Články / Rozhovory

Mary C: No One Future je naše testování hranic klubové akce

Mary C: No One Future je naše testování hranic klubové akce

ScreamJay | Články / Rozhovory | 13.11.2018

Sedmihodinové pásmo koncertů, performancí, interaktivních prezentací a workshopů propojí české a německé progresivní kulturní scény a nabídne nové myšlenkové směry k možných budoucnostem (nejen) klubové kultury. V sobotu 17. listopadu od 15 do 22 hodin proběhne akce No One Future, která ukáže možné cesty hudebních a edukativních intervencí ve všech možných zákoutích Paláce Akropolis. Akci představuje Marie Čtveráčková alias Mary C.

Co vedlo ke vzniku akce No One Future?

Oslovil mě Petr Boháč, umělecký šéf Spitfire Company a také dramaturg Divadelní scény Paláce Akropolis. Měl zájem o můj pohled na hudební dramaturgii a navrhl nějakou širší spolupráci. První část naší spolupráce už proběhla v létě, připravila jsem hudební program pro festival progresivního tanečního a pohybového divadla Nultý bod. No One Future je s tím provázáno, akorát tentokrát budeme přímo v Paláci Akropolis, který projekt zastřešuje ve spolupráci s drážďanským festivalem CYNETART a Trans-Media-Academie Hellerau.

Jaká je její hlavní myšlenka?

Že nás nečeká jen jedna budoucnost, a že bychom se měli zbavit představy o jejím ovládnutí. Máme ale možnost budoucnosti společně hledat, poznávat a být jim otevření. S názvem přišel Thomas Dumke, který vede festival CYNETART a moje myšlenka za celým projektem je „uvědomělá klubová kultura”. Klubová taneční hudba není jen zábava, ani tomu v minulosti tak nebylo. Tahle akce by neměla být o úniku od něčeho, ale i o tom, že klubové akce mohou být základem proměny nejen na osobní rovině, tak abychom se třeba méně báli a dokázali si představit naše budoucnosti. Proto jsou součástí programu nejen hudební vystoupení, ale také interaktivní prezentace a workshopy různých iniciativ, které se snaží přemýšlet o možných budoucnostech tvořivě, kriticky i ohleduplně a nějakým novým způsobem pečují o kulturní scénu. Proto jsme volili iniciativy, které vychází z feministických a queer teorií, zabývají se podporou menšin a novými tvůrčími i vědeckými přístupy. Prosazují tedy větší diverzitu nejen v hudební oblasti, věnují se bourání škodlivých stereotypů a prostřednictvím svých aktivit přináší a stále hledají nové tvůrčí způsoby popularizace nových myšlenek. Budou tam tedy Dgtl Fmnsm, Institut botanické lingvistiky, Feministická (umělecká) instituce nebo Synth Library Prague.

No One Future proběhne jako součást Noci divadel 2018. Náhodné spojení nebo jsou v něm souvislosti?

Náhoda to není, No One Future není ani koncert, ani symposium, mělo by to být takové pásmo zážitků, koláž možných budoucností. S prostorem v Akropoli budeme pracovat trochu jinak, takže by se klidně dala celá akce vnímat jako takové „představení”. Je to tedy taky příležitost zažít samotný prostor jinak než ho známe a zkusit přemýšlet o tom, jak vlastně používáme kluby, jak se v nich nastavuje hierarchie. Na No One Future bude mít publikum přístup i na pódium a do backstage.


Hudebním program nabízí interprety jako N1L, Dmitrievna nebo Solaris z německého hudebního kolektivu PH17. Proč právě tato jména? Podílíš se sama na jejich výběru?

Na výběru jsem se podílela společně se zástupci festivalu CYNETART Thomasem Dunkem a audiovizuální umělkyní Sinosc. Chtěli jsme vybrat zástupce mladé progresivní klubové, spíš už tedy post klubové, scény z Čech a Německa. Z české scény jsme pozvali také New Magic Media, DJku, VJku a členku kolektivu BCAA System a taky DVDJ NNS, která připravila instalaci a projekce. Z německého labelu PH17 vystoupí jeho zakladatelé Stanley Schmidt a Solaris, ale také Hobor, který bude hrát živý set na modulární syntezátory. Zpěvačka a producentka Dmitrievna představí své nové EP Hystericus, které vydala na labelu NAPP Records, N1L zase své aktuální abu, které vyšlo na proslaveném labelu Opal Tapes. Martin Tvrdý a light designer Šerosvit připravili takovou uvítací instalaci, která na návštěvníky bude mluvit hned u vchodu.

Je No One Future čistě jednorázovou iniciativou, nebo se do budoucna nabízí možnost dalších pokračování?

Cílem bylo založit tradici, tak doufám, že tohle naše testování hranic klubové akce a propojování české a německé kulturní scény bude mít nejednu budoucnost.

Mezi workshopy nechybí projekt Synth Library Prague, jehož jsi spoluzakladatelkou. Můžeš ho krátce představit a přiblížit, co pro návštěvníky chystáte?

Na akci bude mít Synth Library workshop, který návstěvníky a návštěvnice uvede do světa modulárních syntezátorů. Povede ho Nikol Štrobachová, členka teamu Bastl Instruments a taky zakladatelka kolektivu holek specializujících se právě na modulární syntezátory Pink Noise. Ty myšlenky, které jsou za No One Future jsou velmi podobné tomu, co je za organizací Synth Library. Téma reprezentace a diverzity, snaha potírat různé stereotypy spojené s elektronickou hudbou a tím, kdo jí tvoří a ovládá, jsou pro nás důležité, chceme aby k nástrojům mělo přístup co nejširší spektrum lidí, protože chceme vidět a dát prostor novým způsobům jejich používání a slyšet nové pojetí elektronické hudby. Proto jsme také rozjely společně s naší mateřskou Synth Library v Portlandu speciální program Trigger-System. 29. listopadu budeme mít k tomuto tématu přednášku v Americkém centru a 1. 12. závěrečný koncert a křest magazínu Trigger v Punctu.

Info

No One Future
17. 11. 2018 15:00
Palác Akropolis, Praha
fb událost

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Jiří Moravčík (Czech Music Crossroads, Colours of Ostrava): Příběhy přibývají každý den (část první)

redakce 10.06.2019

S Jirkou Moravčíkem nejen o festivalech, africké hudbě či relevanci termínu world music, ale také o tom, že „duši hladící hudby“ se jen tak nezbavíme.

Pořadatelská: Jan Bartoš (Prague Music Performance)

redakce 07.06.2019

Prague Music Performance je mezinárodní festival a institut zaměřující se na organizování koncertů i interpretačních kurzů sólové hry i komorní hudby. Zpovídáme zakladatele a šéfa Jana Bartoše.

Tonda Kocábek (Boskovice, Kaštan): Mám své jistoty

redakce 03.06.2019

Na Bílou horu si znovu našly cestu kapely z temných sklepů i popového výsluní, a to zdaleka nejen ty domácí. Tradiční klub Kaštan proživá obrození, Tonda Kocábek je u toho.

Markéta Fantová (Pražské Quadriennale): Vystavovat divadelní zážitky a neztratit přitom identitu

redakce 31.05.2019

Rozhovor s uměleckou ředitelkou Pražského Quadriennale o vystavování současné scénografie a udržování identity scénografické profese. Živé umění, živý prostor.

Protokol: Anna Calvi

redakce 28.05.2019

V protokolu Anna Calvi nepřekvapí jmény jako David Bowie nebo Grace Jones. Kvitujeme nominaci londýnského obchodu Fopp.

Pořadatelská: Adam Svoboda (Kavárna Potrvá)

redakce 27.05.2019

Malý prostor, velké koncerty. Kavárna potrvá oslavila prvních deset let a i letos se podílí na programu festivalu v Boskovicích.

Vstupní prohlídka: Walter Schnitzelsson

redakce 24.05.2019

Slovenští indie rockeři Walter Schnitzelsson vydali začátkem roku nové album a už se chystají na festivalovou sezonu.

Moimir Papalescu (United Islands): Hlavně pomoci novým a zajímavým projektům

redakce 22.05.2019

Letošní ročník multižánrového festivalu United Islands of Prague se odehraje pod taktovkou nového ředitele Moimira Papalescua.

Pořadatelská: Josef Kyněra (Sound44)

redakce 21.05.2019

První klubovou noc pořádali Sound44 už před jedenadvaceti lety, své aktivity znovu vzkřísili na konci roku 2017.

Robert Kozler: V Bohnicích jsem jako doma

redakce 20.05.2019

Festival Mezi Ploty už se po sedmadvacáté vrací do areálu Psychiatrické nemocnice Bohnice. O jeho historii, současnosti i dotacích. Rozhovor.