Články / Offtopic / / Movie/dox

Korzo #2: Latino triky a australská hvězda

Korzo #2: Latino triky a australská hvězda

Michal Pařízek | Články / Offtopic / / Movie/dox | 30.06.2019

Jedním z velkých darů Latinoameričanů je schopnost toho druhého oklamat, ošulit, prostě dostat. Tohle není žádná xenofobní zkratka, ale fakt. Jsou to prostě kujóni. Tenhle um se projevuje v byznysu, ve fotbale a v umění samozřejmě také. Navíc mám pocit, že je tento dar natolik zakořeněný v jejich charakterech, že už ani nejde o nějaký zisk nebo prospěch, spíš o tu srandu a dobrý pocit. V jedné povídce z knihy Argentina! Argentina! Rodriga Fresána vystupuje mladý kuchařský učeň zvaný Argie (tohle JE xenofobní zkratka, kdyby to někoho zajímalo), kterého ve špičkové londýnské restauraci nechají jenom čistit trouby a svým šéfem je systematicky ponižován. Ten ale netuší, co ho čeká. Arogantní master chef je jednoho dne vybrán coby hvězda nové televizní show, ovšem vzhledem k tomu, že je poměrně malého vzrůstu, tak má svou kuchyň uzpůsobenu na míru. Všichni ostatní se v ní musí ohýbat. Den před zahájením natáčení Argie veškeré vybavení kuchyně posune o několik centimetrů výš. Následuje nejkratší televizní premiéra v historii, šéf na nic nedosáhne, odkládá talíře do vzduchu, a nakonec ho zhrouceného ještě v přímém přenosu odveze záchranka. Kouzelné a nemilosrdné.

Argentinská předehra není na místě jen díky tomu, že do města dorazili fanoušci Diega Maradony. (Jeho „boží ruka“ je samozřejmě další vrcholnou ukázkou latino triku.) Před festivalovou premiérou snímku Asifa Kapadii (točil také dokumenty Senna nebo Amy) ožilo prostranství před Thermalem argentinskými dresy a obrovskou vlajkou s obličejem božského Diega. Snad se podobně skandovalo i v kinosále, uvidíme ve čtvrtek nebo v pátek. Včera se ale na kolonádě přestavili také jiné argentinos. Snímek Rudá režiséra Benjamína Naishtata baví vším, čím latinskoamerická kinematografie proslula – ironií, spoustou vášně, konspiračními teoriemi i absurdním humorem. Zároveň je ukotven jaksi mimo čas a možná i realitu, přestože víme, že se odehrává někdy v polovině sedmdesátých let, tedy těsně před pučem, který nastolil několikaletou krutou vládu vojenské junty.

Provinčního právníka Claudia (skvělý Darío Grandinetti) z ničeho nic verbálně napadne v restauraci při čekání na manželku cizí člověk. To odstartuje eskapádu více či méně pochopitelných a provázaných událostí, kterým (za výrazné pomoci výtečné hudby Vincenta van Warmerdama) vládne kouzelná atmosféra s chvílemi až psychedelickým oparem. Rudá nebude nejlepším filmem přehlídky, ale o to lépe se u ní budou bavit ti, kteří si latinskoamerické umění (a náturu) oblíbili. A když jsme u té psychedelie – bude třeba hodně vysokých karet, aby se některý z dvou set snímků přehlídky dostal na úroveň znělky letošního ročníku v hlavní roli s Jiřinou Bohdalovou. Tady už nejde o zážitek omamný nebo návykový, ale vyloženě toxický.

Jedno z velkých očekávání a dlužno dodat že naplněné – snímek Richarda Lowensteina věnovaný Michaelu Hutchencovi, jedné z největších australských rockových hvězd a frontmanovi skupiny INXS. Mystify znamenalo jednu z jasných povinností v rámci letošního programu, krom jiného proto, že efekt INXS na hudební scénu je dlouhodobě podceňovaný a Richard Lowenstein (mimo zásadních hudebních klipů od INXS nebo U2) natočil také skvělý dokument Autoluminescent, věnovaný kytaristovi The Birthday Party Rowlandu S. Howardovi. Režisér si byl s Hutchencem a celou skupinou velmi blízký, moc dobře tedy věděl, o čem bude vyprávět a hlavně – měl přístup ke zpěvákovu soukromému video archivu, ze kterého ve svém snímku hojně čerpal. Mluvící hlavy se nekonají, veškeré příspěvky mnoha respondentů jsou použity coby voiceover, Michael téměř nesleze z plátna. Mnoho záběrů je skutečně unikátních a nikdy neviděných, dojemný příběh provází pochopitelně skvělá hudba, mimo hitů skupiny zejména ta scénická, kterou má na svědomí Warren Ellis (Dirty Three nebo The Bad Seeds).

Richard Lowenstein obsadil Michaela Hutchence také do svého snímku Dogs in Space, který je v Austrálii naprostým kultem, a právě on měl zásadní vliv na to, že INXS natočili hned tři klipy k písním ze svého přelomového alba Kick v Praze. Jak Lowenstein prozradil v diskuzi po filmu, sám se totiž na festivalu v Karlových Varech objevil již v roce 1984, tehdy se snímkem Strikebound. Při té příležitosti se zastavil i v Praze, kterou si zamiloval, a několik let pak přemlouval kapelu a její management, aby nějaké klipy natočili právě tady. Zejména video k Never Tear Us Apart je skutečně zásadní, záběrů z podobných míst a podobné doby mnoho nekoluje. Magická krása. A bez triků.

Info

54. MFF Karlovy Vary
28. 6. - 6. 7. 2019 Karlovy Vary
fb festivalu

foto © Film Servis Festival Karlovy Vary

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Prizmatem ňader, staré dobré časy (Černé brýle)

Jaroslav Kejzlar 01.10.2022

Italský režisér Dario Argento, který stojí třeba za kultovním hororem Suspiria (1977), se vrací z režisérského důchodu mysteriózním thrillerem Černé brýle.

Není lehké býti rodičem (C’mon C’mon)

Andrea Kubová 29.09.2022

Joaquin Phoenix navštěvuje různá města v Americe, kde se ptá dětí a mladých lidí, jak si představují svoji budoucnost a jak vnímají svět kolem sebe.

Vzpomínky na písek (Desolation Center)

Štěpán Nezbeda 17.09.2022

Na pozvání platformy Synapse Knowledge přijede do pražské MeetFactory americký producent a režisér Stuart Swezey. Recenzujeme jeho dokument Desolation Center.

Tati, chci, aby to mezi námi bylo lepší (Milý tati)

Ondřej Oharek 04.06.2022

Příběh otce a dcery byl uvedený v Locarnu a Torontu, u nás získal dva České lvy. Čím si zasloužil tolik ohlasů?

Běda tomu, kdo v sobě skrývá poušť (Lidi krve)

Štěpán Nezbeda 16.03.2022

Nejvhodnější by bylo film promítat na rozpadající se zeď domu v troskách jedné z opuštěných sudetských vesnic. Proč?

Koukat je to jediné, co umím (Boží ruka)

Štěpán Nezbeda 06.01.2022

Paolo Sorrentino, stejně jako mnoho velkých i menších filmařů před ním, se v novém snímku Boží ruka vrací k formativním rokům svého dospívání.

Oba jsme lidi (Zrcadla ve tmě)

Lukáš Masner 12.12.2021

Film se daří uvěřitelně vyprávět o zdánlivě samozřejmých a všedních věcech – o rozchodech a sblížení, o průměrnosti, obyčejnosti a rozhovorech, které...

Přípravy k filmu T: Posmutnělé čekání na konec světa

Štěpán Nezbeda 09.12.2021

Do kin tento měsíc vstupuje Zvláštní cenou poroty MFDF Ji.hlava oceněný snímek Přípravy k filmu T. šestapadesátiletého debutanta Milana Klepikova.

Divný, alebo výnimočný? (Nitram)

Jakub Blaho 02.11.2021

Kurzel sa vydal na riskantnú cestu, keď sa rozhodol s pochopením preskúmať osobnosť a život Martina Bryanta, ktorý je zodpovedný za masaker v Port Arthur.

Ľudskosť neumiera (Drahí súdruhovia!)

Jakub Blaho 24.10.2021

Prehliadka toho najlepšieho z európskej festivalovej tvorby posledného roka, Be2Can, priniesla aj nový film ruského režiséra Andreja Končalovskijho.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace