Bibiána Hajdanyová | Články / Offtopic / / Movie/dox | 28.12.2019
Taliansky filmový režisér Marco Bellocchio natočil snímku Prvý zradca (Il traditore), ktorá sleduje pád mafiánskej organizácie Cosa Nostra. Bellocchio sa svojou poslednou tvorbou sústreďuje na individuálne osobnosti, ktoré dáva do kontrastu so spoločenskými udalosťami, ako napríklad Vincere (Zvíťaziť), L' ora di religione (Hodina náboženstva) či Buongiorno, notte (Dobrý deň, noci). Jeho najnovší počin nie je výnimkou a prostredníctvom postavy mafiána Dona Masina opisuje históriu súdneho „maxiprocesu“ s 475 obvinenými.
Na Sicílii panuje v 80. rokoch 20. storočia vojna mafiánskych rodín. Je zavraždených mnoho nevinných ľudí a okrem iných sú umučení aj synovia Tommasa „Dona Masina“ Buscettyho. Ten je v tom čase v Brazílii, kde si užíva relatívny kľud so zvyškom rodiny. Následne je zatknutý brazílskou políciou za pašovanie heroínu. Po prevezení do Ríma sa rozhodne porušiť prísahu, ktorú dal ako člen Cosa Nostra – prehovorí pred štátnymi orgánmi. Odhodlá sa pomstiť vraždu synov verejnou výpoveďou o aktivitách zločineckej organizácie a začne spolupracovať so sudcom Falconem. Celý proces prebieha skrz jeho perspektívu, čo s ním podvedome núti súcitiť.
Dej je konzistentný, ako v klasickom mafiánskom žánri sa v ňom striedajú krvavé scény s dialógmi. Hovorené scény v tomto prípade vytvárajú napätie ešte väčšmi než zločinecká brutalita, hutnú atmosféru medzi gangstermi upevňujú dlhé zábery s pomaly sa stišujúcim alebo žiadnym hudobným podmazom. Tieto sekvencie postupne naberajú na sile, až nečakane gradujú.
Film stojí na vyváženosti všetkých filmových prvkov. Počnúc kamerou, ktorá strieda monumentálne pohľady na Rio de Janeiro, Palermo a neskôr Ameriku konca minulého storočia s temnou náladou väzenského a súdneho prostredia. Cez herecké obsadenie na čele s Pierfrancescom Favinom, ktorého výkon je veľmi komplexný a uveriteľný. Až po kreativitu scenára ako finalizovať dané scény, ktoré neustále prekvapujú. Hlavne to dopomohlo navzdory dlhšej stopáži (152 minút) neubrať na rytme filmu a vyhnúť sa hluchým miestam.
Životopisná krimi-dráma Il traditore je plná mocných mužov, veľkých zrád a túžby po pomste – dostatočné kvantum na opis histórie zrady v jednej z najvplyvnejších mafiánskych organizácií na svete. Do Bellocchiovej filmografie sa zapíše ako vydarená snaha o hodnoverné zmapovanie udalostí z rokov 1986/1987 z Palerma. Jeho zobrazenie je presvedčivé, bez fabulácií a dokáže dostatočne splniť svoj širokospektrálny námet.
První zrádce
režie: Marco Bellocchio, 2019
web distributora
Tereza Bonaventurová 14.12.2022
Surrealistická jízda plná symbolů, repetetivních rýmů a popkulturních odkazů vás vezme na vesele imaginativní výpravu za těmi nejhoršími problémy současného světa.
Julie Pátá 01.12.2022
Můžeme si pokládat otázku, zda Sedlák natočil film, který má oslovovat generaci Z. Hledání odpovědi však nemá smysl. Banger.
Jakub Blaho 14.11.2022
Filmár a hudobník Jan Foukal nasadzuje ružovejšiu optiku a v novom filme dokumentuje silnejúce priateľstvo s Albertom Romanuttim, frontmanom Bert & Friends.
Jaroslav Kejzlar 01.10.2022
Italský režisér Dario Argento, který stojí třeba za kultovním hororem Suspiria (1977), se vrací z režisérského důchodu mysteriózním thrillerem Černé brýle.
Andrea Kubová 29.09.2022
Joaquin Phoenix navštěvuje různá města v Americe, kde se ptá dětí a mladých lidí, jak si představují svoji budoucnost a jak vnímají svět kolem sebe.
Štěpán Nezbeda 17.09.2022
Na pozvání platformy Synapse Knowledge přijede do pražské MeetFactory americký producent a režisér Stuart Swezey. Recenzujeme jeho dokument Desolation Center.
Ondřej Oharek 04.06.2022
Příběh otce a dcery byl uvedený v Locarnu a Torontu, u nás získal dva České lvy. Čím si zasloužil tolik ohlasů?
Štěpán Nezbeda 16.03.2022
Nejvhodnější by bylo film promítat na rozpadající se zeď domu v troskách jedné z opuštěných sudetských vesnic. Proč?
Štěpán Nezbeda 06.01.2022
Paolo Sorrentino, stejně jako mnoho velkých i menších filmařů před ním, se v novém snímku Boží ruka vrací k formativním rokům svého dospívání.
Lukáš Masner 12.12.2021
Film se daří uvěřitelně vyprávět o zdánlivě samozřejmých a všedních věcech – o rozchodech a sblížení, o průměrnosti, obyčejnosti a rozhovorech, které...