Články / Rozhovory

Marissa Nadler: Já si jen dělám to svoje

Marissa Nadler: Já si jen dělám to svoje

Lenka Marie | Články / Rozhovory | 12.05.2014

Marissa Nadler mi po svém dubnovém koncertě v Café V lese přislíbila rozhovor a protože se druhý den už vracela do Států, proběhl přes email. V České republice to byl její první koncert, a pokud bude příště lepší osvětlení a ne zelený brčál, rozhodně se k nám ráda vrátí.

Máš velmi výrazný a originální projev, publikum jsi okouzlila. Co tě ovlivnilo a jací jsou tví oblíbení umělci? Zmínila ses (v krátkém rozhovoru po koncertě, pozn. autorky) o Townesi Van Zandtovi, taky jsi zpívala jeho cover. Van Zandt bude pro české publikum prakticky neznámý, i když inspiroval mnohé - jak ovlivnil tebe?
Townes Van Zandt byl skvělým písničkářem a jeho práci bych určitě doporučila všem, kteří mají rádi písničky o smutku, zlomeném srdci a samotě. Myslím, že jeho písničky skvěle vystihují celou šíři lidství.

Původně jsi studovala výtvarné umění, jak ses dostala od vizuálního k hudebnímu umění? Rozhoduješ o výtvarném konceptu svých alb? Ilustrovala jsi někdy svoje písničky a uvažuješ o kombinaci obou světů?
Obojí se vlastně spojuje tak, jak píšu texty. Dívám se na svět očima malířky, takže moje texty jsou vždy velmi popisné a často abstraktní. Dělala jsem výpravy svých videí i grafický design svých alb. Pořád maluju a doufám, že se v budoucnosti budu víc věnovat videím, kde bych mohla spojit hudbu a vizuální pohled na věci.

Mnozí zmiňují tvoje spojení s literaturou, zvlášť s gotickým žánrem a Edgarem Allanem Poem. Na Ballads of Living and Dying jsi dokonce zhudebnila jeho slavnou báseň Annabelle Lee. Co si myslíš o gotice jako konceptu a náladě?
No, album Ballads vyšlo před 11 lety, takže jsem se přirozeně změnila a vyrostla. Ale rozhodně mám temné srdce a moje hudba má temné jádro. Esteticky je melancholie krásná věc. Asi se snažím nemyslet skrze terminologii a jednoduše chci psát ty nejlepší písničky, co dokážu. Takže bych se nikdy nezaškatulkovala do jednoho žánru.

Popovídejme si o posledním albu July. Moc se mi líbí, že i když jsou tvoje texty o smutném nebo nenaplněném vztahu, nikdy se nestavíš do pozice oběti nebo ženy, která nedokáže žít bez muže. V Anyone Else dokonce přiznáváš, že jsi na někom jen promrhala svůj čas a měla být s někým jiným. Co si myslíš o zpěvačkách, které vytváří obraz ženy jako oddané dívky, která čeká na svého muže a bez pravé lásky umírá?
Díky, že sis toho všimla! Ano, jsem zcela pro ženskou emancipaci. Jsem velmi nezávislá žena a nikdy jsem necítila potřebu mít muže, abych si ospravedlnila vlastní existenci, přestože jsem romantička. V minulosti jsem promarnila příliš mnoho času a energie na některé lidi a snažím se to už nedělat.

Jak vidíš situaci žen v hudebním průmyslu a cítila ses někdy pod tlakem, abys vyprodukovala něco, co se ti nelíbilo?
Tak já jsem a vždycky jsem byla na indie labelech, které na mě vůbec netlačí. Takže ne, nikdy jsem se necítila být pod tlakem. Možná kdybych dělala popovou hudbu pro velkou firmu, pociťovala bych to víc. Já si jen dělám to svoje.

Pitchfork napsal, že I've Got Your Name a Drive jsou svého druhu americké „roadsongs“ (písničky o cestě, ale i písně na cestu, pozn. autorky). Souhlasíš s tím?
Miluju pocit z cesty. Drive je rozhodně roadsong.

Zamilovala jsem si song Drive a video k němu je taky skvělé. Tvoje kamarádka, režisérka Naomi Yang, uvedla: „Video vypráví příběh Marissy, jak čelí svým vlastním ambicím – stejně jako zklamáním –, ale nakonec o touze zasáhnout lidi svojí hudbou.“ Je tohle ta správná metafora?
Ano, myslím, že to je přesné.

Trochu mě mrzelo, že jsi nezahrála Holiday In. Přiznáváš v ní, že voláš ne zrovna hodnému klukovi vždycky, když jsi opilá, a on má „holku v každém státě a žádnou v L.A.“. Na kolik jsou tvoje písničky a příběhy osobní? Cítíš se před publikem zranitelná, když vyprávíš osobní příběh?
Ale ne! Určitě ji zahraju příště. To mě mrzí! Všechny příběhy v nových písničkách jsou skutečné. Určitě se cítím zranitelná, ale tenhle pocit převažuje moje touha tvořit písničky, které lidi zasáhnou. Ano, po těch letech mám hroší kůži, už mě to tolik nezraňuje a nevadí mi to.

Je skladba 1923 založená na skutečném dopise? Dorazil dopis o století později nebo čtu text špatně?
To je jediný fiktivní příběh na albu. Vypráví o milencích cestujících v čase.

Jaké jsou tvoje plány pro další album?
Budu znovu spolupracovat s Randallem Dunnem. Očekávám něco temnějšího a těžšího.

Hrálo se ti tu dobře a vrátíš se s další deskou?
Ano, každopádně!! Lidé byli TAAAAAK milí a ochotní.

Nakonec, co je tvojí největší radostí v životě a každé ráno tě zvedne z postele?
Jejda... nevím... radosti jsou v prostých potěšeních.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Margaux Sauvé (Ghostly Kisses): Příběhy posluchačů ovlivňují proces psaní

Kristina Kratochvilová 29.03.2024

Kanadská zpěvačka Margaux Sauvé je středobodem Ghostly Kisses a ve snových zvukových krajinách rozpíná příběhy o lásce, touze a ztrátě. Rozhovor.

Václav Havelka (fyield): KEXP vnímám jako milník

Michal Pařízek 25.03.2024

Dostat se s kapelou do studia legendární radiové stanice KEXP v Seattlu je snem mnoha hudebníků z celého světa. Rozhovor.

Josef Buchta (B-Side Band): Vždycky jsem snil o tom, že budu mít big band

Jiří V. Matýsek 11.03.2024

„Spotify je skvělý nápad, uživatelsky neuvěřitelně fantastická věc. Člověk nemusí nic tahat, nic nosit. Ale všichni ti muzikanti jsou okradení," říká principál. Rozhovor.

The Bladderstones: Záskoky nevedeme

Jiří V. Matýsek 06.03.2024

Slánské artbluesové trio se po sedmi letech od debutu Without Cover vrátilo s chválenou studiovkou a zároveň slaví deset let na scéně. Rozhovor.

Boris Schubert (Skvot Czech): Tvorba úspešného kurzu je tímová záležitosť

Mariia Smirnova 05.03.2024

„... snažíme sa oslovovať naozaj zaujímavých a úspešných ľudí vo svojom obore. Základom je vzájomná dôvera, sympatie a ochota lektora s nami aktívne spolupracovať.“ Rozhovor.

Pragueshorts: Piotr Jasiński (Mimo), Natálie Durchánková (Přes střepy)

Viktor Palák 28.02.2024

Ve finálním díle ankety odpovídají Piotr Jasiński, v jehož filmu Mimo ztvárnili Josef Trojan a Jakub Kalián kamarády, kteří narazí na situaci, která může být spouštěčem revize jejich vztahu.

Julie Martinková, Anna Horáková (FAMUFEST): Nesmíme se strachem nechat odradit od růstu

Mariia Smirnova 27.02.2024

„V programové dramaturgii si hrajeme hodně s pocity či smysly a chceme, aby i diváci při návštěvě festivalu mohli více reflektovat tuto část sebe sama..." Rozhovor.

Pragueshorts: Greta Stocklassa (Bzukot Země), Marie-Magdalena Kochová (3MWh)

Viktor Palák 26.02.2024

Bzukot Země zachycuje absurdní i povědomou šarvátku o to, jak formulovat zprávu mimozemským civilizacím. V kontaktu se současnými tématy je i film 3MWh, který volí atmosféričtější cestu.

Pragueshorts: Philippe Kastner (Deniska umřela), David Payne & Tomáš Navrátil (Baroko)

Viktor Palák 25.02.2024

V národní soutěži největší domácí přehlídky krátkých filmů se potkalo ke dvěma desítkám titulů, oslovili jsme tvůrce a tvůrkyně některých z nich.

Gaika: Nechat se unášet

Nora Třísková 22.02.2024

Podobně jako kloubí různé aktivity – psaní, kurátorství a výtvarná tvorba, producentství – na desce spojuje v lecčem typické anglické žánry jako dub, postpunk nebo alt rock. Rozhovor.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace