Lukáš Masner | Články / Offtopic / / Movie/dox | 08.07.2015
V intenzivním diváckém modu, kdy lze za jeden den stihnout několik filmů, člověk s oblibou hledá tematické a formální spojnice. Za celou dobu konání festivalu se tu setkaly kupříkladu dvě mysteriózní hříčky o hrdinech, jejichž život se kroutí pod tíhou surrealistických náhod a nelogických záměn (Realita / Schmitke), pak filmy s motivem záhadných sebevražd (Bridgend / Rozrušení) a nakonec i dva snímky o boxu.
První z nich, slovenské road movie Koza, balancuje na hranici dokumentu a sociálního dramatu. Režisér Ivan Ostrochovský vypráví příběh stárnoucího olympionika, boxera s přiléhavou přezdívkou Koza, který se společně se svým manažérem vydává na cestu po Evropě. Motivací je vydělat peníze pro přítelkyni a zaplatit potrat, k němuž se skálopevně rozhodla. Koza je prosťáček žijící z invalidního důchodu. Boxerská kariéra pro něj dávno skončila, takže jediným východiskem je udržet se pár kol na nohou, sebrat peníze a směle pokračovat dál. Tragikomedie stojí na herecké autenticitě, pocitu, že sledujeme opravdové hrdiny v nepřikrášlených a pokud možno v neviditelně stylizovaných situacích. Celý koncept je však poněkud vratký; na jedné straně kvůli omezenému hereckém rejstříku romského boxera, který je v podstatě pasivní postavou smýkanou manažérem, na druhé straně kvůli stylistice samotné. Brilantní kamera Martina Kollára snímá hrdiny v dlouhých, často statických kompozicích. Opakující se situace dávají samy o sobě tušit, že i při střídmé stopáži pětasedmdesáti minut už není o čem vyprávět. Vše vyvažuje humor pramenící z upřímné naivity hlavního hrdiny a z honby za profesionalitou, která na sebe nabaluje vypočítavý management i ochotnické trenéry-alkoholiky. Kozovým pádům se divák rád zasměje, ale stejně tak mu nejsou lhostejné.
Rumunský snímek nazvaný příznačně Box se sportu dotýká v podstatě jen okrajově. Devatenáctiletý Rafael je nadějný boxer, který dělí život mezi sportovní trénink, chudou domácnost a sledování oduševnělé Cristiny. Třicetiletá herečka žije v manželství, z něhož vyprchala veškerá energie. Pravý cit nachází až v okamžiku, kdy se životy dvou odlišných lidí střetávají. Drama režiséra Florina Şerbana (Když chci, tak písknu), jakási novodobá variace na Kieślowského Krátký film o lásce, je příběhem o hledání cesty ze stereotypu, vyrovnávání se s kompromisy a nenaplněnými city. Poměrně banální story paradoxně trpí emotivní prázdnotou, ale i formální manýrou v podobě dlouhých steadicamových chůzí, kdy jsme v obludné frekvenci co pár minut nuceni sledovat zátylek jedné z kráčejících postav. Daleko intenzivnější a v několika momentech strhující je energie investovaná do sportovních výkonů, scén tvrdých boxerských zápasů, které umocňuje nejen fluidní ruční kamera, ale především mistrovská práce se zvukem. Co naplat, katarze se nedostavuje a nosný příběh dvou netradičních milenců končí v pasti letargického finále. Do sebe zahleděné festivalové uměníčko s krásnými obrazy a nevzrušivou pointou.
50. Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary
3. - 11. 7. 2015, Karlovy Vary
www.kviff.com
Tereza Bonaventurová 14.12.2022
Surrealistická jízda plná symbolů, repetetivních rýmů a popkulturních odkazů vás vezme na vesele imaginativní výpravu za těmi nejhoršími problémy současného světa.
Julie Pátá 01.12.2022
Můžeme si pokládat otázku, zda Sedlák natočil film, který má oslovovat generaci Z. Hledání odpovědi však nemá smysl. Banger.
Jakub Blaho 14.11.2022
Filmár a hudobník Jan Foukal nasadzuje ružovejšiu optiku a v novom filme dokumentuje silnejúce priateľstvo s Albertom Romanuttim, frontmanom Bert & Friends.
Jaroslav Kejzlar 01.10.2022
Italský režisér Dario Argento, který stojí třeba za kultovním hororem Suspiria (1977), se vrací z režisérského důchodu mysteriózním thrillerem Černé brýle.
Andrea Kubová 29.09.2022
Joaquin Phoenix navštěvuje různá města v Americe, kde se ptá dětí a mladých lidí, jak si představují svoji budoucnost a jak vnímají svět kolem sebe.
Štěpán Nezbeda 17.09.2022
Na pozvání platformy Synapse Knowledge přijede do pražské MeetFactory americký producent a režisér Stuart Swezey. Recenzujeme jeho dokument Desolation Center.
Ondřej Oharek 04.06.2022
Příběh otce a dcery byl uvedený v Locarnu a Torontu, u nás získal dva České lvy. Čím si zasloužil tolik ohlasů?
Štěpán Nezbeda 16.03.2022
Nejvhodnější by bylo film promítat na rozpadající se zeď domu v troskách jedné z opuštěných sudetských vesnic. Proč?
Štěpán Nezbeda 06.01.2022
Paolo Sorrentino, stejně jako mnoho velkých i menších filmařů před ním, se v novém snímku Boží ruka vrací k formativním rokům svého dospívání.
Lukáš Masner 12.12.2021
Film se daří uvěřitelně vyprávět o zdánlivě samozřejmých a všedních věcech – o rozchodech a sblížení, o průměrnosti, obyčejnosti a rozhovorech, které...