Články / Sloupky/Blogy

Majáles: víc než jen stroj na peníze?

Majáles: víc než jen stroj na peníze?

Jakub Šilhavík | Články / Sloupky/Blogy | 05.05.2013

V záplavě letošních Majálesů není nouze o komerční akce s cílem „vytočit co nejvíc piva“, přesto nalezneme hned několik ostrovů kultury a nonkonformity organizovaných přímo studenty.

Obraz Majálesů je každoročně devalvován sérií velkých komerčních hudebních festivalů organizovaných nejmenovanou profesionální agenturou. Nezbytnou součástí takového Majálesu je masa studentů pochodující v průvodu s mottem „Chceme se hlavně bavit a nic neřešit“, což zcela koresponduje s každoročně se opakujícími mainstreamovými interprety a estrádními vložkami moderátorů. Role sponzorů je přehnaně zdůrazňována a začínající kapely se ztrapňují žadoněním o hlasy na facebooku, aby „vyhrály“ možnost zahrát si na zastrčené stagi určené pro studentské kapely. Nelze se příliš divit, že si již téměř nikdo nevzpomene na dobu, kdy byl Majáles kromě zábavy také projevem angažovanosti studentů vyjadřujících se k aktuálním problémům společnosti a králem Majálesu byly takové osobnosti jako básník Allan Ginsberg či spisoval Josef Škvorecký. Naštěstí stále existuje několik Majálesů, které se vyplatí navštívit.

Prvním z nich je Olomoucký Majáles Univerzity Palackého, který se koná od pondělí do středy 8. května. Jeho cílem je udržení tradice nekomerčních majálesů bez vstupného, pořádaných samotnými studenty za podpory města a univerzity. Dramaturgie nabízí hned několik zajímavých hudebních vystoupení na pódiích v historickém centru Olomouce, např. Wild Tides, Gerda Blank, Staré Pušky, Nylon Jail, Luno, Floex, Umakart, Pipes and Pints či Vložte kočku. Mimo hudební program nabízí Olomoucký Majáles nejrůznější výstavy, soutěže, prezentace neziskových organizací, promítání studentských filmů, besedy, divadlo a workshopy. Nechybí ani tradiční průvod masek, byť králem se pravidelně stává organizátory vybraná významná osobnost veřejného dění. Unikátnost Olomouckého Majálesu je taky v benefičním charakteru, kdy návštěvníci mohou přispět dobrovolným vstupným či navštívit benefiční večer v Jazz Tibet Clubu. Veškerý výtěžek poputuje na nadační fond Šance – sdružení rodičů a přátel hematologicky a onkologicky nemocných dětí.

Ještě o level výše je Budějovický Majáles, který si zaslouží titul nejlepšího Majálesu v ČR a zároveň se jedná o největší domácí neziskový festival. Po většinu roku relativně nudné stotisícové město se od 6. do 11. května změní v opravdový ráj kultury, kdy během 6 dnů vystoupí úctyhodných 162 účinkujících na 32 scénách v centru Českých Budějovic. Z takřka nekonečného seznamu hudebníků si zaslouží vypíchnout Lenka Dusilová, Floex, Prago Union, Vladimir 518, Kyklos Galaktikos, post-hudba, Wild Tides, Black Tar Jesus, Prodavač, James Harries, Shugo Tokumaru (Japonsko), The Sidekicks (Velká Británie) a Young Fathers (Skotsko). Remcání o chybějících „hvězdách“ typu Chinaski v Budějovicích neuslyšíte. Nechybí ani prostor pro začínající místní umělce, kteří mají vyhrazený samostatný klubový projekt Dark Side of Majáles. Obdobně nabobtnal také doprovodný program a těšit se můžete na divadelní představení (Divadlo Archa), autorská čtení, výstavy, performance, sportovní aktivity (cyklojízda), piknik, street art, bleší trh, filmové projekce (Olga Sommerová) a cestovatelské besedy (Kolumbie a Peru, Írán nebo pěšky z Čech až do Říma). Až zvažuji, jestli takové množství různorodých aktivit nazvat doprovodným programem, když by jinde utáhly celý festival.

V souladu s proklamovanými myšlenkami Majálesu je vstupné na všechny akce dobrovolné a celý Budějovický Majáles je organizován pouze studenty a dobrovolníky bez nároku na honorář. Jediné odměny za profesionálně odvedenou práci se jim dostane až při pohledu na zástupy nadšených návštěvníků, kteří se kromě samotného majálesového veselí nebojí rozšířit své obzory. Dalším „bohulibým“ skutkem organizátorů je spoluúčast na projektu Studentského krvebraní, jehož prostřednictvím se podařilo získat přes 200 nových dárců krve. Samozřejmě bez sponzorů by akce takových rozměrů neměla šanci vzniknout, přesto se tým snaží, aby role sponzorů nebyla přehnaně zdůrazňována a co nejvíce jich bylo spojeno s místním regionem.

Stále ještě nevěříte, že Majáles může mít i v současnosti nějakou úroveň? Není nic lehčího než příští týden navštívit Olomouc nebo České Budějovice a nechat se příjemně překvapit.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Setkání v sadu - 6 is the magic number (Pelhřimovy 2019)

redakce 22.08.2019

Tradiční plkání o post-bratroorffovském antifestivalu. Tentokráte hodně o magii (místa).

Všetky odtiene blata alebo Top 5 ArcTanGent 2019

redakce 21.08.2019

Najkrajšie na kompilácií Top 5 zo siedmeho ročníku festivalu je, že mená sa príliš neopakujú a headlineri sa do výberu dostávajú ojedinele.

RapRadar IV: České předpremiéry

redakce 13.08.2019

Albové předpremiéry na letošním Kempu, hyperaktivní Brockhampton a JAY Z i nezdar Chance the Rappera.

Hromy, blesky a Algiers. Top 5 Grape festival 2019

redakce 11.08.2019

Vodní téma, hromy, blesky a... zase ti Algiers. Piešťanský Grape podesáté.

...a na rub víček projektovat pohřeb. Top 5 Brutal Assault 2019 podle redaktorů a přízně

redakce 11.08.2019

Rozdávám lokty, plavu nad zpocenými hlavami, moje pochroumaná páteř mi nepoděkuje, ale nemůžu si pomoct. Hlasují domácí, hosté i pocestní. To nejlepší z ročníku, který ovládly Dcery.

Preview: Pop-Kultur Berlin 2019

redakce 10.08.2019

Za kulturou do pivovaru? Leda v Berlíně. Mezi hvězdy letošního ročníku Pop-Kultur patří například Shabazz Palaces, Anna Calvi, CocoRosie nebo Deerhoof, ale nejen oni. Pár tipů pro vás.

Tasovská kúra aneb Top 5 Besedy u Bigbítu 2019

redakce 06.08.2019

Taky na které další přehlídce se sejde tolik jejich redaktorů a fotografů z celé republiky? Nejen je jsme oslovily s nejlepšími zážitky z letošního ročníku Besedy u Bigbítu.

Šejkr #42: Zvuk je nejlepší polštář

redakce 25.07.2019

Po cestě z Colours si v hlavě přehrávám skvělý koncert Shilpy Ray a vzpomínám si, jak právě Todd stál hrozně o to, aby před jejím prvním koncertem v Praze hráli…

Limity interpretace aneb reakce na článek o současných českých textech

redakce 25.07.2019

Full Moon publikoval rozsáhlý článek s názvem V zajetí lyrického věku aneb Současné české texty. Člen skupiny ROLE na něj reaguje.

Léčba hudbou aneb Top 5 Colours of Ostrava 2019

redakce 23.07.2019

Jedenadvacet respondentů stran spřízněných médií a přátel Full Moonu se s námi podělilo o své největší zážitky. Průsečíky jsou jednoznačné, překvapení také na místě.