blueskin | Články / Recenze | 09.04.2018
Počátkem roku se katalánským regionem Alt Empordà prohnala silná vichřice, která se sice obešla bez obětí na životech, napáchala ale značné materiální škody. Jelikož šlo o událost lokálního významu, museli se postižení spolehnout na pomoc místní samosprávy, potažmo šťastnějších sousedů. Svým dílem chce k obnově regionu přispět i kompilace, se kterou okamžitě přispěchal barcelonský label Störung. Výtěžek z prodeje dvacetiskladbového sampleru poputuje zastupitelstvím dvou nejvíce zasažených obcí.
Störung je významnou platformou experimentální audiovizuální tvorby a kompilace Rebuilding l'Alt Empordà obsahuje dosud nevydané skladby autorů z různých oblastí hudební avantgardy. Najdeme tu ukázky mikrožánru lowercase, v němž monotónní hukot narušuje digitální praskání na hranici slyšitelnosti, elektroakustické kompozice i posluchačsky vstřícnější díla z oblasti leftfield elektroniky. Zastoupena je i jedna skladba z pomezí ambientu a moderní vážné hudby, kterou má na svědomí britský hudebník Robin Rimbaud alias Scanner.
Právě Rimbaud patří k několika málo známějším jménům, která se na kompilaci podílela. Těmi dalšími jsou například německý nestor avantgardní hudby Asmus Tietchens či jeho krajan Frank Bretschneider, spoluzakladatel labelu Raster-Noton. Většinu více než dvouhodinové stopáže nicméně tvoří příspěvky zástupců nejmladší generace experimentátorů, kteří se s výjimkou omezeného okruhu hudebních fajnšmekrů dosud příliš neprosadili. Jsou mezi nimi umělci z kontinentální i ostrovní části Evropy, ale i z Japonska a Argentiny.
Konkrétně Japonec Yui Onodera přichází ve skladbě Katami se svěží kombinací „přírodních“ a syntetických zvuků v duchu hassellovského konceptu fourth world music. Velmi zajímavě zní podprahově tepající modulární techno track Hologram v Itálii žijící Rumunky Aliny Kalancey. Třetím tipem budiž šestiminutová konceptuální hříčka Mobile01 Itala Giuseppeho Ielasiho, ve které monotónní kaskáda zvuků skutečně připomíná větrem rozezvučený výtvarný objekt-mobil.
Spíš než konkrétními uměleckými výkony je ale tahle kompilace cenná coby okno do světa, který je ze své podstaty poněkud skrytý těm, kteří nejsou zvyklí jít hudbě naproti. Doposlouchat v kuse celou kompilaci o délce bezmála dvě a čtvrt hodiny není, pravda, úplně jednoduché. Naštěstí tuto porci dělí na vcelku stravitelné kousky rozdílnost přístupů jednotlivých skladatelů. Nemluvě o tom, že si do tabulky modrého života můžete vybarvit políčko za splněný dobrý čin.
Různí autoři – Rebuilding l'Alt Empordà (Störung, 2018)
web vydavatelství
Viktor Hanačík 17.04.2024
Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.
Martin Šinkovský 14.04.2024
I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.
Matej Žofčín 09.04.2024
Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.
Tereza Bartusková 01.04.2024
Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.
Veronika Vagačová 29.03.2024
Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.
Filip Peloušek 25.03.2024
Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.
Jiří V. Matýsek 10.03.2024
Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.
Dan Sywala 19.02.2024
Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.
Jiří V. Matýsek 16.02.2024
Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.
Dušan Šuster 12.02.2024
Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.