Články / Recenze

Když se svět dusí, nejde přitopit (Post-hudba)

Když se svět dusí, nejde přitopit (Post-hudba)

Sabina Coufalová | Články / Recenze | 12.04.2021

Pojďte na procházku po Praze s Dominikem Zezulou a Tomášem Havlenem. Uslyšíte zvuk sbíječky z Nuseláku, projedete se přecpaným metrem, proberete podobné prášky, jaká zvířata sledujete na Instagramu, jak se místo opíjení v nonstopech na Letné opíjíte sami doma a v co se chcete proměnit, aby vám bylo líp.

Dostáváme se do období, kdy se pandemie plně otiskuje do umění. Na deskách slyšíme stesky z karantény, na plátnech sledujeme filmy, v nichž jsou herci v rouškách, uzpůsobuje se architektura nebo vzniká spousta tematických muralů. Třetí dlouhohrající deska Post-hudby Svět na konci roku nula vyšla přesně rok od prvního potvrzeného případu koronaviru v Česku a sdílí, s čím se pereme uvnitř sebe během tohoto bezčasí. Pryč je přemýšlení nad tím, jestli říkáme dost chytré řeči na vernisážích, teď by stačilo, kdyby byl člověk prostě obyčejně šťastný. Protože hrát pro patnáct lidí v Berlíně může být fakt krásné.

Oproti předchozímu albu Není se na co těšit (2019) se posunulo uvažování nejenom v textech, i hudební složka dostala preapokalyptický nádech. Tomáš Havlen důvtipně kombinuje chladnou elektroniku, trap, řev, ale taky základní popové melodie, u kterých máte pocit, že jste je slyšeli už nepočítaněkrát. Přebíhání mezi žánry a zvuky, i v rámci jednotlivých skladeb, evokuje změny emocí, kterými teď procházíme často během jednoho dne. Chceš zabetonovat dveře, ale stejně si každé ráno řekneš, jestli to třeba dnes nebude lepší.

Singl Bezpečí a klid představuje tu největší popinu na desce, je to jediný lovesong , což umocňuje refrén postavený na jednoduché líbivé houpavé melodii. Hraní se zvukovými motivy je hezky slyšet v Myšlence na bezpečnější svět, kde se bije diskotékový rytmus a nihilistický text – ocitnete se na osmdesátkové party a tam křičíte, že se všeho bojíte. Vedle toho ve skladbách silně rezonuje pocit izolace skrze odkazy na online život, který demonstruje především písnička Digitální popel. Jak moc věříte tomu, co lidi sdílí do storíček?

Zmatení muži a vyčerpané ženy sice stále bloumají městem jako na předchozích albech Post-hudby, ale svá osobní dramata a smutky zasazují do traumat spojených s omezením života takového, jak ho znali. Jejich problémy se přetvořily do hmatatelné podoby. Vystřízlivěli z malicherného pobíhání mezi bary a čekání na odpovědi na zprávy. Ocitli se v chaosu, který jim vzal jistoty, jež považovali za samozřejmé, a ani si nedovedli představit, že by o ně mohli přijít. Protože je to pro mnohé první omezení svobod, s nímž se musí poprat. Kdy se bude na co těšit? Při čekání se nezapomeňte ozvat mámě.

Info

Post-hudba - Svět na konci roku nula (Bad Names | Full Moon Forum, 2021)
Bandcamp kapely

foto © archiv kapely

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Prosvítající naděje ve světě izolující samoty (Malcuth & Facutum)

Viktor Hanačík 17.04.2024

Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.

Historky otců zakladatelů budou těžko hledat čtenáře (Neviditelné řemeslo)

Martin Šinkovský 14.04.2024

I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.

Marko Damian a úpadok menom Skeeter

Matej Žofčín 09.04.2024

Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.

Kolekce rozmanitých emocí (Page Turners)

Tereza Bartusková 01.04.2024

Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.

Dva svety (Eva Sajanová & Dominik Suchý)

Veronika Vagačová 29.03.2024

Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.

Hudba ze zapomenutých míst minulosti (Garlands)

Filip Peloušek 25.03.2024

Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.

Esence The Beatles (Milan Bátor)

Jiří V. Matýsek 10.03.2024

Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.

Dobro došli u bad trip (Nemeček)

Dan Sywala 19.02.2024

Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.

Aye, captain! (The Longest Johns)

Jiří V. Matýsek 16.02.2024

Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.

Zápas agresívnej klubovej estetiky s distingvovanosťou orchestrálneho zvuku (julek ploski)

Dušan Šuster 12.02.2024

Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace