Články / Profily/retro

Maria Peszek – žena zbraň

Maria Peszek – žena zbraň

Veronika Miksová | Články / Profily/retro | 10.07.2013

Divoká kočka, enfant terrible polské hudební scény, klukovsky svůdná téměř čtyřicátnice s charismatickým hlasem, oblíbená herečka Agniezsky Holland nebo vytrvalá provokatérka kopající do všeho, co je Polákům svaté – to je Maria Peszek, jež zanedlouho rozezní i vysoké pece v Ostravě.

Divadelní i filmovou herečku a kontroverzní písníčkářku předurčila k umění rodinná anamnéza - herectví. V devadesátých letech se Maria naplno věnovala divadlu a filmu, prohrála se řadou divadelních představení, celovečerních i televizních filmů. Než se definitivně rozhodla pro sólovou hudební dráhu, stihla si ještě krátce zaexperimentovat s kapelou Elektrolot. Její debut Miasto Mania vyšel v roce 2005, zanedlouho získal platinu a umístil se na šestém místě v polské hitparádě. A proč je Maria pro Poláky zosobněním slova kontroverze?

Hlavně na dalších albech rezonují typická peszekovská témata jako kritika vlasti, Boha a sociální role ženy v polské společnosti. Vyloženě tenký led vyholená divoženka pokouší s druhým koncepčně stavěným kusem Maria Awaria, které je o tabuizovaném sexu. Dělení Polska na lovers or haters mohlo začít. Text písně Hujawiak je břitký i na nás, a co teprve v Polsku. Navíc se naváží do tamního folkového tance kujawiak, což je nevídaný útok na solar národních citů. Výsledkem je nicméně i přesto platina a první místo v Polish Albums Chart.

K další aktivitě slečny nevymáchané patří dvouhodinový hudební pořad Radio Maria, který můžete naladit každý čtvrtek na radiu Roxy FM. Název ironicky odkazuje ke katolickému ultrakonzervativnímu Radiu Maryja, jež i šéfredaktor britských novin Catholic Herald označil za nejobskurnější rozhasovou stanici světa s rigidním pojetím křesťanství.

Poslední loňské album Jezus Maria Peszek vzniklo částečně jako výsledek nervového zhroucení a pohybu po dně. Peszek se z přepracování cítila „ jako Nicholson po lobotomii v Přeletu nad kukaččím hnízdem", neúspěšnou terapii vystřídal dlouhý pobyt v Thajsku, kde o ni pečoval přítel. Jezus Maria Peszek má rockovější a temnější nádech, Pán zde není pastýřem Marie Peszek, která si žije po svém, a Polsko nešetří ani za mák, i když ho miluje. V elektrodisco songu Sorry Polsko otevřeně huláká „gdyby była wojna, byłabym spokojna, nie musiałabym wybierać ani myśleć jak tu zyć". Fanoušci a kritika přijali album navzdory ožehavosti témat vřele. Placka je věnována lidem s démony v hlavě, protože i oni mají svobodnou vůli, jde jen o to, jak s ní naloží a kdo jim pomůže. Maria měla prozatím štěstí.

Info

Maria Peszek (pl)
www.mariapeszek.pl
www.colours.cz

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Ngoni pro třetí tisíciletí (Bassekou Kouyaté)

Akana 25.02.2020

Brilantní instrumentalista se nijak netají snahou oslovit co nejširší spektrum posluchačů a myslí přitom jak na své krajany, tak na západní publikum.

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Ženy v angažovaném popu

Aneta Martínková 02.01.2020

V mainstreamovém vnímání bylo boření stereotypů pořád vnímané trochu jako padlé na hlavu. A umělkyně, které se o něj pokoušely... Jeden z nejlepších loňských textů Full Moonu nyní online.

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Kde se vzal sad boy? (Depresivní pop)

Jiří Špičák 02.01.2020

Citlivý chlapec, plachý introvert. Sad boy. A jeden z nej-textů roku 2019, který vyšel v magazínu Full Moon, nyní online.

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Padesát let narušování vašeho klidu (Yoko Ono)

Jiří Špičák 02.01.2020

Nevídanou kreativní erupci první poloviny sedmdesátek zakončila Yoko Ono deskou Feeling the Space, píše se v článku, který vybíráme v rámci best of textů Full Moonu. Teď online.

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Bez růžových brýlí (Ženy v beat generation)

Anna Mašátová 02.01.2020

Své místo v učebnicích literatury si ženy beat generation zatím zcela nenašly a těžko říct, zda se tak stane. Vybraný text z loňského ročníku tištěného Full Moonu online.

Full Moon Stage 2019: The Kill Devil Hills

redakce 14.04.2019

Australský Divoký západ v Ostravě? The Kill Devil Hills představí na Full Moon Stage svou aktuální desku.

Full Moon Stage 2019: Holy Motors

redakce 12.04.2019

Čarovnou náladu a cinematické westernové motivy násobí mohutný zvuk tří kytar, zkreslený spoustou efektů a reverbu.

Full Moon Stage 2019: Uniform

redakce 11.04.2019

O nejtvrdší koncert letošního festivalového programu, jak Full Moon Stage, tak celých Colours, se postarají američtí Uniform.

Full Moon Stage 2019: Bo Ningen

redakce 10.04.2019

Čtyři Japonci a létající kytary? Bo Ningen a jeden z vrcholů Colours of Ostrava? Na Full Moon Stage zcela nepochybně.

Full Moon Stage 2019: Tęskno

redakce 09.04.2019

Fascinace jak komorní hudbou, tak skandinávským popem? Polský projekt Tęskno druhým jménem pro Full Moon Stage na Colours.