Minka Dočkalová | Články / Reporty | 29.01.2024
Rezidenční skupina centra nezávislého umění Co.labs, Bazmek entertainment, přichází s pro ni nekonvenčním projektem: namísto divadelní hry typicky inspirované vědou představuje audiowalk prodchnutý urbanismem a veřejným prostorem s názvem Sny z betonu. Jaké je projít městem se sluchátky na uších, neposlouchat u toho hudbu nebo podcast, ale něco, co reflektuje okolní realitu?
Když se řekne Bazmek entertainment, člověk si může být jist, že ho potká nějaká nekonvenční taškařice. O odlišném přístupu k jinak poměrně náročnému tématu urbanismu lze říct v případě Snů z betonu totéž: skupině se povedlo připravit divadelní hru to-go, a to takovou, kterou si neberete s sebou pouze v Brně, ale v jakémkoli menším či větším městě. Není totiž vázána na konkrétní trasu nebo okruh, byť je těsně svázána s tematikou městské zástavby a prostoru, který k ní přináleží. Téměř pětačtyřicetiminutovou stopou vás provedou zvučné hlasy brněnských herců. Chodit si můžete, kudy se vám zachce: vzít to rychlochůzí až k přehradě, loudat se sem a tam poloprázdnými ulicemi nebo se jenom tak slunit na lavičce.
Jednotlivé hlasy audiowalku přináší různorodé pohledy na benefity i limity struktury veřejného prostoru. Dotýká se širokého spektra témat – od bezbariérovosti přes nekonečný zápas automobilistů s cyklisty až po otázky veřejného osvětlení.
Ačkoli se oproti dalším projektům bazmekářů nejedná o a priori zábavou sršící počin prosycený intelektuálním humorem pro zasvěcené (což na nich miluji nejvíc), nedá se nahrávce upřít přesah a tendence oslovit i jiné posluchače. Potenciál audiowalku vnímám spíše v kontextu rozvoje individuální všímavosti a schopnosti zpomalit než ve smyslu inovativnosti či ryzího entertainmentu: ty, kdo prostředí kolem sebe již ve svém životě aktivně řeší, chodící divadelní hra nejspíš nepřekvapí. Přínosná naopak může být tam, kde potenciální zájem o stav prostředí, ve kterém žijeme, teprve vzniká, tedy na úrovni základních a středních škol, případně pro jednotlivce, u nichž je šance, že na audiowalk sami narazí nebo se jej rozhodnou poslouchat, spíše zanedbatelná.
Sny z betonu se pokouší o sundání klapek z očí, a byť nemusí působit nejatraktivněji, snaží se ty, kteří o aktivní vnímání městské krajiny stojí, vtáhnout do děje a donutit přemýšlet nad tématy, která zůstávají mimo jejich zorná pole. O podobný vhled civilního obyvatelstva do fungování městských procesů se před několika lety pokoušela interaktivní putovní instalace Urbania, která se stejně jako tvůrci z Co.labs snažila účastníky vtáhnout do děje a následné diskuze. Předznamenaná nekonvenční zvukovou performancí Filipa Dobrockého, celou provedenou na vzhůru nohama obrácený bicykl, s procházkáři v Co.labs debatovala historička architektury Barbora Benčíková, která se podílela na tvorbě publikace Brno pro všechny. Poukázala krom jiného na fakt, že většina měst je konstruována z pohledu aktivního muže v produktivním věku; že to však není jediný způsob, jak pracovat s urbanismem.
Uvědomit si skutečnost, že prostředí, ve kterém žijeme, a vše, čím se obklopujeme, nás tvaruje a proměňuje naše vnímání reality, je obohacující, protože nás nezřídka aktivizuje a nutí k reflexi, zda jsme spokojeni s aktuálním stavem. Sny z betonu mohou být vstupní branou. Pokud se jim to podaří v širším měřítku, zvyšuje se šance, že se města jednou stanou o trochu lepším místem.
foto © Minka Dočkalová
Filip Peloušek 30.09.2024
Už příprava scény pro finální set v Concert Hall dávala tušit nápor na všechny smysly – fukary na listí, roztrhaná plátna a temné prapory.
Filip Peloušek, Dominik Polívka 29.09.2024
Jak byly první dvě noci pod Veletržákem ve znamení dystopie a pozvolného zániku civilizace, tak sobotní noc posouvá dění do chladné mechanické budoucnosti, kde jsou lidé pouhou vzpomínkou.
Klára Řepková 29.09.2024
Adam Dragun jen občas mezi skladby zařadí proklamace, které mají podtrhnout úzkostlivé vyznění nahrávky o „východoevropské verzi pozdního kapitalismu“.
Dominik Polívka, Jarda Petřík 28.09.2024
Kdo čekal, že program do druhé ranní ryze postávací/posedávací, toho 33EMYBW vyvede z omylu během prvních minut svého frenetického živáku.
Marek Hadrbolec 27.09.2024
Kanadská čtveřice sice několikrát nabídne záchranné lano v podobě melodie nebo silnějšího motivu, nikdo ale nemá vůli se ho chytit a nechat se vytáhnout zpět na světlo.
Dominik Polívka, Kristina Kratochvilová 27.09.2024
Přebíhám rozkopanou silnici k Veletržnímu paláci, který se na další čtyři večery, a brzká rána, stane mnohým druhým domovem. Mám skluz...
Jakub Veselý 27.09.2024
Ďalšie skladby napredujú bez pauzy a dlhé repetičné pasáže nehlásia koniec. Je to jeden celok, ktorý omamuje poslucháčov.
Veronika Tichá 25.09.2024
Z nové desky, na jejíž vydání spustili WWW crowdfundingovou kampaň, úspěšnou po pár dnech, nezaznělo živě nic, nicméně dvojice Anděrových předvedla...
Jarda Petřík 25.09.2024
Jsou to právě tyhle kontakty a propojení napříč AV festivalovou scénou, které v budoucích letech posunou Lunchmeat festival co do prezentovaných projektů výrazně dopředu.
Jarda Petřík 24.09.2024
Po čekání na dostatečně silnou mlhu se rozsvítí intenzivní bílá světla a uprostřed prostoru před projekčním obdélníkem se pozvolna zhmotní postava Katariny Gryvul.