Články / Recenze

Kdo tady co posral? (Mucha)

Kdo tady co posral? (Mucha)

Adéla Poláková | Články / Recenze | 29.10.2019

Brněnská skupina Mucha je známá svou provokativností a čtvrté album s názvem Tos posrals naznačuje, že v tom hodlá pokračovat. Textovou inspiraci čerpá frontmanka Nikola Muchová především ze sociálních sítí a ani tentokrát si nebere servítky, vysmívá se svým typicky nevybíravým humorem všem a všemu.

Pro novou desku Muchy je příznačná fúze žánrů, prolínání jazyků a vypůjčování si jak melodií, tak slov odjinud. Úvodní song Kill the Messenger se vyjadřuje k závislosti na síti a nabízí klasický skočný punk, který konejší aluzí na líbivé melodie 60. let. A titulní skladba potvrzuje nastavené. Chlap jednoduše „posral“ to, že jí nadbíhal a pak to na ni zkusil. Z písničky je cítit americký punk rock podpořený foukací harmonikou v refrénu a v Americe zůstáváme i s country popěvkem „z celé jižní eskadróny nezbyl už ani jeden muž“.

Feminismus a zastánce #MeToo Mucha reflektuje ve stejnojmenném songu. Do něj si vypůjčila od Mňágy a Ždorp verše „chtěl jsem tě jenom pohladit na patřičném místě, pravda, trochu přitlačit“ a tvrdí, že jediné, o co tady jde, je, že to všichni chceme. Ze společenských témat Mucha neopomíná ani klimatickou krizi a v songu Greed hlásí, že tu „všichni pochcípáme“ kvůli zhýralému a pohodlnému životu. Ženský cyklus je ve skladbě Rudá řeka zabalen místo do vložek do baladické melodie, kterou s rozčílením nad vlastním údělem rozbíjejí ostré kytary a skákavý rytmus. Jenže než se stihne rozjet, už ho usměrňují reggae figury a fonetická angličtina ve stylu Xaviera Baumaxy. Epilog krvavé písně končí cover verzí Chinaski se slovy „a ty mi to vyčítáš a já jsem na tebe nasraná“. Ze skladby se tak stává volná koláž, jejímž hlavním smyslem není ani tak její celistvost, jako vtip.

Z celé desky příjemně vyčnívá balada Mrtvá s neotřele vystavěnou mezihrou, kde se objeví dokonce cimbál a navozuje opravdu úzkostnou náladu při pomyšlení, že člověk zemře a nikdo si toho nevšimne. V jazykově pitvorném koktejlu pokračuje skladba Hajlando, která hledá libovolný rým na „to“ a od začátku baví zvukem hammondek, rytmickou nápaditostí a mužskými vícehlasy. Smířlivější pohled na mužskou neschopnost přináší skladba Rýmička, kde Mucha prozrazuje, že je ochotná se o umírajícího muže postarat, což by možná autorčin fanoušek nečekal.

S novým albem Muchy dostáváme očekávatelnou dávku sarkasmu a nekompromisních názorů. S cover verzemi jsme se u ní setkali už dříve, nicméně nahrávka Tos posrals jimi opravdu překypuje. Otázkou je, zda se jedná o humor, který často nejlépe funguje naživo, nebo nutnost čerpat inspiraci jinde.

Info

Mucha - Tos posrals (vlastní náklad, 2019)
fb skupiny

živě: Mucha - křest alba Tos Posrals
30. 10. 2019 20:00
Lucerna Music Bar, Praha
fb událost

7. a 8. 11. 2019 20:00
Kabinet múz, Brno
web klubu

foto © Honza walda Valík

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Zpověď rebelky elektropopu (Tove Lo)

Veronika Svrčinová 14.11.2019

Je to pořád elektropop, ale už nestaví na prostě líbivých a opakovaných melodiích. Tentokrát si Tove Lo s hudbou vyhrála, přidala dynamiku, složitější kompozice, hlubší texty.

Promyšlená porce podzimní mizérie (The Lumineers)

Anna Valentová 05.11.2019

Skladby na albu III jsou seřazené za sebou tak, že postupně vypráví životní příběhy tří členů rodiny Sparksových, jejichž předobrazy nacházeli autoři ve svém okolí.

Vnitřní dítě Jacoba Colliera

Karolina Veselá 04.11.2019

Během následujících dvou let vydá nové čtyřalbum, projekt padesáti skladeb nesoucí název Djesse. Ten evokuje Collierovy iniciály, ale prý jde o náhodu.

Diktátor času: (De)kontextualizace fenoménu Laterny magiky

Jakub Šíma 02.11.2019

Laterna magika je multimediální fenomén, který již od počátečního úspěchu na výstavě Expo 58 v Bruselu poutal pozornost nejen české, ale i světové veřejnosti.

Nejsem mladý a nejsem starý (TaxiWars)

maxim 27.10.2019

Oproti předchozím deskám TaxiWars je Artificial Horizon lehčí, více se tančí, více se fouká kouře na parket, ubylo hřmotnosti, důrazu, aniž by kapela ztratila groovy.

Za hranice harmonie a zpět (Thurston Moore)

Vojtěch Březík 22.10.2019

Spirit Counsel je dostatečně stravitelné album, aby se do něj mohli ponořit i ti Mooreovi příznivci, kteří preferují jeho konvenčnější písňovou tvorbu.

Prechod do serióznej roviny (Rich Brian)

Jonáš Sudakov 12.10.2019

Z Rich Briana sa stala virálna senzácia, ale z jeho novšej tvorby a rozhovorov je zjavné, že ambície má iné.

Ahhhh, ten surf rock! (Songs from the Utopia)

Jiří Vladimír Matýsek 11.10.2019

Na novince pojmenované extatickým (či snad bolestivým?) výkřikem Ahhhh! se vydali na západ a pomyslně zakotvili někde na Západním pobřeží.

Smutně a zároveň s největší vášní k životu (Mueran Humanos)

Jakub Koumar 05.10.2019

Ačkoli zpívají takřka výhradně španělsky, rafinovaná atmosféra odstavuje znalost jazyka na vedlejší kolej.

Neurvalý punk s koulí u nohy (Victims)

Dantez 28.09.2019

Victims zde sice stále sázejí na ověřené postupy žánru a přímočarost, kterou koriguje agresivní d-beat materiálu, jasně vévodí, překvapuje však produkce.