Články / Offtopic / / Movie/dox

Křehkost úsměvů (Genesis)

Křehkost úsměvů (Genesis)

Jakub Kurnas | Články / Offtopic / / Movie/dox | 09.06.2019

Kanadský režisér Phillipe Lesage vymodeloval ve filmu Genesis plastický obraz dospívání. Trojici jeho mladých hrdinů pojí touha po samostatnosti, která nevyhnutelně ústí v osamělost.

Vnitřní život postav popisuje snímek zvnějšku. Středoškolák Guillaume je pohledný premiant třídy, nečekanou zamilovanost do svého nejlepšího kamaráda schovává za výřečnou aroganci. Jeho sestra Charlotte si začíná se starším mužem, zatímco sbírá odvahu rozejít se s přítelem. Tvůrci si v obou příbězích vystačí s relativně jednoduchou zápletkou, což jim dovoluje popisovat řadu na první pohled nepodstatných momentek: frajeřinek ze školy nebo plkání nad drinkem. Těmi vykreslují vnější podobu sourozenců, pózu, kterou ukazují spolužákům a učitelům. Dlouhé záběry nutí hloubat, co se skrývá za ní. Děj graduje pomalu, ale trvale, skutečné prožívání obou postav postupně vyplouvá na povrch. Odhaluje se touha po porozumění, kterou její adresáti ovšem odmítají. Beznaděj tlumí sourozenecká láska, skvěle vykreslená na velmi malém prostoru pouhých dvou scén.

Přiléhavá hudba, které vévodí zasněná píseň Outside kapely Tops, osvěžuje vzpomínky na sladkobolnou zoufalost adolescence, střízlivý střih se jí nebojí utnout uprostřed taktu. Melancholičnost, která se s dospíváním nedílně pojí, je dávkována ve stravitelných porcích. Kombinace emotivnosti a náhlého poodstoupení funguje na výbornou a umožňuje scény jak procítit, tak promyslet. Emoce postav jsou snadno čitelné a nechávají diváka vzpomínat na vlastní milostné peripetie. Snímek nezastírá, že jsou často naivní, ale akcentuje jejich váhu a křehkost.

V závěrečné části filmu se otevírá třetí příběh, který s Guillaumem a Charlotte zdánlivě nesouvisí. Láska z letního tábora, kterou prožívá dvanáctiletý Félix, je plná kradmých pohledů a stydlivých pomlk. Ukazuje ale stejnou touhu po pochopení a souznění jako příběh sourozenců. Živé obrazy dětství, ve kterém malé věci znamenají mnoho, mají poetičtější tón a vydaly by na samostatný krátkometrážní snímek. V Genesis tvoří pointu: pocit sounáležitosti, který hledáme, se s věkem nemění, cesta k němu se ale časem komplikuje.

Zpracovat téma prvních lásek bez melodramatičnosti se nepodaří často, filmu Genesis se to daří. Zpochybňuje přirozenou tendenci dávat prožitkům dospívajících menší důležitost, přitom je ale neglorifikuje a udržuje si odstup. Pomalu plynoucí děj si vybírá postavy výjimečné jen tím, že se na chvíli odváží jednat zcela upřímně. To jim mimoděk umožňuje to nejdůležitější: definovat sebe samé.

Info

Genesis
režie: Phillipe Lesage, 2018
web distributora

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Parazit (pro každého)

Jakub Kurnas 03.11.2019

Snímek, který si z letošního Festivalu v Cannes odnesl Zlatou palmu, zaujme jak důrazem na sociální tematiku, tak drsným černým humorem.

Staříci na cestě

Veronika Havlová, Viktor Palák 21.10.2019

Nový český film, který měl být v hlavní soutěžní sekci Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech, tedy podle části tamního publika. Vskutku?

Pod plechem trumpet (Brasslands)

Jakub Kurnas 09.10.2019

Filmový dokument Brasslands hledá na přehlídce dechové hudby Guča, co všechno může ležet pod povrchem bujarého festivalového veselí.

Když bolí každý přešlap (Tiché doteky)

Veronika Havlová, Viktor Palák 02.10.2019

Nejvýraznější český film v programu letošního Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech? ptali se nahlas někteří diváci už na začátku července.

Vtedy u Tarantina (Once Upon a Time in Hollywood)

Bibiána Hajdanyová 25.08.2019

Námet znie veľmi komplexne a každý si predstaví rozmanitý príbeh, ktorý sa z postáv hraných hviezdami najvyššej hollywoodskej kvality môže vykľuť. No...

Poloboh, Lucifer alebo len obyčajný človek? (Diego Maradona)

Bibiána Hajdanyová 29.07.2019

Film neháji žiaden z Maradonových excesov a prešľapov, nesnaží sa v divákovi vyvolať pocity súdržnosti s jeho osudom, taktiež ho nezhadzuje.

Karlovarské dvojhránky (Takové krásné šaty)

Veronika Havlová, Viktor Palák 11.07.2019

Z kolonády do kina, ročník 2019 - část první: nový cinefilský dezert britského režiséra Petera Stricklanda.

Málo beatů (Beats)

Jakub Kurnas 11.07.2019

Beats dobře pracuje s humorem, podtrženým kouzelnou skotskou angličtinou, a vyniká skvělým vizuálním zpracováním. Výprava je vypiplaná, perspektivu mnoha záběrů dotvářejí skvělé graffiti.

Za hokejem do Maroka a putování krajinou bez života (MFF KV)

Lukáš Masner 02.07.2019

Důmyslně nakládat s pocity a mezilidskými vztahy se povedlo Caseymu Affleckovi, který ve Varech představil drama Světlo mého života.

Korzo #3: Vzpomínky a paraziti

Michal Pařízek 01.07.2019

S Richardem Lowensteinem, režisérem filmu Mystify Michael Hutchence, jsme se potkali právě po projekci dokumentu o Formanovi a na něj taky hned několikrát přišla v hovoru řeč.