Články / Rozhovory

Kancelář Kreativní Evropa: Hlavní je konat

Kancelář Kreativní Evropa: Hlavní je konat

Jarmo Diehl | Články / Rozhovory | 02.12.2021

Akce Střed zájmu: Moc žen a kultura, která nakonec kvůli epidemiologické situace proběhne pouze online, a to v pondělí 6. prosince, se bude zabývat rovností žen a mužů v kulturních oborech a kulturních organizacích. Bude rozdělena na dvě části, na konferenci pro odbornou kulturní veřejnost a prezentaci inspirativních projektů, na níž vystoupí například hudebnice Mary C nebo Ridina Ahmedová. Akci pořádá Kancelář Kreativní Evropa a jejich zástupkyň jsme se ptali na podrobnosti, ale i na jejich další aktivity.

Střed zájmu: Moc žen a kultura má za cíl tematizovat rovnost žen a mužů v kulturních oborech a kulturních organizacích. Jaká je podle vás situace v českém prostředí obecně?

Hana Kulhánková (dramaturgie konference): Situace v Česku není pro ženy z hlediska rovných příležitostí příliš příznivá. Sice máme například antidiskriminační zákon, který zabraňuje diskriminovat ženy na trhu práce i v jiných oblastech, ale realita je jiná, existuje mnoho systémových i společenských bariér, přes které je pro ženy velmi těžké se dostat. Například na vysokých školách studuje víc žen než mužů, ale v mnoha oborech se uplatní mnohem více mužů než žen. Celkově Česko ve srovnání s dalšími zeměmi EU výrazně zaostává v oblasti ekonomického rozhodování žen a například přetrvávající pandemie covid-19 dopadá výrazněji na ženy, které se často musejí vzdát své práce ve prospěch péče o rodinu a své nejbližší. Proč není možné, aby si péči o děti a nejbližší spravedlivě rozdělili mezi sebe muži i ženy? Situace není lepší ani na poli politiky, například v Parlamentu ČR je nově pouze čtvrtina žen a o počtu ministryň v nové vládě ani nemluvě. Zároveň muži stále dostávají často za stejnou práci vyšší mzdy než ženy, není dostatek míst v předškolních zařízeních, aby se tak mohly ženy vrátit do práce dříve než po třech letech atd. Toto vše se pak promítá i do kulturních oblastí.

Když se podívám na náš magazín Full Moon obecně, jsme genderově „namixovaní”, aniž bychom si hlídali nějakou rovnoměrnost. Totéž platí i pro subjekty, se kterými spolupracujeme nebo jsme spolupracovali v poslední době, tedy pokud jde o promotérské kolektivy. Jak je to u vás, v kanceláři Kreativni Evropa Kultura?

Daniela Staníková (Kreativní Evropa Media): V kanceláři Kreativní Evropa nás pracuje celkem devět a máme převahu žen, aniž bychom o to nějak výrazně usilovali. Zástupci kanceláří v ostatních členských státech programu jsou také častěji ženy, v poměru dvě ku jedné.

Magdalena Müllerová (Kreativní Evropa Kultura): Poměr kopíruje situaci v kultuře, kde je více žen, ovšem na vedoucích pozicích mužů přibývá.

Co přesně si představujete pod rovností? Mělo by jít o nějaké poměrné zastoupení? Kvóty se skloňují často, ale matematické modely se na realitu nasazují dost těžko…

Daniela Staníková: Kvóty rozhodně nejsou univerzální řešení, ani se jimi příliš nezabýváme. Důležité je především vytvářet takové podmínky, které umožní ženám (a nejen jim) pracovat, zůstat v práci, i když se stanou rodiči, vytvářet pro práci bezpečné prostředí. Začíná to už jazykem, kterým mluvíme - i v něm se dá vytvořit více prostoru pro ženy.

Magdalena Müllerová: Rovnost znamená mít rovnost příležitostí. Možná v legislativě rozdíly nejsou, ovšem ve společnosti ty rozdíly vidíme silněji a změna trvá desítky let. Proto jsem pro kvóty, protože nevěřím, že je bez nich změna možná. Změna musí nastat u mužů, ale i u žen. Ženy v politice budou přirozeně přinášet témata péče, rodičovství, výchovy, a to bude mít pozitivní vliv na celou společnost. Problém vidím i v horším hodnocení žen na stejných pozicích.

Hana Kulhánková: Já se celý dospělý život pohybuji v oblasti filmu a tam jsou nerovnosti naprosto zřejmé. Po ukončení studia na filmových školách má pouze 20 % filmařek možnost natočit svůj první film a více než 80 % veřejných financí, které jsou na podporu kinematografie určeny, jdou na projekty, které překládají a realizují muži. Toto vyplývá z průzkumů, který provedla organizace EWA European Women's Audiovisual Network v sedmi evropských zemí, bohužel pro Česko tyto statistiky zatím veřejné nemáme. Velkou roli hraje také reprezentace, tedy koho například v populární kultuře vidíme ve filmech a seriálech a jaké role tyto postavy mají. Pokud by v českém filmovém průmyslu bylo více žen, tak bychom viděli i více reálnějších a komplexnějších ženských postav než pouze hysterky a nadávající důchodkyně.

Konferenční program je postavený zajímavě a taky vyváženě, jsou tam zástupci/zástupkyně kulturních odvětví napříč, empatičtí moderátoři/moderátorky, nosná témata. Jeden by si řekl, jestli byl problém něco takového sestavit, ale mám vlastně pocit, že lidí, pohledů a námětů je tolik, že tohle by uneslo i několikadenní program. Neberete to pouze jako nějakou první vlaštovku nebo už navazujete na podobné aktivity?

Daniela Staníková: Tato konference určitě není první a poslední, doufáme, že navážeme dalšími aktivitami. Rovnost pohlaví a přístupnost kultury jsou jednou z priorit programu Kreativní Evropa pro období 2021-2027, takže příležitostí bude určitě ještě dost. Další priorita, které se více věnujeme, je udržitelnost kultury.

Hana Kulhánková: Já věřím, že během konference nasbíráte mnoho příkladů dobré praxe, které se v jednotlivých oborech již dějí nebo se je snaží jednotliví lidé prosazovat, ať už v systému nějaké organizace nebo kolektivu anebo ve své vlastní autorské umělecké praxi. A že jednotlivé příspěvky budou velkou inspirací nejen pro další hosty, ale i pro publikum, a že toto vše bude dobrým základem, jak začít kulturní oblastí měnit a dělat rovnější. Důležité je nejen otevřít mysl a začít o tom přemýšlet, ale hlavně konat.

Zatímco konferenční část je daná, podvečerní „prezentace inspirativních projektů” je neznámá. Co můžete prozradit, na koho se budeme těšit? Celá akce bude živě streamována, týká se to i večerního programu?

Hana Kulhánková: Program večerní části máme hotový a bude také streamovaný. Zde je deset vystupujících, kteří budou mluvit o svých inspirativních iniciativách a projektech: Ufftenživot!, Andrea Slováková (FAMU a Institut ombudsmanky), Nesehnutí, Tamara Moyzes (Artivist Lab), Ivana Veselková (Radio Wave), Marie Čtveráčková aka Mary C (Synth Library Prague), Zuzana Štefková (Galerie Artwall), JsemFeministka, Tereza Tara, Ridina Ahmedová.

Jaké akce chystáte zkraje příštího roku, co vás v tuhle chvíli zaměstnává nejvíce?

Magdalena Müllerová: V lednu očekáváme otevření nových výzev, budeme připravovat semináře, pro potenciální žadatele a žadatelky o podporu z programu Kreativní Evropa, ale chceme také představit ostatní programy Evropské unie, ze kterých je možné čerpat na projekty z kultury a kreativních průmyslů.

Info

Střed zájmu: Moc žen a kultura
6. 12. 2021 10:00 online
fb událost

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Kalandra: Přijmout sebe sama a svůj díl zodpovědnosti

Barbora Kadlíčková 30.06.2022

Čtveřice, pohybující se na pomezí alternativního popu s vlivy rocku a folku a s odzbrojujícím hlasem Katrine Stenbekk v popředí, letos na Colours of Ostrava. Rozhovor.

Osheyack: Předpandemická podoba klubové zábavy je ta tam

Václav Valtr 24.06.2022

Po deseti letech strávených v Šanghaji se Osheyack stěhuje pryč a vydává album, které je jakousi labutí písní za jeho pobytem. Rozhovor před koncertem ve Fuchsu2.

Daniel Romano: Žádné potěšení by nemělo být proviněním

Adéla Polka 23.06.2022

Rozhovor o tom, co bylo a je country, jak si stojí kanadská hudební scéna, ale také malé nahlédnutí do přísných pracovních postupů.

Matěj Velek (Kasárna Karlín): Zažil jsem neuvěřitelné věci

Jarmo Diehl 22.06.2022

Klasicistní pětipodlažní vojenská budova z roku 1844, která zůstala v téměř původním stavu? Kasárna Karlín slaví pod patronací Pražského centra páté narozeniny a my chceme být u toho. Rozhovor.

Marcin Dubrawski (Dr. Fleischman): Hodně všeho kromě metalu!

redakce 31.05.2022

Dr. Fleischman chystají v Česku hned dva koncerty. Chvíli na zodpovězení pár otázek si udělal Marcin Dubrawski, který v kapele hraje na bicí a má na starosti texty.

Zach Choy (Crack Cloud): Spojuje nás to, že jsme odpadlíci

David Čajčík 16.05.2022

Jako pozvánku na květnový koncert postpunkových Crack Cloud odemykáme rozhovor, který vyšel ve Full Moonu #113.

Ťukání do termosky a jiné výpravy do zvukové reality (Viera Marinová)

Viktor Palák 12.05.2022

Viera Marinová je zvuková designérka, která stojí mimo jiné za ceněným krátkým filmem Milý tati.

Poly (Insania): Tenkrát po tom byl hlad

Adéla Polka 09.05.2022

Falešný kněz Poly si ve svých obsáhlých kázáních rád rejpne a nechá být. Ať si každý přebere sám. Rozhovor.

Jan Bartoš (Prague Music Performance): Osvobození koncertního formátu mám v hlavě několik let

Jarmo Diehl 05.05.2022

Přední český klavírista, nebo přední český umělecký ředitel, v obou případech přesahující hranice naší země? Jan Bartoš je obé. Rozhovor k festivalu, jehož program budí respekt.

Alona Dmukhovska (Music Export Ukraine): Píšeme příběh lidstva

Anna Mašátová 02.05.2022

S Alonou a jejími kolegyněmi jsme se potkávaly během konferencí a festivalů v zahraničí, v loňském roce navázaly hlubší spolupráci, která vyústila v česko-ukrajinský workshop...

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace