Články / Offtopic / / Movie/dox

Karlovy Vary 5: Dvakrát o boxu

Karlovy Vary 5: Dvakrát o boxu

Lukáš Masner | Články / Offtopic / / Movie/dox | 08.07.2015

V intenzivním diváckém modu, kdy lze za jeden den stihnout několik filmů, člověk s oblibou hledá tematické a formální spojnice. Za celou dobu konání festivalu se tu setkaly kupříkladu dvě mysteriózní hříčky o hrdinech, jejichž život se kroutí pod tíhou surrealistických náhod a nelogických záměn (Realita / Schmitke), pak filmy s motivem záhadných sebevražd (Bridgend / Rozrušení) a nakonec i dva snímky o boxu.

První z nich, slovenské road movie Koza, balancuje na hranici dokumentu a sociálního dramatu. Režisér Ivan Ostrochovský vypráví příběh stárnoucího olympionika, boxera s přiléhavou přezdívkou Koza, který se společně se svým manažérem vydává na cestu po Evropě. Motivací je vydělat peníze pro přítelkyni a zaplatit potrat, k němuž se skálopevně rozhodla. Koza je prosťáček žijící z invalidního důchodu. Boxerská kariéra pro něj dávno skončila, takže jediným východiskem je udržet se pár kol na nohou, sebrat peníze a směle pokračovat dál. Tragikomedie stojí na herecké autenticitě, pocitu, že sledujeme opravdové hrdiny v nepřikrášlených a pokud možno v neviditelně stylizovaných situacích. Celý koncept je však poněkud vratký; na jedné straně kvůli omezenému hereckém rejstříku romského boxera, který je v podstatě pasivní postavou smýkanou manažérem, na druhé straně kvůli stylistice samotné. Brilantní kamera Martina Kollára snímá hrdiny v dlouhých, často statických kompozicích. Opakující se situace dávají samy o sobě tušit, že i při střídmé stopáži pětasedmdesáti minut už není o čem vyprávět. Vše vyvažuje humor pramenící z upřímné naivity hlavního hrdiny a z honby za profesionalitou, která na sebe nabaluje vypočítavý management i ochotnické trenéry-alkoholiky. Kozovým pádům se divák rád zasměje, ale stejně tak mu nejsou lhostejné.


Rumunský snímek nazvaný příznačně Box se sportu dotýká v podstatě jen okrajově. Devatenáctiletý Rafael je nadějný boxer, který dělí život mezi sportovní trénink, chudou domácnost a sledování oduševnělé Cristiny. Třicetiletá herečka žije v manželství, z něhož vyprchala veškerá energie. Pravý cit nachází až v okamžiku, kdy se životy dvou odlišných lidí střetávají. Drama režiséra Florina Şerbana (Když chci, tak písknu), jakási novodobá variace na Kieślowského Krátký film o lásce, je příběhem o hledání cesty ze stereotypu, vyrovnávání se s kompromisy a nenaplněnými city. Poměrně banální story paradoxně trpí emotivní prázdnotou, ale i formální manýrou v podobě dlouhých steadicamových chůzí, kdy jsme v obludné frekvenci co pár minut nuceni sledovat zátylek jedné z kráčejících postav. Daleko intenzivnější a v několika momentech strhující je energie investovaná do sportovních výkonů, scén tvrdých boxerských zápasů, které umocňuje nejen fluidní ruční kamera, ale především mistrovská práce se zvukem. Co naplat, katarze se nedostavuje a nosný příběh dvou netradičních milenců končí v pasti letargického finále. Do sebe zahleděné festivalové uměníčko s krásnými obrazy a nevzrušivou pointou.

Info

50. Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary
3. - 11. 7. 2015, Karlovy Vary
www.kviff.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Pestrobarevná nálož lidského úpadku (The Island)

Tereza Bonaventurová 14.12.2022

Surrealistická jízda plná symbolů, repetetivních rýmů a popkulturních odkazů vás vezme na vesele imaginativní výpravu za těmi nejhoršími problémy současného světa.

Rap a drogy stranou (Banger.)

Julie Pátá 01.12.2022

Můžeme si pokládat otázku, zda Sedlák natočil film, který má oslovovat generaci Z. Hledání odpovědi však nemá smysl. Banger.

Ako spolu prežiť karanténu a všetko ostatné (Sami doma)

Jakub Blaho 14.11.2022

Filmár a hudobník Jan Foukal nasadzuje ružovejšiu optiku a v novom filme dokumentuje silnejúce priateľstvo s Albertom Romanuttim, frontmanom Bert & Friends.

Prizmatem ňader, staré dobré časy (Černé brýle)

Jaroslav Kejzlar 01.10.2022

Italský režisér Dario Argento, který stojí třeba za kultovním hororem Suspiria (1977), se vrací z režisérského důchodu mysteriózním thrillerem Černé brýle.

Není lehké býti rodičem (C’mon C’mon)

Andrea Kubová 29.09.2022

Joaquin Phoenix navštěvuje různá města v Americe, kde se ptá dětí a mladých lidí, jak si představují svoji budoucnost a jak vnímají svět kolem sebe.

Vzpomínky na písek (Desolation Center)

Štěpán Nezbeda 17.09.2022

Na pozvání platformy Synapse Knowledge přijede do pražské MeetFactory americký producent a režisér Stuart Swezey. Recenzujeme jeho dokument Desolation Center.

Tati, chci, aby to mezi námi bylo lepší (Milý tati)

Ondřej Oharek 04.06.2022

Příběh otce a dcery byl uvedený v Locarnu a Torontu, u nás získal dva České lvy. Čím si zasloužil tolik ohlasů?

Běda tomu, kdo v sobě skrývá poušť (Lidi krve)

Štěpán Nezbeda 16.03.2022

Nejvhodnější by bylo film promítat na rozpadající se zeď domu v troskách jedné z opuštěných sudetských vesnic. Proč?

Koukat je to jediné, co umím (Boží ruka)

Štěpán Nezbeda 06.01.2022

Paolo Sorrentino, stejně jako mnoho velkých i menších filmařů před ním, se v novém snímku Boží ruka vrací k formativním rokům svého dospívání.

Oba jsme lidi (Zrcadla ve tmě)

Lukáš Masner 12.12.2021

Film se daří uvěřitelně vyprávět o zdánlivě samozřejmých a všedních věcech – o rozchodech a sblížení, o průměrnosti, obyčejnosti a rozhovorech, které...

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace