Shaqualyck | Články / Offtopic / / Movie/dox | 23.08.2015
Se superhrdinskými filmy se roztrhl pytel a na červeném koberci už musí být všem těm Wolverinům, Thorům a Supermanům poněkud těsno. Malému velkému Ant-Manovi stačí naštěstí málo.
Vážně potřebuje svět dalšího maskovaného mstitele v kostýmu? Hoši z Marvelu mají jasno. Kinosálům i tržbám vládnou komiksovky, a tak byl v pauze mezi sequelem Avengers a remakem Fantastické čtyřky vyslán na zteč americký bráška Ferdy Mravence. Poznávací znamení? Vtip, nadhled a akce všeho druhu. Jeho cesta na stříbrné plátno však byla zdlouhavá a klikatá. Zatímco v tradičním komiksovém světě z křídového papíru platí Ant-Man za zavedenou značku (mj. jeden ze zakladatelů Avengers), s filmovou adaptací jeho dobrodružství to dlouho vypadalo všelijak. Pro Edgara Wrighta (Jednotka příliš rychlého nasazení, Scott Pilgrim proti zbytku světa), jehož služby si Marvel pojistil už v roce 2006 (!), hovořil nezměrný entuziasmus a schopnost napěchovat libovolnou scénu břitkými dialogy a nepřeberným množstvím popkulturních šprťouchlat. Zprvu šlo všechno hladce, legendární Stan Lee zásoboval jakožto duchovní otec Ant-Mana natěšené fanoušky nadšenými tweety a z první ochutnávky byl roku 2012 celý sandiegský comic-con dočista paf.
V konečném účtování však Wright se svou vizí „jiného“ superhrdinského opusu narazil. Šéfům Marvelu přišla jeho verze co do humoru příliš britská a málo family friendly (film distribuoval Disney), vaz jeho snaze pak definitivně zlomila neochota zasadit „Mravenčího Muže“ do širšího kontextu, jinými slovy udělat z něj dalšího pohůnka Kapitána Ameriky a nechat jej v multiplexech vydělávat coby podměrečného brášku profláklého komiksového cirkusu Avengers. Zaskočeného Wrighta tak z režisérské sesle vystrnadil rutinér Peyton Reed (Kašlu na lásku, Yes Man) a jeho scénář, na kterém v potu tváře dřeli s Joem Carnishem, dostali k doladění komediální matador Adam McKay a představitel titulní role Paul Rudd, který se po letech paběrkování v (pod)průměrných komediích definitivně přihlásil do první hollywoodské ligy.
Výsledek dopadl nad očekávání. Krom solidního řemesla poplatného komiksovému spektáklu předvedl Reed jak smysl pro timing infantilních gagů (Mašinka Tomáš!), tak i dovádivou vynalézavost při vyobrazení akce, která mazácky těží z prolínání hrdinova mikrosvěta s okolní XXL realitou. Kamera vychytrale přepíná na makro vždycky v ten nejsprávnější okamžik, díky čemuž je řada scén promyšlenou hrou kontrastů, se kterou akurátně souzní nevtíravý soundtrack z pera Christopha Becka. Mravenčí práce v praxi. Našponovanou situační smršť navíc odlehčují dobře mířené hlášky. McKayovy frat-packovské vtípky se nakonec ukázaly jako poměrně kompatibilní se suchým britským humorem a hračička Wright, kterému učarovala především Ant-Manova civilnost, na nás pomrkává zpoza každého rohu.
Za superhrdinským statusem hlavního hrdiny nevězí kruciální genová mutace, ani nehoda v laboratoři. Není božským kladivářem z Asgardu, ani zasmušilým miliardářem v netopýří kápi či arogantním playboyem jako Tony Stark. Fištrón ani smysl pro humor Scottu Langovi sice nechybí, ve své podstatě jde ale jen o relativně prostého zlodějíčka, který po propuštění z báně nemůže zavadit o flek, a kdyby nedostal druhou šanci (a vytuněný vohoz) od geniálního vědce, mohl by se jít klouzat. V terénu si však vede na výbornou, navíc mu kryje záda horda roztomilých mravenců a za sidekicka je tu rozkošně prostoduchý mluvka Michael Peña. Příběh, pravda, nikdy výrazněji nevybočí z ustálených žánrových konvencí, nad tím lze ale díky preciznímu technickému zpracování a sympatickým hercům přivřít oko. Jistě, hlavního záporáka odhalíte po půl minutě a pod atraktivním „heist“ kabátkem chtě nechtě tušíte standardně vyhrocený boj o osud lidstva. Pořád jsou tu ale svěží autorské legrácky a hlavně neokoukaný hrdina, který si na nic nehraje, za všech okolností zůstává nad věcí a nikdy nemá problém vystřelit si sám ze sebe, ani z ostatních figurek svojského komiksového univerza.
Ant-Man
Režie: Peyton Reed, 2015
www.marvel.com/antman
Tereza Bonaventurová 14.12.2022
Surrealistická jízda plná symbolů, repetetivních rýmů a popkulturních odkazů vás vezme na vesele imaginativní výpravu za těmi nejhoršími problémy současného světa.
Julie Pátá 01.12.2022
Můžeme si pokládat otázku, zda Sedlák natočil film, který má oslovovat generaci Z. Hledání odpovědi však nemá smysl. Banger.
Jakub Blaho 14.11.2022
Filmár a hudobník Jan Foukal nasadzuje ružovejšiu optiku a v novom filme dokumentuje silnejúce priateľstvo s Albertom Romanuttim, frontmanom Bert & Friends.
Jaroslav Kejzlar 01.10.2022
Italský režisér Dario Argento, který stojí třeba za kultovním hororem Suspiria (1977), se vrací z režisérského důchodu mysteriózním thrillerem Černé brýle.
Andrea Kubová 29.09.2022
Joaquin Phoenix navštěvuje různá města v Americe, kde se ptá dětí a mladých lidí, jak si představují svoji budoucnost a jak vnímají svět kolem sebe.
Štěpán Nezbeda 17.09.2022
Na pozvání platformy Synapse Knowledge přijede do pražské MeetFactory americký producent a režisér Stuart Swezey. Recenzujeme jeho dokument Desolation Center.
Ondřej Oharek 04.06.2022
Příběh otce a dcery byl uvedený v Locarnu a Torontu, u nás získal dva České lvy. Čím si zasloužil tolik ohlasů?
Štěpán Nezbeda 16.03.2022
Nejvhodnější by bylo film promítat na rozpadající se zeď domu v troskách jedné z opuštěných sudetských vesnic. Proč?
Štěpán Nezbeda 06.01.2022
Paolo Sorrentino, stejně jako mnoho velkých i menších filmařů před ním, se v novém snímku Boží ruka vrací k formativním rokům svého dospívání.
Lukáš Masner 12.12.2021
Film se daří uvěřitelně vyprávět o zdánlivě samozřejmých a všedních věcech – o rozchodech a sblížení, o průměrnosti, obyčejnosti a rozhovorech, které...