Platforma Klangifeld vás zve na druhou polovinu koncertní série Auditory Reset, která proběhne v žižkovském klubu Punctum. Britsko-nizozemský basklarinetista Gareth Davis představí společně s výraznými osobnostmi pražské experimentální scény tři večery hudby 20. a 21. století. Koncerty se konají vždy první pátek v únoru, březnu a dubnu, od osmi hodin večer.
První večer (7. února 2025) bude věnován interpretacím textových partitur z cyklu Für kommende Zeiten. Tyto skladby, vznikající během několika let na různých místech světa, představují Stockhausenův přístup k tzv. intuitivní hudbě. Ta se distancuje od dobového vnímání improvizace a vyzývá interprety k vytváření hudby bez konkrétní stylové opory. V kontrastu k předcházejícímu cyklu Aus den sieben Tagen, který byl komponován v průběhu týdne během skladatelovy osobní krize, vznikaly texty Für kommende Zeiten během několika let po celém světě.
Druhý večer série (7. března 2025) bude věnován grafickým partiturám novozélandské skladatelly Annei Lockwood. Na programu budou dvě grafické partitury, a zvláštním hostem souboru bude mexický skladatel a perkusista Emilio Gordoa. Jitterbug je inspirovaná nahrávkami vodního hmyzu ze Skalistých hor, které doprovází grafická partitura sestavená z fotografií oblázků z říčního dna, zatímco bayou-borne (For Pauline) využívá jako partituru mapu šesti bažinatých ramen řeky Buffalo Bayou v texaském Houstonu, rodišti Pauline Oliveros, které je skladba věnována. Postupná synchronizace nezávislé hry šesti improvizátorů odráží proces splývání jednotlivých ramen až k jejich sjednocení v Galvestonské zátoce Mexického zálivu.
Závěrečný večer (4. dubna) přinese výběr skladeb z cyklu Weiss/Weisslich rakouského skladatele Petera Ablingera. Tento projekt, který vzniká od roku 1980, dnes zahrnuje 36 částí, mnohé z nich rozvedené do dalších variant a instrumentací. Cyklus se pohybuje na hraně mezi hudbou a každodenním zvukem, přičemž otevírá prostor pro slyšení zvuků v jejich nejpřirozenější podobě – bez estetických a symbolických rámců. Pokud můžeme říct že Cage vnímá všechny zvuky jako hudební, a tím je vkládá do nového kontextu, Ablinger naopak bere tradičně hudební zvuky a vytrhává je z jejich původního kontextu, aby je prezentoval jako “pouhé zvuky”.
fotogalerie z minulé série zde
Auditory Reset:
Karlheinz Stockhausen: Für kommende Zeiten, Gareth Davis (uk/nl) + hosté
7. 2. 2025 20:00
Punctum, Praha
Fb událost
foto © Anna Baštýřová
redakce 07.02.2025
Na koncertech Můry je nepostradatelná hřbitovní aura, pach krve, svíček a halucinogenní jízda tvořená těmi nejhoršími nočními můrami.
redakce 07.02.2025
Z tokijského undergroundu na světová pódia – Haruka si vydobyl své místo díky zvuku, který překračuje hranice žánrů.
redakce 07.02.2025
Únorovou sérii klubovek uzavře skotská pop-punková skupina Vukovi se svou kombinací těžkých rockových riffů s melodickými, chytlavými vokály a intenzivním zvukem.
redakce 06.02.2025
Budete mít možnost vychutnat si avantgardní darkpopový projekt Norů Soft as Snow.
redakce 05.02.2025
Japonský umělec, DJ a hudebník hraje na několik tradičních i elektronických nástrojů (shamisen, kytara, baskytara, syntezátory, perkuse), z nichž některé si sám vyrobil.
redakce 04.02.2025
Singl Cleopatra má i vizuální zpracování, kterého se chopila Kiti Wullich.
redakce 03.02.2025
Stejně jako dokázal islandský nároďák porazit ten anglický, poráží Ari Eldjárn frontu komiků z mnohem větších zemí.
redakce 02.02.2025
Barcelonský producent a skladatel Raül Refree se pohybuje na pomezí experimentální hudby, populární produkce a filmových soundtracků.
redakce 01.02.2025
Vizuální zprostředkování bolesti, hluku i zvláštní sounáležitosti fanoušků tvrdé hudby, kteří se z celého světa každoročně sjíždějí v Trutnově.
redakce 31.01.2025
Kapela Laibach měla velký vliv na žánry i popularizaci industriální hudby.