Jiří V. Matýsek | Články / Recenze | 30.05.2020
Kurt Rosenwinkel patří k nejvýraznějším hlasům současného jazzu. Počkat. Hlasům? Vždyť je to kytarista. Jistě – ale se zvukem a výrazem, který si bere mnohé právě z vokálních ekvilibristik a svou barvou a pojetím tvárně mění tradiční pojetí jazzové kytary. Není to o sázení riffových kil, ani lehoučkém pidlikání tichých tónů. Rosenwinkelův zvuk místy připomene zkreslené violoncello, jindy zní jako naechovaný klarinet či lidský hlas schovaný za vrstvou filtrů. Na jiných místech je naopak nejazzově ostrý.
Všeho je na novém albu Angels Around dosytosti. Po uvolněné, latinou načichlé a sluncem prozářené předchozí desce Caipi se Rosenwinkel, v rámci svého tria, vrací zpět ke komplikovanější stavbě skladeb. Ty jsou bezpochyby jazzové, nejednoduché, neprvoplánové – ale nejsou ani sebestředně zaumné. Jazzové idiomy, jistoty a ozvěny minulosti uchopené perspektivou jedenadvacátého století. Rosenwinkel není tím, kdo by chtěl jazz obrušovat a bořit, nevnucuje posluchači odvěkou otázku – a je tohle ještě jazz? Od posouvání hranic jsou tu jiní, kytarista „jen“ přetváří to známé.
Sedmička skladeb na Angels Around pracuje s vnitřním napětím, kdy se do ztracena mizející jemné melodie vrství na nervózní tónové běhy i rytmiku v podání perkusionisty Gregoryho Hutchinsona a basisty Daria Deiddy. Ta je plná zlomů a narušení přesně v tom momentě, kdy už to vypadá, že jsme pomyslně „doma“, že se rytmicky chytáme. Onen kontrast snadno plynoucí melodiky, která by se neztratila v usínajícím baru o čtvrté ráno, a nekončící nervozitou rytmiky je hlavní esencí dojmu z celé padesátiminutové nahrávky. Poutá posluchače tím, jak si dovede pohrávat s povědomým a s lehkostí tyto myšlenkové konstrukty bořit. A to by těžko fungovalo, kdyby nebylo trio na albu natolik sehrané. Skladby jako třeba Easy It působí jako rozevlátý jam, nesklouznou však do prázdných exhibic. Chemie mezi muzikanty je doslova hmatatelná, a ačkoliv je dost prostoru pro vlastní vyjádření, ostatní muzikanti zase případný úlet vrátí zpět na zem.
Angels Around trochu klamou tělem a omamují přístupnými melodiemi. Jejich dekonstrukce ale celý posluchačský zážitek komplikuje a znesnadňuje. Chytrá a moderní jazzová deska, která si je vědoma svých vlastních žánrových kořenů. Lze snad od Rosenwinkela čekat něco jiného?
více o desce zde
Kurt Rosenwinkel Trio – Angels Around (Heartcore, 2020)
web vydavatelství
Michal Pařízek 24.01.2023
Třetí album je jedním z klíčových archetypů showbizu, pověstným gordickým uzlem, milníkem, který ne každý dokáže jednoduše a správně překročit.
Richard Kutěj 18.01.2023
Mount Kimbie nedělají revoluci. Zůstávají ale sví, současní a ano, post.
Dominik Polívka 08.01.2023
S veškerou úctou a osobitostí uzavírá svou kapitolu dospívání a zvědavé generaci Z poskytuje čitelnou hudební road mapu s otevřenými cestami a jasným směrem.
prof. Neutrino 27.12.2022
Agilní vydavatelství Blue Lizard Michala Kořána vydalo jako svůj stý počin pravděpodobně jedno z nejpozoruhodnějších alb letošního roku.
prof. Neutrino 23.12.2022
V této podobě je to tedy spíš hra kreativců a jistý druh umění než skutečně aplikovaná věda, i když se odvolává na matematiku.
Riikka Hajman 21.12.2022
Otázkou je, jestli je to správná volba. Když se dobře vyváží s hudební inovací, vznikají hity, ale na albu II je jich jen pár.
Akana 20.12.2022
S přestávkami dodnes fungující a stále relevantní nahrávky produkující Wire se oficiálnímu vydání tohoto bootlegu dlouho bránili.
Tomáš Hladký 15.12.2022
Eddie Vedder vždy tvrdil, že nejlepší na tom být rockovou hvězdou je, že se potkáte s jinými rockovými hvězdami.
prof. Neutrino 08.12.2022
Ruské anarcho-aktivistky Pussy Riot mají obdobnou strategii jako hackerská skupina Anonymous. Může jimi být kdokoliv. Poslechněte si jejich poslední mixtape Matriarchy Now.
prof. Neutrino 19.11.2022
Další kniha z nakladatelství Neklid, tentokrát práce Jamese. C. Scotta Dvakrát sláva anarchismu, která přináší jiný pohled na organizaci věcí.