Jarda Petřík | Články / Reporty | 25.09.2024
Pokud bych měl jmenovat pětici nejdůležitějších audiovizuálních festivalů, rozhodně by mezi nimi nechyběl montrealský MUTEK. Je skvělou zprávou, že se Lunchmeatu podařilo navázat spolupráci, která letos vyústila jednak v Inferno a druhak v projekt Second Self, který bude k vidění v sobotu ve Veletržním paláci. Jsou to právě tyhle kontakty a propojení napříč AV festivalovou scénou, které v budoucích letech posunou Lunchmeat festival co do prezentovaných projektů výrazně dopředu.
A už se tak ostatně děje. Možnost navléct na sebe robotické ruce, které budou ovládat pohyby vašich horních končetin, a ještě u toho tančit na solidní techno ve stroboskopové mlze, se člověku jen tak nepoštěstí. Doprovodná hudební složka Inferna by navíc skvěle obstála i sama o sobě, a to u podobně zaměřených multidisciplinárních projektů rozhodně není pravidlem.
Zapojit publikum do performance je samozřejmě vždycky vděčná věc. Když to znamená nechat se částečně ovládat na dálku s robotickým oblekem, který se stane do určité míry součástí lidského těla, je úspěch v podstatě zaručen. Stačí to ale k opravdu nezapomenutelnému zážitku? Na to by samozřejmě museli odpovědět hlavně ti, kteří se dobrovolně stali součástí experimentu. Z pohledu diváka je odpověď přese všechny wow momenty ne úplně jednoznačná. Nebyl by například výsledný zážitek intenzivnější, kdyby byli na parketu natrénovaní performeři a performerky, kteří by své – jakkoliv částečně kanadskou dvojicí kontrolované – pohyby lépe sesynchronizovali v komplexní futuristické taneční představení, oproti pouhým” náhodně tancujícím jedincům na roboparty?
fotogalerii z koncertu najdete tady
Bill Vorn i Louis-Philippe Demers se robotice věnují přes tři dekády a na jejich práci je to logicky znát. Inferno je projektem/performancí, která zúčastněné může dovést k přemýšlení o důsledcích technologického vývoje na pozadí party s příchutí zla nebo nádechem bezmoci. Kdy je absence kontroly nad vlastními pohyby ještě zábava a kdy už Dantovo peklo? Může to být reminiscence na alkohol a všudypřítomné drogy na klubových akcích? Nebo “jen” ukázka toho, jak využít robotické znalosti v umělecké tvorbě? Pohled na tucet “reverse androidů” kroutících se v chuchvalcích mlhy, skrze kterou probleskují ostrá stroboskopická světla, a pozorování jejich napůl lidských, plynulých a z poloviny mechanických a trhaných pohybů za doprovodu ponurého ambientu i dusavého techna je každopádně fascinující i děsivý zároveň.
Lunchmeat Festival: Louis-Philippe Demers & Bill Vorn present Inferno
24. 9. 2024 ARCHA+, Praha
foto © Jakub Koumar
Timon Láska 11.10.2024
Zatímco Oklou zhypnotizovala dav bublavě gradujícím a také nejznámějším trackem Lurk, Casey MQ roztancovává sál romantickou původní verzí What About Us.
Veronika Vagačová 11.10.2024
Hudba mala značne evokatívny charakter, tanečné a dynamickejšie časti pripomínali scenérie z latinskoamerickej dedinky a pobehujúce deti po uliciach, iné časti dialógy.
Václav Valtr 11.10.2024
Po několika úvodních písních přišel čas na lyričtější část reportoáru, vtahující do hypnotického a mrazivého světa svébytné estetiky...
Aneta Martínková 10.10.2024
V srpnu 2023 streamovací služba Spotify ohlásila, že její uživatelé a uživatelky za poslední rok naposlouchali přes tři miliony hodin nahrávek bílého šumu...
Veronika Havlová 09.10.2024
Když chcete zjistit, co je v Brně za kluby, jaké tam mají zvukaře, dramaturgii a nabídku na baru, naskočte na vlnu dvoudenního festivalu Batch.
Filip Peloušek 30.09.2024
Už příprava scény pro finální set v Concert Hall dávala tušit nápor na všechny smysly – fukary na listí, roztrhaná plátna a temné prapory.
Filip Peloušek, Dominik Polívka 29.09.2024
Jak byly první dvě noci pod Veletržákem ve znamení dystopie a pozvolného zániku civilizace, tak sobotní noc posouvá dění do chladné mechanické budoucnosti, kde jsou lidé pouhou vzpomínkou.
Klára Řepková 29.09.2024
Adam Dragun jen občas mezi skladby zařadí proklamace, které mají podtrhnout úzkostlivé vyznění nahrávky o „východoevropské verzi pozdního kapitalismu“.
Dominik Polívka, Jarda Petřík 28.09.2024
Kdo čekal, že program do druhé ranní ryze postávací/posedávací, toho 33EMYBW vyvede z omylu během prvních minut svého frenetického živáku.
Marek Hadrbolec 27.09.2024
Kanadská čtveřice sice několikrát nabídne záchranné lano v podobě melodie nebo silnějšího motivu, nikdo ale nemá vůli se ho chytit a nechat se vytáhnout zpět na světlo.