Články / Offtopic / / Movie/dox

Málo beatů (Beats)

Málo beatů (Beats)

Jakub Kurnas | Články / Offtopic / / Movie/dox | 11.07.2019

Skotský film Beats u nás doposud neznámého scenáristy a režiséra Briana Welshe, pro něhož je to pátý celovečerák, tepe v rytmu adolescentního vzdoru. V kulisách elektronické hudební scény počátku devadesátých let vykresluje poslední akci dvou nejlepších kamarádů. A snaží se o společenský přesah, o věrné zobrazení dobových reálií.

Johnno a Spanner se znají celý život, ale okolnosti jejich přátelství nepřejí. Jednoho živí bratr, drogový dealer, druhého vychovává otčím, policista. To vyvolává přirozené pnutí: vnější, když Spanner není vítán v domu svého kamaráda, vnitřní, když si chlapci uvědomují, že je pojí spíš vzpomínky než budoucnost. Oba ale milují elektronickou hudbu a vydávají se proto na poslední společnou akci, ilegální party.

Hudba zvládá překlenout rozdílnosti rodinného zázemí obou chlapců vždy jen na chvíli, možná proto se hudební doprovod ve filmu nikdy skutečně nerozjede. Soundtrack je plný známých jmen (v traileru zazní Everybody in Place od The Prodigy), překvapivě ale nekulminuje ani v klíčové scéně: když už to vypadá, že přijde hudební vrchol, který konečně rozdupe plátno, scénář se stočí k romantické lince, kterou nechá dohrát v tichém zákoutí.

Děj se točí kolem klikaté cesty kamarádů na party, časté humorné momentky vychází hlavně z kontrastu mezi protřelým Spannerem a nevinnějším Johnnem. Vedlejší postavy nemají dost prostoru rozvinout se, ale alespoň dodávají příběhu širší kontext: samotná party je popisována nejen jako hudební akce, ale i jako symbol generačního odporu a touhy po svobodě. Johnno se vymezuje proti svému otčímovi, účastníci party zas proti zákazu veřejné produkce elektronické hudby, který britská vláda v devadesátých letech skutečně uzákonila. Víc než společenskou notu ale snímek akcentuje tu osobní: oba kamarádi svůj výlet zakončují na extázi, záběry z party střídají kratičké spoty průmyslových strojů, výbuchů a nakonec i proměňujících se abstraktních tvarů, které asociují chemické uvolňování energie. Tato pasáž je barevná, jako kdyby se chvilková radost z hudby a tance vymykala černobíle zaprášeným vzpomínkám.

Beats dobře pracuje s humorem, podtrženým kouzelnou skotskou angličtinou, a vyniká skvělým vizuálním zpracováním. Výprava je vypiplaná, perspektivu mnoha záběrů dotvářejí skvělé graffiti. Scénář ale neumí skloubit drama dobové i psychologické. Medailonky postav, které při závěrečných titulcích dokládají snahu tvůrců o realičnost, působí nemístně – uvěřitelnému obrazu života, hlavně toho emočního, se totiž Beats přibližují jen málo.

Info

Beats (režie: Brian Welsh, 2019)
web distributora

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nenalezeny žádné záznamy.

Parazit (pro každého)

Jakub Kurnas 03.11.2019

Snímek, který si z letošního Festivalu v Cannes odnesl Zlatou palmu, zaujme jak důrazem na sociální tematiku, tak drsným černým humorem.

Staříci na cestě

Veronika Havlová, Viktor Palák 21.10.2019

Nový český film, který měl být v hlavní soutěžní sekci Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech, tedy podle části tamního publika. Vskutku?

Pod plechem trumpet (Brasslands)

Jakub Kurnas 09.10.2019

Filmový dokument Brasslands hledá na přehlídce dechové hudby Guča, co všechno může ležet pod povrchem bujarého festivalového veselí.

Když bolí každý přešlap (Tiché doteky)

Veronika Havlová, Viktor Palák 02.10.2019

Nejvýraznější český film v programu letošního Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech? ptali se nahlas někteří diváci už na začátku července.

Vtedy u Tarantina (Once Upon a Time in Hollywood)

Bibiána Hajdanyová 25.08.2019

Námet znie veľmi komplexne a každý si predstaví rozmanitý príbeh, ktorý sa z postáv hraných hviezdami najvyššej hollywoodskej kvality môže vykľuť. No...

Poloboh, Lucifer alebo len obyčajný človek? (Diego Maradona)

Bibiána Hajdanyová 29.07.2019

Film neháji žiaden z Maradonových excesov a prešľapov, nesnaží sa v divákovi vyvolať pocity súdržnosti s jeho osudom, taktiež ho nezhadzuje.

Karlovarské dvojhránky (Takové krásné šaty)

Veronika Havlová, Viktor Palák 11.07.2019

Z kolonády do kina, ročník 2019 - část první: nový cinefilský dezert britského režiséra Petera Stricklanda.

Za hokejem do Maroka a putování krajinou bez života (MFF KV)

Lukáš Masner 02.07.2019

Důmyslně nakládat s pocity a mezilidskými vztahy se povedlo Caseymu Affleckovi, který ve Varech představil drama Světlo mého života.

Korzo #3: Vzpomínky a paraziti

Michal Pařízek 01.07.2019

S Richardem Lowensteinem, režisérem filmu Mystify Michael Hutchence, jsme se potkali právě po projekci dokumentu o Formanovi a na něj taky hned několikrát přišla v hovoru řeč.

Korzo #2: Latino triky a australská hvězda

Michal Pařízek 30.06.2019

Jedno z velkých očekávání a dlužno dodat že naplněné – snímek Richarda Lowensteina věnovaný Michaelu Hutchencovi, jedné z největších australských rockových hvězd a frontmanovi skupiny INXS.