Články / Recenze

Medvědí síla je i v náladové manipulaci (Grizzly Bear)

Medvědí síla je i v náladové manipulaci (Grizzly Bear)

Adam Hencze | Články / Recenze | 03.12.2012

Brooklyn byl odjakživa centrem umění, a přestože se nejedná o přesný obraz tamní scény, je rodištěm svěžího hudebního vánku. Asi za to mohou nějací démoni v původně chudinské černošské čtvrti města jablek. Vlna poslouchatelného, šikovně zaranžovaného folk rocku nasytila fandy společně i vlčí kritiku před třemi lety v podobě nahrávky Veckatimest, v podobě manifestu zakouřených barů New Yorku, kde ještě před několika dekádami zahřívali židle vyznavači beatnické generace. Kdyby bylo minulé album od Grizzly Bear předčítáno podobně jako například Kvílení, vrcholilo by závěrem, který říká „This is a foreground, It is a foreground“, a perfektně tak vystihuje povahu desky s celou hudební filosofií téhle indie kapely.

Na novince jsme svědky náladového a významového přerodu. Svět je skrze tóny Shields zlejším, vážnějším a drsnějším zrcadlem, mixem výrazných kytarových riffů, psychedelických intermezz a působivých finálních aktů. Příkladně to ilustruje Sleeping Ute, jeden z nejpovedenějších albových openerů za velmi dlouhou dobu. Účinná kombinace kytarovky a noisové stěny jako osobní zpověď o dalším nepovedeném vztahu vyznívá osudově (I can't help myself) a jasně stanovuje směr. Za ambientní pomlkou, která uspává unaveným pohledem do prázdných nočních cest stékajícími kapkami čelního skla, následují zpěvné a popovější kousky odreferované sněhovými hlasy. Jedním z nich je povedená Yet Again, která se v závěrečném crescendu zajímavě nahromadí a vyčaruje hustou elektronickou bramboračku. Těch ale není mnoho a kapela stále operuje především s minimalistickými prostředky a prezentuje sound podobný předchozímu Veckatimest.

Album bezpečně a s jistotou vyplňuje hladovou mezeru na žánrové scéně. A vězte, že po kvalitním materiálu je v této branži indie folk/rock/psychedelic/popu sakra poptávka. Zvuk působí přirozeně, hudebníci jsou ve formě a nepotřebují nic předstírat nebo se chovat zajímavě - to nebyl nikdy případ Grizzly Bear. Jejich síla je i v náladové manipulaci s posluchačem, v nutkání opakovaného poslechu. Přístup k nástrojům, jejich vyladění a k celkovému komponování místy tečuje hranici dokonalosti, která ovšem leží velmi blízko posedlosti. Obě jsou společným jmenovatelem specifického hudebního otisku, podle kterého lze kapelu s jistotou identifikovat. Na první poslech jsou části dotýkající se minimalistické nirvány hůře slyšitelné, o to silněji udeří později, kdy se posluchač dostane doslova pod led. Skřípavé klavírní outro Whats Wrong. S grácií budovaná stavba Sun In Your Eyes.

Dostávám se k závěru alba, který jako bič švihne fanouškům do tváře, serve z nich bezpečnostní pásy a donutí je žebrat o další materiál, nové demo, další album. Briorovská Half Gate a dechberoucí closer pod názvem Sun In Your Eyes. Grizzly Bear mají konce zmáknuté a Sun In Your Eyes s promyšleným aranžmá a skvěle vygradovaným závěrem přesvědčí i ty nejzarytější odpůrce. Obrazně řečeno. Grizzly Bear vzali přednosti desky Veckatimest a zesílili je svěžími nápady, tvůrčí originalitou a udělali ze Shields jeden z nejzajímavějších hudebních počinů letošního roku. (A taky je to oblíbená kapela Jonnyho Greenwooda.) ((Kytaristy Radiohead.))

Charismatický Ed Droste se loučí s „Goodbye, Im never Coming Back“ ve chvíli, kdy je v očích posluchače silný paprsek slunce. Odchází, i když by mohl pokračovat. Ale nebude. Prozatím.

Info

Grizzly Bear – Shields (Warp Records, 2012)
www.grizzly-bear.net

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Prosvítající naděje ve světě izolující samoty (Malcuth & Facutum)

Viktor Hanačík 17.04.2024

Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.

Historky otců zakladatelů budou těžko hledat čtenáře (Neviditelné řemeslo)

Martin Šinkovský 14.04.2024

I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.

Marko Damian a úpadok menom Skeeter

Matej Žofčín 09.04.2024

Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.

Kolekce rozmanitých emocí (Page Turners)

Tereza Bartusková 01.04.2024

Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.

Dva svety (Eva Sajanová & Dominik Suchý)

Veronika Vagačová 29.03.2024

Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.

Hudba ze zapomenutých míst minulosti (Garlands)

Filip Peloušek 25.03.2024

Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.

Esence The Beatles (Milan Bátor)

Jiří V. Matýsek 10.03.2024

Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.

Dobro došli u bad trip (Nemeček)

Dan Sywala 19.02.2024

Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.

Aye, captain! (The Longest Johns)

Jiří V. Matýsek 16.02.2024

Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.

Zápas agresívnej klubovej estetiky s distingvovanosťou orchestrálneho zvuku (julek ploski)

Dušan Šuster 12.02.2024

Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace