Články / Offtopic / / Komix

Komiks za louží: Hříchy Marvelu

Komiks za louží: Hříchy Marvelu

3DDI3 | Články / Offtopic / / Komix | 09.11.2014

ORIGINAL SIN
Aaron/Deodato

„Chci se jenom dívat.“

Nalezen v troskách svého domu s vydlabanýma očima a kulkou mezi děsivě velkými, prázdnými důlky - plešatý Uatu je mrtvý. Zástupce mimozemské rasy, která pozorovala svět (skoro) od nepaměti, byl zavražděn. Obsah zbrojnice i všechna tajemství, jichž byl svědkem a nasáklá v očích, zcizeny. Kdo je vrah?

Prvotní hřích je ponurý, sevřený příběh, který lze přečíst bez přívěsků a většího dohledávání informací. Pátrací linka funguje na výbornou i v několika zdánlivě nesouvisejících liniích. Nick Fury (nebo jeho spinety?) hraje po dlouhé době hlavní roli a jak je u něj zvykem, mrtvoly se vrší (Bucky odřezává hlavu) a celý vesmír je plný tlejících těl, mrtvých planet. To vše v příběhu o muži na zdi, který vždy když bude třeba, provede preventivní úder.

V současnosti asi nejlepší americký scenárista Jason Aaron, expert na poutavé dialogy a tvůrce indiánské série Skalpy (od letoška vychází i u Crwe) vytvořil zásadní dějový oblouk, měnící status quo většiny oblíbených postav. Jedním tahem rozdrtil víru Kapitána Ameriky, poštval Hulka s Iron Manem proti sobě a z Thora udělal fňukajícího chudáka. Prim navíc hrají méně propagované postavy (Black Panther, Winter Solider, Dr. Strange nebo Punisher) s tajným šéfem ve stínu, jednomu z nich tiše připravuje úkol kariéry. Přijímací pohovor - vítěz dostane místo plyšáka novou práci. Dále je tu zazobaný fanatik Midas (čeho se dotkne, mění ve zlato - doslova) a šišlající chlápek s okem místo hlavy. A nejsou to oči, co mrtvole schází?

Brazilský kreslíř Mike Deodato na oko surrealistickou detektivku opatřil propracovanou fotorealistickou kresbou a vyvedl ji v ostrých konturách, moderních a poutavých. Grafická stránka je sázkou na jistotu a neomrzí celých osm čísel. Nejlepší letní speciál za posledních několik let a skvělý rozstřel budoucích marvelovských sérií, z nichž nejvíce vyčnívá novinka Aleše Kota a Marca Rudyho nazvaná Bucky Barnes: The Winter Solider. Ten přijde na přetřes příště.

DEATH OF WOLVERINE
Soule/McNiven

„Neříkals, že jsi byl tenkrát v Nagasaki?“

Léčivý faktor zpomaloval Loganovi stárnutí a prakticky mu bránil zemřít. Události vedoucí k jeho možné smrti se váží na předchozí sérii a virus přenesený z nepřátelského mikrovesmíru. Způsobil, že regenerační schopnosti se pomalu ztrácí a kovová kostra, za ta léta vystavená spoustě radiace, jej pomalu zabíjí. Poslední zúčtování se blíží a hromada nepřátel z minulosti jde Wolverinovi po krku.

Strhující. Neuvěřitelné. Fascinující. Smrt oblíbené postavy se častuje těmito přídomky a obvykle těší velkému zájmu ze strany fanoušků, často zasáhne i nepolíbené. Vytržení z komiksového bezpečí a konfrontace se smrtící realitou dokázala vymáčknout ze scenáristů to nejlepší. Ne tak z Charlese Soulea a jeho průměrné Smrti Wolverina. Barry Windsor-Smith před několika desítkami let dokázal z vedlejší linie Program X nechtěně vytvořit archetyp temného komiksu pro masy. Souleovi se chtěně z potencionálního vrcholu kariéry povedl obyčejný akční komiks, s tuctovou zápletkou, bez klimatického vyvrcholení a s doslova ubohým hlavním záporákem. Logan nikdy nepatřil k lidem, kteří by se mohli chlubit pronikavou inteligencí, jeho jednání tady je však přinejmenším pochybné a vyumělkované posouvání k cíli vedoucí přes Japonsko jako by sloužilo jen k připomenutí bohaté historie postavy. Je třeba uznat, že samotné finále (cca posledních pět stran) je mrazivé a ve čtenáři vzbudí až nevolnost, pak smutek a zadumanou otázku o fatalizmu smrti.

McNivenův vizuál (Občanská válka) funguje tak akorát. Hojnost ikonických obrazů, akce přehledná. Výraznější experimenty bohužel nenajdeme. Zůstává otázkou, jestli to byl i záměr, provést ukončení jednoho z nejoblíbenějších hrdinů takhle obyčejně. Pachuť zklamání naleptá sebelepší konec. Promarněná příležitost. Snad ne tečka

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Czech Control (Sebevražedný oddíl: Výchova a trest)

3DDI3 07.02.2021

Místo vězení nebo pobytu v Arkhamském ústavu musí bojovat proti obřím monstrům nebo anarchistům. To vše nyní pod kontrolou talentovaného českého scenáristy Aleše Kota.

Božské tělo (Wonder Woman: Tělo)

3DDI3 30.01.2021

Naivní a mizerně zrežírovaný příběh plný nelogických zvratů a děsivých poselství mohl naznačovat, že komiksový předobraz taky za moc nestojí. Není to tak.

Smrt jí sluší (Fatale: Proklít démona)

3DDI3 23.01.2021

Mystická noirová série o nesmrtelné krásce Josephine se schopností svést jakéhokoliv muže dospěla do svého konce.

Lež má krátké nožičky (Doctor Strange: Bůh magie)

3DDI3 05.01.2021

Úvahy o vlastní neschopnosti, ztráta prestiže i sebeobelhávání jsou témata v komiksu, jako je Doctor Strange, dosud neprozkoumaná.

Pohlédnout stáří do tváře (Peter Parker Spectacular Spider-Man: Návrat do minulosti)

3DDI3 19.12.2020

Svazek Návrat do minulosti je nostalgickou vzpomínkou na zlaté časy Marvelu i ostrou kritikou zkratkovitých moderních řešení.

Anarchistická cynická groteska (Tankerka)

Martin Šinkovský 12.12.2020

Okamžitě bylo jasné, že oba tvůrci kašlou na všechny zavedené postupy a svým subverzivním stylem nekompromisně tlačí Tankerku ke kultovnímu statusu.

Demokracie je cestou k diktatuře (Steve Rogers: Captain America: Budování impéria)

3DDI3 05.12.2020

V období nejistoty se lidé chtějí o někoho opřít. Kdo může být lepší než válečný veterán, člověk, jehož morální integrita je bez poskvrnky?

Dvanáctá hodina odbila (Hodiny posledního soudu)

3DDI3 28.11.2020

Lidstvo decimuje světová pandemie, ekonomika se krutě propadá. Živelné pohromy ničí majetky, berou životy, demonstrace jsou na denním pořádku a na Středním východě stále zuří války.

Sbohem, Franku... (Punisher: Bez domova)

3DDI3 19.11.2020

Až nečekaně civilní a minimalistické finále se vyznačuje pomalým budováním ztracené zabijácké reputace, využívaje klasickou strukturu boxerského filmu.

Hrdina s fakt velkým mečem (Berserk)

Martin Šinkovský 07.11.2020

Autor mangy Kentaró Miura vyryl mohutnou brázdu do dějin komiksu, kterou jsme mohli znát jen z originálu či televizního seriálového zpracování z 90. let.

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace