Články / Offtopic / / Movie/dox

Malý velký Ant-Man

Malý velký Ant-Man

Shaqualyck | Články / Offtopic / / Movie/dox | 23.08.2015

Se superhrdinskými filmy se roztrhl pytel a na červeném koberci už musí být všem těm Wolverinům, Thorům a Supermanům poněkud těsno. Malému velkému Ant-Manovi stačí naštěstí málo.

Vážně potřebuje svět dalšího maskovaného mstitele v kostýmu? Hoši z Marvelu mají jasno. Kinosálům i tržbám vládnou komiksovky, a tak byl v pauze mezi sequelem Avengers a remakem Fantastické čtyřky vyslán na zteč americký bráška Ferdy Mravence. Poznávací znamení? Vtip, nadhled a akce všeho druhu. Jeho cesta na stříbrné plátno však byla zdlouhavá a klikatá. Zatímco v tradičním komiksovém světě z křídového papíru platí Ant-Man za zavedenou značku (mj. jeden ze zakladatelů Avengers), s filmovou adaptací jeho dobrodružství to dlouho vypadalo všelijak. Pro Edgara Wrighta (Jednotka příliš rychlého nasazení, Scott Pilgrim proti zbytku světa), jehož služby si Marvel pojistil už v roce 2006 (!), hovořil nezměrný entuziasmus a schopnost napěchovat libovolnou scénu břitkými dialogy a nepřeberným množstvím popkulturních šprťouchlat. Zprvu šlo všechno hladce, legendární Stan Lee zásoboval jakožto duchovní otec Ant-Mana natěšené fanoušky nadšenými tweety a z první ochutnávky byl roku 2012 celý sandiegský comic-con dočista paf.

V konečném účtování však Wright se svou vizí „jiného“ superhrdinského opusu narazil. Šéfům Marvelu přišla jeho verze co do humoru příliš britská a málo family friendly (film distribuoval Disney), vaz jeho snaze pak definitivně zlomila neochota zasadit „Mravenčího Muže“ do širšího kontextu, jinými slovy udělat z něj dalšího pohůnka Kapitána Ameriky a nechat jej v multiplexech vydělávat coby podměrečného brášku profláklého komiksového cirkusu Avengers. Zaskočeného Wrighta tak z režisérské sesle vystrnadil rutinér Peyton Reed (Kašlu na lásku, Yes Man) a jeho scénář, na kterém v potu tváře dřeli s Joem Carnishem, dostali k doladění komediální matador Adam McKay a představitel titulní role Paul Rudd, který se po letech paběrkování v (pod)průměrných komediích definitivně přihlásil do první hollywoodské ligy.

Výsledek dopadl nad očekávání. Krom solidního řemesla poplatného komiksovému spektáklu předvedl Reed jak smysl pro timing infantilních gagů (Mašinka Tomáš!), tak i dovádivou vynalézavost při vyobrazení akce, která mazácky těží z prolínání hrdinova mikrosvěta s okolní XXL realitou. Kamera vychytrale přepíná na makro vždycky v ten nejsprávnější okamžik, díky čemuž je řada scén promyšlenou hrou kontrastů, se kterou akurátně souzní nevtíravý soundtrack z pera Christopha Becka. Mravenčí práce v praxi. Našponovanou situační smršť navíc odlehčují dobře mířené hlášky. McKayovy frat-packovské vtípky se nakonec ukázaly jako poměrně kompatibilní se suchým britským humorem a hračička Wright, kterému učarovala především Ant-Manova civilnost, na nás pomrkává zpoza každého rohu.


Za superhrdinským statusem hlavního hrdiny nevězí kruciální genová mutace, ani nehoda v laboratoři. Není božským kladivářem z Asgardu, ani zasmušilým miliardářem v netopýří kápi či arogantním playboyem jako Tony Stark. Fištrón ani smysl pro humor Scottu Langovi sice nechybí, ve své podstatě jde ale jen o relativně prostého zlodějíčka, který po propuštění z báně nemůže zavadit o flek, a kdyby nedostal druhou šanci (a vytuněný vohoz) od geniálního vědce, mohl by se jít klouzat. V terénu si však vede na výbornou, navíc mu kryje záda horda roztomilých mravenců a za sidekicka je tu rozkošně prostoduchý mluvka Michael Peña. Příběh, pravda, nikdy výrazněji nevybočí z ustálených žánrových konvencí, nad tím lze ale díky preciznímu technickému zpracování a sympatickým hercům přivřít oko. Jistě, hlavního záporáka odhalíte po půl minutě a pod atraktivním „heist“ kabátkem chtě nechtě tušíte standardně vyhrocený boj o osud lidstva. Pořád jsou tu ale svěží autorské legrácky a hlavně neokoukaný hrdina, který si na nic nehraje, za všech okolností zůstává nad věcí a nikdy nemá problém vystřelit si sám ze sebe, ani z ostatních figurek svojského komiksového univerza.

Info

Ant-Man
Režie: Peyton Reed, 2015
www.marvel.com/antman

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Pestrobarevná nálož lidského úpadku (The Island)

Tereza Bonaventurová 14.12.2022

Surrealistická jízda plná symbolů, repetetivních rýmů a popkulturních odkazů vás vezme na vesele imaginativní výpravu za těmi nejhoršími problémy současného světa.

Rap a drogy stranou (Banger.)

Julie Pátá 01.12.2022

Můžeme si pokládat otázku, zda Sedlák natočil film, který má oslovovat generaci Z. Hledání odpovědi však nemá smysl. Banger.

Ako spolu prežiť karanténu a všetko ostatné (Sami doma)

Jakub Blaho 14.11.2022

Filmár a hudobník Jan Foukal nasadzuje ružovejšiu optiku a v novom filme dokumentuje silnejúce priateľstvo s Albertom Romanuttim, frontmanom Bert & Friends.

Prizmatem ňader, staré dobré časy (Černé brýle)

Jaroslav Kejzlar 01.10.2022

Italský režisér Dario Argento, který stojí třeba za kultovním hororem Suspiria (1977), se vrací z režisérského důchodu mysteriózním thrillerem Černé brýle.

Není lehké býti rodičem (C’mon C’mon)

Andrea Kubová 29.09.2022

Joaquin Phoenix navštěvuje různá města v Americe, kde se ptá dětí a mladých lidí, jak si představují svoji budoucnost a jak vnímají svět kolem sebe.

Vzpomínky na písek (Desolation Center)

Štěpán Nezbeda 17.09.2022

Na pozvání platformy Synapse Knowledge přijede do pražské MeetFactory americký producent a režisér Stuart Swezey. Recenzujeme jeho dokument Desolation Center.

Tati, chci, aby to mezi námi bylo lepší (Milý tati)

Ondřej Oharek 04.06.2022

Příběh otce a dcery byl uvedený v Locarnu a Torontu, u nás získal dva České lvy. Čím si zasloužil tolik ohlasů?

Běda tomu, kdo v sobě skrývá poušť (Lidi krve)

Štěpán Nezbeda 16.03.2022

Nejvhodnější by bylo film promítat na rozpadající se zeď domu v troskách jedné z opuštěných sudetských vesnic. Proč?

Koukat je to jediné, co umím (Boží ruka)

Štěpán Nezbeda 06.01.2022

Paolo Sorrentino, stejně jako mnoho velkých i menších filmařů před ním, se v novém snímku Boží ruka vrací k formativním rokům svého dospívání.

Oba jsme lidi (Zrcadla ve tmě)

Lukáš Masner 12.12.2021

Film se daří uvěřitelně vyprávět o zdánlivě samozřejmých a všedních věcech – o rozchodech a sblížení, o průměrnosti, obyčejnosti a rozhovorech, které...

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace