Dominik Polívka | Články / Recenze | 13.12.2018
Maďarský přízrak Blackfilm se po osmileté odmlce nečekaně zjevuje s druhým řadovým albem Zero One Seven. Debut ho uvedl v povědomí všech milovníků dark jazzu, temné filmové hudby a komplexnějších hiphopových beatů. U labelu Denovali pak navázal propracovanou kolaborací Along the Corridors s italským producentem Eraldem Bernocchim. Kdo se skrývá za projektem, zůstává s novým albem neodhaleno, to hudební posun zřetelný je – nelze však říci, že by se jednalo o strhující biják.
Cinematičnosti a plíživým noireovým atmosférám slušely downtempové rytmy dokonale, na novém albu se tempo podstatně změnilo. Nejedná se už o ladně promyšlené IDM sekvence, nýbrž o laškování s drum and bassem a jeho subžánry. Zvukový obraz se zarámoval pod sklo moderního d'n'b a jeho temnějších, atmosférických podstylů (minimal d'n'b, techstep, neurofunk), na Let It Roll či jinou rychtu se ale Blackfilm nechystá. S mnoha tracky by sice obstál, tanečnost však stále ještě nepřebíjí poslechovost. Tady jde o jemné proměny a budování atmosféry, ne o masivní dropy.
Skladby jsou tvořeny převážně syntetickými beaty kopírujícími žánrový standard, beze snahy vybočit. Příkladem budiž neurofunkové Fateless a Traitors, které neoslní ani přes sci-fi ambientní poletování. Společně se skočnou 8632 a přímočarým liquid funkem Song Without Words tvoří taneční polovinu alba, kde rukopis interpreta zcela mizí. Atmosféra, o kterou se starají filmové samply a melodické kulisy, zůstává nejsilnější zbraní Blackfilmovy produkce.
Zero One Seven se stylizuje do „tech-noireového“ fraku, který by slušel mnoha cyberpunkovým filmům. Version je skladbou hrající při jízdě metropolí ve dvě ráno a spolu s postapokalyptickou Vegas tvoří nejambientnější a nejslibnější pocitové tracky nahrávky. Kryptické kulisy Blade City 2094 dramaticky pronásledují minimalistickou rekonstrukci „devadesátkového“ hardstepu, dubstepové záchvěvy u tribální Deep Roots jsou zase inspirovány předešlou kolaborací s Bernocchim. Basové frekvence hypnotizují a vedou zapomenutými místy, k prozření ani osvícení ale nedojde – jsme svědky jen další noireové scény.
Těžko uvěřit směru, kterým se Blackfilm na Zero One Seven vydal. Tísnivá atmosféra, temné plochy a vkusné samply, díky kterým získal pozornost na předchozích dvou deskách, zaslouží více než bezpečné útočiště zlomených beatů.
Blackfilm – Zero One Seven (Denovali, 2018)
bandcamp projektu
Viktor Hanačík 17.04.2024
Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.
Martin Šinkovský 14.04.2024
I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.
Matej Žofčín 09.04.2024
Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.
Tereza Bartusková 01.04.2024
Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.
Veronika Vagačová 29.03.2024
Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.
Filip Peloušek 25.03.2024
Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.
Jiří V. Matýsek 10.03.2024
Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.
Dan Sywala 19.02.2024
Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.
Jiří V. Matýsek 16.02.2024
Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.
Dušan Šuster 12.02.2024
Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.