Články / Recenze

Konců se nebojme, naopak je vítejme (Protomartyr)

Konců se nebojme, naopak je vítejme (Protomartyr)

Max Friedrich | Články / Recenze | 31.08.2020

OHODNOŤTE DESKU

Na čtyřech deskách v průběhu poslední dekády skupina Protomartyr hlasitě poukazovala na nemorálnost, nespravedlnost a rozpad zdánlivě perfektní západní společnosti. Od svého vzniku v Detroitu (ukázkový klenot amerických socioekonomických problémů), se jejich ponurý postpunk topí v bezútěšnosti. Na konci minulé desky Relatives in Descent (2017) ale poslední píseň Half Sister vyjadřuje naději, že se může lidstvo polepšit. O tři roky později se Protomartyr tváří, jako kdyby žádná naděje nikdy nebyla.

Úvodní skladba na ironicky nazvané desce Ultimate Success Today, Day Without End úzkostlivě líčí apokalypsu, den, který neskončí – insomnii, která frontmana a zpěváka Joea Caseyho dostává do obluzeného stavu. Ten je znát z jeho projevu, který připomíná opilecké mumlání, vytváří pocit vnitřního rozkladu. Celé album je nasáklé hořkými politickými komentáři; v Processed by the Boys se řeší systematické a nehumánní zacházení s imigranty v USA, v Michigan Hammers naráží na upadající práva pracovní třídy v rodném státě, v The Aphorist se Casey zamýšlí nad srozumitelností svých textů. Používá mnoho aforismů a metafor, o kterých neví, jestli mají hlubší rozměr, nebo jestli to jsou jen povrchní prohlášení.

Místy zkreslená punková kytara byla charakteristická pro zvuk skupiny, na nové desce už není sama. Neklidné kvílení saxofonu podpořené dalšími dechovými vsuvkami či cellem představuje pro Protomartyr zatím největší posun v hledání osobitého zvuku. Postpunk se tu setkává s temným art rockem a prvky jazz fusion a vytváří mnohem rozmanitější a znepokojivější atmosféru než kdy dříve. Ta se projevuje třeba i ubíjející repeticí v June 21, kde se basová linka točí v sestupné spirále, či v bouřlivé Tranquilizer, kde cello nesnesitelně graduje společně s ostatními nástroji. Proto je svět Ultimate Success Today tak vyčerpávající, ale zároveň náročné opustit.

Ultimate Success Today je ucelené dílo, které demonstruje konečnost jako takovou, ať už je to, jak říká Casey, život kapely nebo život soukromý. To ale není nutně na škodu. V poslední skladbě Worm in Heaven se Casey posmrtně loučí se světem a uvědomuje si, že je to osvobozující pocit; jediné, co po nás zůstane, je, jak jsme se chovali k ostatním, co jsme vytvořili – nikoli naše myšlenky a trápení. Ultimate Success Today sice zní jako teatrální konec lidstva, ale zároveň nám říká, že se můžeme žít ve větším klidu, když s konečností počítáme.

Info

Protomartyr – Ultimate Success Today (Domino Recording, 2020)
album na bandcampu

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Sofistikovaný meditačný mood (Owen Pallett)

Matej Kráľ 18.09.2020

Ostrov je pre Palletta samota aj prázdnota, na ktorú vôbec netreba nahliadať výhradne negatívne. Objavujú sa v nej totiž obligátne úlomky svetla.

Omamnými bylinkami vyvoněná potní chýše (Fadex)

Vadim Petrov 16.09.2020

Fadex se dlouho utápěl v různých podobách dubstepu – pomalém, rychlém, smutném, veselém, sám poznal, že už stačilo.

Věčně pomíjivé pocity (Aiko)

Michaela Šedinová 14.09.2020

Album spojuje příjemné stránky popu s upřímnými texty, které odkrývají často bolestivé hledání sebe sama i k ostatním bytostem.

Pokoj na celé léto (Pottery)

Štěpán Sukdol 02.09.2020

Žánrově Pottery originálně přistupují k postpunku a art popu, nebojí se ale zapracovat i další stylotvorné prvky, například funky a groovy basové party.

Izolace i nekonečná samota (Fur)

Ondřej Rudel 28.08.2020

Facing Home Mixtape obsahuje sedm skladeb připomínajících nostalgické melodie The Beatles, The Beach Boys a The Monkees.

Fantazijné podoby budúcnosti (Deerhoof)

Richard Michalik 24.08.2020

Motív apokalypsy zvukovo definuje roztržitosť jednotlivých skladieb. Deerhoof sa príliš neohliada za melódiou alebo harmóniou.

Všetko zlé raz predsa musí skončiť (Old Man Gloom)

Filip Švantner 22.08.2020

OMG na svojej novinke vstávajú doslova z popola a je potrebné podčiarknuť, že smútok je integrálnou súčasťou nahrávky.

Ničivě přesný hlas T. S. Eliota

Libor Staněk 21.08.2020

„Do dnešní doby žádný z básníků Eliotovu Pustinu nepřekonal,“ zapsal si do deníku zkraje šedesátých let Jiří Kolář.

Zábavná hudební archeologická výprava (Yaeji)

Jiří Akka Emaq 18.08.2020

Za obřími brýlemi, které se před pár lety společně s mrkváči a roláky prokopírovaly skrz časoprostorovou anomálii do současnosti, se skrývá americko-korejská hudebnice.

Příběhy ukryté v několika slovech (Michal Rataj, Jaromír Typlt)

Richard Kutěj 16.08.2020

Tak divná a lehce nervní atmosféra. Shluky slov. Jakoby náhodný tok myšlenek, tohle jsou ale zároveň mini etudy, každá se svou pointou.