Jakub Kurnas | Články / Offtopic / / Movie/dox | 09.06.2019
Kanadský režisér Phillipe Lesage vymodeloval ve filmu Genesis plastický obraz dospívání. Trojici jeho mladých hrdinů pojí touha po samostatnosti, která nevyhnutelně ústí v osamělost.
Vnitřní život postav popisuje snímek zvnějšku. Středoškolák Guillaume je pohledný premiant třídy, nečekanou zamilovanost do svého nejlepšího kamaráda schovává za výřečnou aroganci. Jeho sestra Charlotte si začíná se starším mužem, zatímco sbírá odvahu rozejít se s přítelem. Tvůrci si v obou příbězích vystačí s relativně jednoduchou zápletkou, což jim dovoluje popisovat řadu na první pohled nepodstatných momentek: frajeřinek ze školy nebo plkání nad drinkem. Těmi vykreslují vnější podobu sourozenců, pózu, kterou ukazují spolužákům a učitelům. Dlouhé záběry nutí hloubat, co se skrývá za ní. Děj graduje pomalu, ale trvale, skutečné prožívání obou postav postupně vyplouvá na povrch. Odhaluje se touha po porozumění, kterou její adresáti ovšem odmítají. Beznaděj tlumí sourozenecká láska, skvěle vykreslená na velmi malém prostoru pouhých dvou scén.
Přiléhavá hudba, které vévodí zasněná píseň Outside kapely Tops, osvěžuje vzpomínky na sladkobolnou zoufalost adolescence, střízlivý střih se jí nebojí utnout uprostřed taktu. Melancholičnost, která se s dospíváním nedílně pojí, je dávkována ve stravitelných porcích. Kombinace emotivnosti a náhlého poodstoupení funguje na výbornou a umožňuje scény jak procítit, tak promyslet. Emoce postav jsou snadno čitelné a nechávají diváka vzpomínat na vlastní milostné peripetie. Snímek nezastírá, že jsou často naivní, ale akcentuje jejich váhu a křehkost.
V závěrečné části filmu se otevírá třetí příběh, který s Guillaumem a Charlotte zdánlivě nesouvisí. Láska z letního tábora, kterou prožívá dvanáctiletý Félix, je plná kradmých pohledů a stydlivých pomlk. Ukazuje ale stejnou touhu po pochopení a souznění jako příběh sourozenců. Živé obrazy dětství, ve kterém malé věci znamenají mnoho, mají poetičtější tón a vydaly by na samostatný krátkometrážní snímek. V Genesis tvoří pointu: pocit sounáležitosti, který hledáme, se s věkem nemění, cesta k němu se ale časem komplikuje.
Zpracovat téma prvních lásek bez melodramatičnosti se nepodaří často, filmu Genesis se to daří. Zpochybňuje přirozenou tendenci dávat prožitkům dospívajících menší důležitost, přitom je ale neglorifikuje a udržuje si odstup. Pomalu plynoucí děj si vybírá postavy výjimečné jen tím, že se na chvíli odváží jednat zcela upřímně. To jim mimoděk umožňuje to nejdůležitější: definovat sebe samé.
Genesis
režie: Phillipe Lesage, 2018
web distributora
Bibiána Hajdanyová 06.11.2020
Politicky zameraná dráma Chicagský tribunál vyčnieva medzi podobne žanrovými filmami tempom, sugestívnymi hereckými výkonmi, ale aj celkovým spracovaním.
Bibiána Hajdanyová 30.10.2020
Scenár pracuje s námetom lásky a dospievania. Formujú sa v ňom pocity šťastia a radosti ako aj samoty, bezmocnosti či depresie vedúcej až k myšlienkam na smrť.
Bibiána Hajdanyová 16.10.2020
Aj keď je plný pohlcujúcej zmyselnosti, opojného tanca a temperamentu, základná otázka sa sústredí na to najpodstatnejšie – zložitosť ľudských vzťahov.
Bibiána Hajdanyová 12.09.2020
Partia dobrých kamarátov a dobrodruhov v ňom objavuje nepreskúmané miesta planéty, ktoré bývajú extrémne nebezpečné.
Jonáš Sudakov 30.08.2020
Iba v posledných piatich rokoch vyšlo šestnásť filmov o ľuďoch zaseknutých v časovej slučke. Síce je to vďačná téma, ale len málokedy sa tieto filmy...
Lukáš Masner 27.08.2020
Nově se totiž Nolanovi podařilo zakomponovat prvek časových paradoxů, kdy se v rámci jednoho záběru setkává hned několik proti sobě plynoucích časů, ale i pohybů.
Bibiána Hajdanyová 23.08.2020
Je možné sledovať atmosférické pohľady na krajinu, zrnité spomienkové zábery zo života umelkyne či megalomanské prostredie Ameriky, ktoré pripomína, ako veľmi ju Kahlo neznášala.
Bibiána Hajdanyová 02.08.2020
Raoul Taburin osciluje medzi komédiou a rodinným filmom, ktorý podrobne rozpracuváva strach z vlastnej slabosti.
Bibiána Hajdanyová 19.07.2020
Film rozpracuváva tínedžerskú lásku, hovorí o nezvratnom osude a rieši morálne zásady. Z festivalu v Benátkach si odniesol niekoľko cien a nemal by uniknúť ani širšej verejnosti.
Jonáš Sudakov 10.07.2020
V každom z období sú iné emocionálne vyčerpávajúce momenty, ktoré skúmajú smrť, násilie, náboženstvo a rasizmus voči pôvodnému obyvateľstvu.