Max Friedrich | Články / Recenze | 31.08.2020
Na čtyřech deskách v průběhu poslední dekády skupina Protomartyr hlasitě poukazovala na nemorálnost, nespravedlnost a rozpad zdánlivě perfektní západní společnosti. Od svého vzniku v Detroitu (ukázkový klenot amerických socioekonomických problémů), se jejich ponurý postpunk topí v bezútěšnosti. Na konci minulé desky Relatives in Descent (2017) ale poslední píseň Half Sister vyjadřuje naději, že se může lidstvo polepšit. O tři roky později se Protomartyr tváří, jako kdyby žádná naděje nikdy nebyla.
Úvodní skladba na ironicky nazvané desce Ultimate Success Today, Day Without End úzkostlivě líčí apokalypsu, den, který neskončí – insomnii, která frontmana a zpěváka Joea Caseyho dostává do obluzeného stavu. Ten je znát z jeho projevu, který připomíná opilecké mumlání, vytváří pocit vnitřního rozkladu. Celé album je nasáklé hořkými politickými komentáři; v Processed by the Boys se řeší systematické a nehumánní zacházení s imigranty v USA, v Michigan Hammers naráží na upadající práva pracovní třídy v rodném státě, v The Aphorist se Casey zamýšlí nad srozumitelností svých textů. Používá mnoho aforismů a metafor, o kterých neví, jestli mají hlubší rozměr, nebo jestli to jsou jen povrchní prohlášení.
Místy zkreslená punková kytara byla charakteristická pro zvuk skupiny, na nové desce už není sama. Neklidné kvílení saxofonu podpořené dalšími dechovými vsuvkami či cellem představuje pro Protomartyr zatím největší posun v hledání osobitého zvuku. Postpunk se tu setkává s temným art rockem a prvky jazz fusion a vytváří mnohem rozmanitější a znepokojivější atmosféru než kdy dříve. Ta se projevuje třeba i ubíjející repeticí v June 21, kde se basová linka točí v sestupné spirále, či v bouřlivé Tranquilizer, kde cello nesnesitelně graduje společně s ostatními nástroji. Proto je svět Ultimate Success Today tak vyčerpávající, ale zároveň náročné opustit.
Ultimate Success Today je ucelené dílo, které demonstruje konečnost jako takovou, ať už je to, jak říká Casey, život kapely nebo život soukromý. To ale není nutně na škodu. V poslední skladbě Worm in Heaven se Casey posmrtně loučí se světem a uvědomuje si, že je to osvobozující pocit; jediné, co po nás zůstane, je, jak jsme se chovali k ostatním, co jsme vytvořili – nikoli naše myšlenky a trápení. Ultimate Success Today sice zní jako teatrální konec lidstva, ale zároveň nám říká, že se můžeme žít ve větším klidu, když s konečností počítáme.
Protomartyr – Ultimate Success Today (Domino Recording, 2020)
album na bandcampu
Martin Šmíd 02.02.2023
Pod nánosem infantilního humoru se skrývá melodická schopnost a talent.
Julie Šafová 01.02.2023
Navzdory slabé dějové lince nechybí Babylonu technická preciznost ani živelná energie, která snímek žene kupředu.
Michal Pařízek 24.01.2023
Třetí album je jedním z klíčových archetypů showbizu, pověstným gordickým uzlem, milníkem, který ne každý dokáže jednoduše a správně překročit.
Richard Kutěj 18.01.2023
Mount Kimbie nedělají revoluci. Zůstávají ale sví, současní a ano, post.
Dominik Polívka 08.01.2023
S veškerou úctou a osobitostí uzavírá svou kapitolu dospívání a zvědavé generaci Z poskytuje čitelnou hudební road mapu s otevřenými cestami a jasným směrem.
prof. Neutrino 27.12.2022
Agilní vydavatelství Blue Lizard Michala Kořána vydalo jako svůj stý počin pravděpodobně jedno z nejpozoruhodnějších alb letošního roku.
prof. Neutrino 23.12.2022
V této podobě je to tedy spíš hra kreativců a jistý druh umění než skutečně aplikovaná věda, i když se odvolává na matematiku.
Riikka Hajman 21.12.2022
Otázkou je, jestli je to správná volba. Když se dobře vyváží s hudební inovací, vznikají hity, ale na albu II je jich jen pár.
Akana 20.12.2022
S přestávkami dodnes fungující a stále relevantní nahrávky produkující Wire se oficiálnímu vydání tohoto bootlegu dlouho bránili.
Tomáš Hladký 15.12.2022
Eddie Vedder vždy tvrdil, že nejlepší na tom být rockovou hvězdou je, že se potkáte s jinými rockovými hvězdami.