/dox | 05.07.2015

Únavné horko a nelidské teploty si skrze únavu vybírají svou daň, takže některé filmy na to, dost možná nezaslouženě, doplácejí. Jedním z nich je německá komedie Heil režiséra Dietricha Brüggemanna, který loni ve Varech představil skvělý film Křížová cesta (2014). Politická satira o partě hloupoučkých neonacistů z malého města, kteří si chtějí zopakovat válku a napadnout Polsko, resp. v přestrojení za polskou armádu napadnout Německo, je rozhodně chvályhodný koncept. Stejně tak důkaz smyslu pro sebereflexi, revizi německé minulosti i současnosti, potřeby brojit proti aktuálnímu extrémismu a upozorňovat na jeho hrozbu. Avšak výsledkem je uřvaná komedii s pitvořícími se herci, přepálenou stopáží, naštěstí i několika skvělými gagy. Zachytit film v lepším rozpoložení, mohlo by jít i půvabné guilty pleasure. To by však i od tvůrců vyžadovalo víc jemnocitu. Rozhodnutí zařadit průměrnou komedii Heil do hlavní soutěže, přiznám se, nechápu, myšlenka odzbrojit neonacismus pomocí humoru je nejspíš významnější než výsledné zpracování.


Výsostně současné téma nabízí i drama Mediterranea o skupině afrických uprchlíků, kteří hledají nový domov na jihu Evropy. Dalo by se konstatovat, že jde o tradiční inventář žánru, od soustředěné prace s neherci až po syrovou ruční kameru, jež zaručuje toliko žádaný pocit autentičnosti a bezprostřednosti. I navzdory silnému a aktuálnímu tématu zůstaly mé emoce po dvě třetiny filmu v mrazáku. Vše vyvažuje závěr, kde mladý režisér Jonas Carpignano vystřihne hned tři mrazivé scény po sobě. Film bez zbytečně doslovných komentářů vystihuje pocity přistěhovalců v zemi, která není jejich domovem, charakterizuje rasové nepokoje ne jako akt vrozené brutality, ale přetlak frustrací a potřebu ventilovat skrývanou hořkost. Pozoruhodné a neokázalé drama, které v mnoha ohledech vyplňuje informační mezery v mediálním obrazu problematiky uprchlictví. V mých očích je i přesto mnohem silnější a hodnotnější dokudrama Michaela Winterbottoma In This World z roku 2002.


Do třetice životopis italské básnířky Antonie Pozzi nazvaný jednoduše Antonia. Není těžké si na filmu vylámat zuby či ho zavrhnout kvůli nedramatičnosti a pomalému tempu. Esprit nepramení v tradičním biografickém přístupu, postaveném na velkých životních zvratech. Autoři naopak nazírají život umělkyně s chladným odstupem, spokojí se s mechanickým popisem činností, ale i vztahů, které nejsou navenek šokující ani vášnivé. Nitro hlavní hrdinky je nám odepřeno a jsme odkázání do polohy pozorovatele, který se, podobně jako okolí slavné básnířky, pokouší porozumět oné křehké povaze. Film nijak netematizuje ani princip umělecké tvorby jako takové, netouží se stát filmovou poemou, naopak má blíže k malířství, a to skrze kameru a princip filmového obrazu. Tím jsou sošné, převážně statické záběry, které jsou světelně i kompozičně dokonalé a samy za sebe evokují malířská plátna. Obstojí i bez kontextu a působí silou zakonzervovaných, lehce nostalgických fotografických vzpomínek.

Info

50. Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary
3. - 11. 7. 2015, Karlovy Vary
www.kviff.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Pestrobarevná nálož lidského úpadku (The Island)

Tereza Bonaventurová 14.12.2022

Surrealistická jízda plná symbolů, repetetivních rýmů a popkulturních odkazů vás vezme na vesele imaginativní výpravu za těmi nejhoršími problémy současného světa.

Rap a drogy stranou (Banger.)

Julie Pátá 01.12.2022

Můžeme si pokládat otázku, zda Sedlák natočil film, který má oslovovat generaci Z. Hledání odpovědi však nemá smysl. Banger.

Ako spolu prežiť karanténu a všetko ostatné (Sami doma)

Jakub Blaho 14.11.2022

Filmár a hudobník Jan Foukal nasadzuje ružovejšiu optiku a v novom filme dokumentuje silnejúce priateľstvo s Albertom Romanuttim, frontmanom Bert & Friends.

Prizmatem ňader, staré dobré časy (Černé brýle)

Jaroslav Kejzlar 01.10.2022

Italský režisér Dario Argento, který stojí třeba za kultovním hororem Suspiria (1977), se vrací z režisérského důchodu mysteriózním thrillerem Černé brýle.

Není lehké býti rodičem (C’mon C’mon)

Andrea Kubová 29.09.2022

Joaquin Phoenix navštěvuje různá města v Americe, kde se ptá dětí a mladých lidí, jak si představují svoji budoucnost a jak vnímají svět kolem sebe.

Vzpomínky na písek (Desolation Center)

Štěpán Nezbeda 17.09.2022

Na pozvání platformy Synapse Knowledge přijede do pražské MeetFactory americký producent a režisér Stuart Swezey. Recenzujeme jeho dokument Desolation Center.

Tati, chci, aby to mezi námi bylo lepší (Milý tati)

Ondřej Oharek 04.06.2022

Příběh otce a dcery byl uvedený v Locarnu a Torontu, u nás získal dva České lvy. Čím si zasloužil tolik ohlasů?

Běda tomu, kdo v sobě skrývá poušť (Lidi krve)

Štěpán Nezbeda 16.03.2022

Nejvhodnější by bylo film promítat na rozpadající se zeď domu v troskách jedné z opuštěných sudetských vesnic. Proč?

Koukat je to jediné, co umím (Boží ruka)

Štěpán Nezbeda 06.01.2022

Paolo Sorrentino, stejně jako mnoho velkých i menších filmařů před ním, se v novém snímku Boží ruka vrací k formativním rokům svého dospívání.

Oba jsme lidi (Zrcadla ve tmě)

Lukáš Masner 12.12.2021

Film se daří uvěřitelně vyprávět o zdánlivě samozřejmých a všedních věcech – o rozchodech a sblížení, o průměrnosti, obyčejnosti a rozhovorech, které...

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace