Články / Offtopic / / Movie/dox

Karlovy vary 7: Resume

Karlovy vary 7: Resume

Lukáš Masner | Články / Offtopic / / Movie/dox | 12.07.2015

50. ročník karlovarského festivalu skončil, uzrál čas na krátké resume. Shrnutí toho nejlepšího, co mohl festival nabídnout, ale i pár poznámek k dlouho očekávaného filmu Mládí, který v očích recenzenta zanechal rozpaky a pocity zklamání. Začněme u těch největších zážitků.

Bílé noci pošťáka Alexeje Trjapicyna (r. Andrej Končalovskij)
Autentický pohled na život v zapadlé ruské vesnici, z níž postupně odcházejí původní obyvatelé za lepším životem do města. S domorodci mizí nejen svébytná kultura a tradice, ale i svérázný smysl pro humor a mytologii. Skrze optiku pošťáka Alexeje Trjapicyna sledujeme vazby mezi tradicí a současným Ruskem, které charakterizují hloupé televizní estrády a reality show. Ne náhodou je jedním z důležitých vyjadřovacích prostředků filmu i záznam pořízený skrytou kamerou, dokumentární styl, díky němuž sledujeme hlavní protagonisty v běžných situacích, ve chvílích, kdy přestanou hrát, odhazují ostych a nechají nahlédnout do své každodenní rutiny. Bílé noci pošťáka Alexeje Trjapicyna v sobě nesou nezaměnitelný smutek, ale i nadhled a smysl pro citlivou filmovou kresbu. Ať už je řeč o senzitivních obrazech evokujících postupy Andreje Tarkovského či ambientní hudbě, která podporuje jemně snovou rovinu filmu. Pragmatismus současného světa je třeba vyvážit něčím neuchopitelným a krásným ze své podstaty, nikoliv pro svou účelnost. A co může být krásnějšího než zrcadlově obrácený obraz vodní hladiny, v níž se odráží nebe. Abstrakce, která nás mate svou neuchopitelností, prostor, v němž se rozpouští prostorové vztahy a zbývá jen pomíjivý pocit, ne málo podobný tomu, který zažíváme těsně před procitnutím ze snu.


Tělo (r. Małgorzata Szumowská)
Chirurgicky přesná režie, unikátní synergie obrazu, hudby a hereckých výkonu v dramatu o vyrovnávání se se ztrátou, osamělosti a víře jako sedativu na bolest. Film, který oslňuje precizností prací s detailem a širokou škálou emocí. Zcela zasloužená cena za režii z MFF v Berlíně.


Humr (r. Giorgos Lanthimos)
Extravagantní dystopie řeckého režiséra sice nedosahuje kvalit staršího Špičáku (2009), ale i tak je důstojným pokračováním jeho záliby v alegorickém zobrazení společnosti vykloubené z normálu, popisu nesmyslnosti společenských pravidel, které lidstvo zbavují přirozenosti. Vše se točí okolo hotelu, kam z donucení přijíždí hlavní hrdina, aby se zde seznámil s ideálním protějškem. Pokud se mu to nepodaří, bude proměněn ve zvíře dle vlastního výběru. Triumfem Lathimosova režijního přístupu je nejen štiplavě satirický tón a skvělé herecké výkony (Colin Farrell, Rachel Weisz, John C. Reilly), ale i precizní vizuální podoba odvozená od strohých obrazových kompozic. Nebýt druhé, poněkud slabší poloviny odehrávající se mimo prostor hotelu, šlo by zcela jistě o masterpiece se vším všudy.


Zatímco první dva výše uvedené filmy dokázaly uchopit velké téma s jemností sobě vlastní, bez patosu, okázalosti či násilné teatrality, vítězný film divácké ankety, drama Mládí volí přístup opačný, i když se navenek tváří, že tomu tak není. Všechno to dojímání se nad minulostí má působit uvolněně a v područí stylu, který se zříká kýče a předvídatelných východisek, ale nakonec u nich beztak oklikou končí. Stejně jako Velká nádhera (2013), i Mládí je film o generačních rozdílech, o kontrastu krásy a bídy, úspěchu a prohry, o melancholii, která končí vnitřním smírem. Sorrentino se pokouší pracovat s lehkostí, kterou mu poskytne herecký ansámbl, aby na samém konci zavalil diváka těžkotonážní salvou smyčců. Tam, kde by příběh mohl končit v intimním rozjímání, se dostaví prázdná pompa, která nezní ani zdaleka tak libozvučná, jak se od ní očekává. Příliš velký tlak na diváka, avšak emoce zůstávají v lednici.


Drama o podzimu života, viděném očima filozofujících umělců, se stalo největším zklamáním karlovarského festivalu. Na vině jsou nejen okaté ambice režiséra, který je označován za nového Felliniho, ale především vybičovaná očekávání, s nimiž je k dílu přistupováno. Trailer sliboval lehce zasněné a ztišené drama, které v několika momentech navazuje na výtvarnou okázalost Velké nádhery, výsledkem je statická a ospale vyprávěná tragikomedie, v níž se nešetří bohulibými, ale polopatickými frázemi o životě a stáří.

Info

50. Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary
3. - 11. 7. 2015, Karlovy Vary
www.kviff.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Prizmatem ňader, staré dobré časy (Černé brýle)

Jaroslav Kejzlar 01.10.2022

Italský režisér Dario Argento, který stojí třeba za kultovním hororem Suspiria (1977), se vrací z režisérského důchodu mysteriózním thrillerem Černé brýle.

Není lehké býti rodičem (C’mon C’mon)

Andrea Kubová 29.09.2022

Joaquin Phoenix navštěvuje různá města v Americe, kde se ptá dětí a mladých lidí, jak si představují svoji budoucnost a jak vnímají svět kolem sebe.

Vzpomínky na písek (Desolation Center)

Štěpán Nezbeda 17.09.2022

Na pozvání platformy Synapse Knowledge přijede do pražské MeetFactory americký producent a režisér Stuart Swezey. Recenzujeme jeho dokument Desolation Center.

Tati, chci, aby to mezi námi bylo lepší (Milý tati)

Ondřej Oharek 04.06.2022

Příběh otce a dcery byl uvedený v Locarnu a Torontu, u nás získal dva České lvy. Čím si zasloužil tolik ohlasů?

Běda tomu, kdo v sobě skrývá poušť (Lidi krve)

Štěpán Nezbeda 16.03.2022

Nejvhodnější by bylo film promítat na rozpadající se zeď domu v troskách jedné z opuštěných sudetských vesnic. Proč?

Koukat je to jediné, co umím (Boží ruka)

Štěpán Nezbeda 06.01.2022

Paolo Sorrentino, stejně jako mnoho velkých i menších filmařů před ním, se v novém snímku Boží ruka vrací k formativním rokům svého dospívání.

Oba jsme lidi (Zrcadla ve tmě)

Lukáš Masner 12.12.2021

Film se daří uvěřitelně vyprávět o zdánlivě samozřejmých a všedních věcech – o rozchodech a sblížení, o průměrnosti, obyčejnosti a rozhovorech, které...

Přípravy k filmu T: Posmutnělé čekání na konec světa

Štěpán Nezbeda 09.12.2021

Do kin tento měsíc vstupuje Zvláštní cenou poroty MFDF Ji.hlava oceněný snímek Přípravy k filmu T. šestapadesátiletého debutanta Milana Klepikova.

Divný, alebo výnimočný? (Nitram)

Jakub Blaho 02.11.2021

Kurzel sa vydal na riskantnú cestu, keď sa rozhodol s pochopením preskúmať osobnosť a život Martina Bryanta, ktorý je zodpovedný za masaker v Port Arthur.

Ľudskosť neumiera (Drahí súdruhovia!)

Jakub Blaho 24.10.2021

Prehliadka toho najlepšieho z európskej festivalovej tvorby posledného roka, Be2Can, priniesla aj nový film ruského režiséra Andreja Končalovskijho.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace