Články / Reporty

Kdo je tady diktátor? (Letní filmová škola 2023)

Kdo je tady diktátor? (Letní filmová škola 2023)

Veronika Havlová | Články / Reporty | 02.08.2023

V posledních letech mě na filmových festivalech čím dál víc štvalo chování lidí. A přičítala jsem to zhoubnému vlivu nejrůznějších VOD platforem. Zdálo se mi, že si lidé mnohem méně uvědomují přítomnost těch druhých. Nejvýraznějším projevem takové bezohlednosti byl pro mě nepochopitelný fenomén, kdy si lidi po začátku filmu nasvěcovali cestu ke svému sedadlu mobilem a neváhali zasvítit i do očí těm usazeným. Velmi nepříjemné. Taky se mi zdálo, že jsou všichni zvyklí si u filmu povídat, a naopak čím dál víc odvykají soustředěnému sledování s tím, že si přece kdykoli můžou film zastavit a znova přehrát.

Abych nepůsobila jako zapšklý boomer, když jsem typická mileniálka, přiznávám, že jde o střelbu do vlastních řad. Ne že by mě snad napadlo svítit lidem v temném sále do očí, ale roztěkanost a nesoustředěnost je něco, s čím musím čím dál víc bojovat. Hodně pomáhá sedat si do první řady. Tím si odfiltrujete maximum mimofilmových vlivů a můžete se nechat pohltit projekcí. Má to taky tu výhodu, že v první řadě chytnete nejsnadněji volné sedadlo. A taky je tam nejvíc místa na nohy…

Minimálně od rozvoje zvukového filmu přicházejí vlny diváků, kritiků a estétů pravidelně s voláním na poplach, že dojde k destrukci filmu, filmového umění. Pokud jde o mě, esenci filmu jako takového neohrozil příchod zvuku, barvy nebo televize, ale masové rozšíření VOD platforem. Pokud totiž je na filmu něco, čím se liší od jiných druhů umění, je to jeho diktátorská povaha. Pokud máte obraz, sochu nebo fotografii, můžete si ji prohlížet jak chcete, kdy chcete, jak dlouho chcete, i když se samozřejmě mohou uplatňovat různé institucionální restrikce. A s takovou literaturou si už můžete dělat úplně co chcete. I hudební skladatel nebo dramatik většinou ztrácejí vliv na způsob provedení svého díla tím, že ho dají z ruky. Ale film je něco, co má svou stálou podobu, svou délku, svůj daný způsob sledování. Dokud byly filmy jen v kinech, případně v televizi, mohli jste sice z kina odejít, ale nemohli jste si nějakou scénu po libosti vrátit nebo dát nudné části rychloposuvem. Teď, kdy za cenu odpovídající zhruba jednomu lístku do kina máte k dispozici nezkonzumovatelný příliv filmů, které si můžete vracet, přeskakovat a posouvat dle libosti, se z filmu stává jednolitá hmota bez chuti a zápachu.

Je ale zřejmé, že je pořád spousta masochistů, kteří se chtějí dát tvůrcům vplen a na pár hodin jim odevzdat životy, aby si s nimi mohli dělat, co chtějí. A není náhoda, že se takoví lidé koncentrují právě na filmových festivalech a přehlídkách, které by podle všeho měly být vymírajícím druhem. Navzdory bouřlivé evoluci si ovšem jako živoucí fosilie latimérie podivná plují nevzrušeně dál a konkrétně v případě Letní filmové školy bojují i přes nemalou cenu akreditace s přeplněnými kapacitami.

Takové festivaly pak samozřejmě přitahují režisérské diktátory a sadisty, kteří diváky rádi mučí drásavými scénami, experimenty s formou nebo jen prostou délkou filmů. Filipínský úkaz Lav Diaz, další z letošních držitelů šroubovací ceny plné alchymie, tu našel celou padesátku masochistů, která si zvládla odsedět jeho 450minutovou Melancholii až do konce. A Jan Bušta, nejznámější a nejlepší současný český režisér trailerů, si tu pro svůj kinodebut á-B-C-D-é-F-G-H-CH-í-JONESTOWN mohl připočítat 300 diváků, čímž mu celková návštěvnost vzrostla na celých 1600. A z těch tří set většina přes důrazná varovaní a bezpočet režijních naschválů zůstala do konce!

Že je Bušta typický režisérský diktátor dokazuje fakt, že svůj film neplánuje vypustit na VOD platformy. Pokud chcete tento podivný, inspirující, stimulující a svým způsobem i krásný a jímavý snímek vidět, musíte si počíhat na jeho projekci v kině. Které by ještě navíc mělo splňovat i technické nároky pana režiséra. Ideálně zkuste přemluvit k uvedení provozovatele biografu ve vašem městě. Pak je dost dobře možné, že to budete mít i se zážitkovým úvodem a následnou debatou, protože autor se pokouší být na maximu projekcí přítomen osobně. A kdyby vás zajímaly nějaké ty zákulisní informace, pak vězte, že Jan Bušta plánoval v rámci Letní filmové školy jako divák chodit na projekce filmů Lava Diaze. Snad mu to vyšlo a pěkně si u nich potrpěl.

A ušní červ? Co byste řekli songu Venus in Furs od Velvet Underground, milí filmoví masochisti?

Info

Letní filmová škola
28. 7. –⁠ 3. 8. 2023
Uherské Hradiště
web festivalu

foto © se svolením LFŠ

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Drásající vzpomínka na Senyawu (Senyawa-X)

Václav Valtr 10.09.2024

Očekávání bylo poněkud zkaleno, když přišlo oznámení, že vokalista Rully Shabara nedostal vízum a Senyawa bude vystupovat jen v poloviční sestavě. Ta měla eso v rukávu.

Epická slavnost na Bojišti (Battlefield Rituals)

Václav Valtr 09.09.2024

Heilung moc dobře vědí, co dělají, a tak pokud se cynickému divákovi občas honilo hlavou, že jde o show hlavně na efekt, záhy na to zapomněl, protože jen seděl a…

Čtyři dekády neslábnoucího chaosu (Mayhem)

Dantez 08.09.2024

Po krátkém tichu přechází chladná modř do krvavě rudé, nejde přitom o velebení někdejších krví brocených činů. Poslední fáze patří Deathcrush, první nahrávce Mayhem.

Kdo je vůdcem karavany (Tinariwen)

Akana 08.09.2024

V jednu chvíli na pódiu kvílí a cvrliká i pět nástrojů najednou a jako nerozborné spřežení vytváří plný, a přece vzdušný sound, v němž si kytary nijak nepřekážejí.

Experimenty v času a prostoru (Moody Moon Noize 2024)

Filip Peloušek 04.09.2024

Není tajemstvím, že na Moody Moon Noize hrají prostory stejně významnou roli jako to, co se v nich odehrává. „Kdybych neměl fotky, nevěřil bych, že se to stalo.“ My taky.

S detskou radosťou (PJ Harvey)

Michal Berec 25.08.2024

Vystupujúc na zastávke Zitadelle berlínskeho U-Bahnu si všímam chlapíka, ktorý otvára fľašu piva o automat na lístky.

Prach, slzy a odposlechnuté konverzace (Sziget 2024)

Kristina Kratochvilová 16.08.2024

Název nevymysleli marketéři, ale návštěvníci, v komentářích na sociálních sítích se objevoval tak často, až ho organizátoři přijali za svůj.

Kick 'em in the teeth! (Brutal Assault 2024)

Abbé, waghiss666 11.08.2024

Došlo i na speciální sety, nejpodivnější booking v historii festivalu a Apaččin odkaz. Směle do finále!

Nakopat do vajec (Brutal Assault 2024)

Abbé, waghiss666 10.08.2024

Poslední písní je samozřejmě předělávka I Want to Know What Love Is a namísto bizarnosti jsme dojatí. Objímačky kazí akorát Deathstars hned vedle, strašně zestárli, byť v tomhle žánru postačí…

Make moshpits great again! (Brutal Assault 2024)

waghiss666, Abbé 09.08.2024

Potřebuju Apačku, ta by zvládla civilně vtáhnout do děje a přenést ty barvy lásky, co nás pohltily. Nezlob se, ale tenhle barevný set byl mimo kategorie a já moc nemám…

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace