Články / Seriály / / Medvědovo

Medvědovo psychrockové okénko XVIII: Body/Head - Coming Apart

Medvědovo psychrockové okénko XVIII: Body/Head - Coming Apart

Jakub Ďuraško | Články / Seriály / / Medvědovo | 11.01.2014

Když se před dvěma lety rozpadla ikona indie rocku Sonic Youth, vyvolalo to širokou škálu reakcí od mentálních breakdownů oddaných fanoušků přes ty poněkud racionálnější (nic nemůže trvat věčně) až k názorům, které tuhle událost považují za požehnání. Aby Sonic Youth dostáli své dohodě zahrát na polském festivalu Off (srpen 2012) i po rozpadu, rozhodl se roztržený pár Thuston Moore a Kim Gordon vystoupit v rámci svých sólových projektů – každý z nich tak trochu nastínil, čím se bude do budoucna zaobírat. Thurston Moore, který hudebně experimentoval hlavně pod dohledem své partnerky a nyní se čím dál více uchyluje k písničkové až popové formě, vystoupil na hlavní scéně s indierockovým ansáblem a odehrál set orientovaný na skladby Sonic Youth a na to, co později začalo tvořit kostru jeho nové kapely Chelsea Light Moving, hudebně evokující návrat do mladických powerpopových devadesátek.

Kim Gordon vystoupila na experimentální scéně, již tvořil povětší stan po strop narvaný lidmi a dusnem. Po boku měla japonskou bubenici a producentku Ikue Mori (ze stáje Tzadik Records Johna Zorna), za zády dvojici hlasitých Fender Super Reverb (anebo Quad, kdoví?). Ikue Mori se oddávala manipulaci se dvěma laptopy, na jednom produkce, na druhém hypnotické beaty a zvuky, Kim Gordon drhla svého jaguára a vyla. Působilo to přibližně stejně, jako když se něžná síla snaží štípat dříví – na první pohled to nemusí působit efektivně, ale ve finále to může být slušná paseka. A podobně působí i deska Coming Apart.

Projekt Body/Head vznikl ke konci roku 2011, kdy se Kim Gordon spojila s avantgardním kytaristou a vydavatelem Billem Nacem (label Open Mouth). První sedmipalec vyšel na kultovním belgickém vydavatelství Ultra Eczema v únoru 2012 a rozpad Sonic Youth pak zažehl zásadní jiskru v tom, kam bude projekt, původně oddaný volné kytarové improvizaci, směřovat. Na debutové desce Coming Apart získává jejich organizovaný hluk konkrétnější formu, a i když ji mnohdy drží pohromadě jen kvílivá slova, vábivá aura zvuku dává tušit, že za hudbou Body/Head stojí vyšší řád.

Právě silná atmosféra je jedním z důvodů, proč by deska měla zaujmout i jiné posluchače než sklepní intelektuály, fanoušky Sonic Youth a uživatele, kteří mají v prohlížeči jako domovskou stránku nastaveno Discogs.

Hlas Kim Gordon, vilný a v mnoha momentech velmi neukojený, propojený s kytarovou hrou, která buď cyklicky chrlí krátké melodie a zvukové plochy, anebo zní, jako kdyby Gordon nebo Nace ležérně hráli riffy ze starých Amphetamine Reptile desek, přecházejí do krátkých sludgových erupcí. Vše ale naservírováno stylem „nebezpečí pod kontrolou“, což je jeden z důvodů, proč se od začátku podzimu ke Coming Apart neustále vracím. Za okny probíhá tanec opelichaných stromů do rytmu orkánu Xaver, sklo bičuje první sněhový poprašek, sousedovy tůje bělají pod náporem mrazu, ale tady se nemůže absolutně nic stát.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Medvědovo psychrockové okénko XXIV: Stárnoucí součást stroje

redakce 08.04.2019

Husarský kousek se povedl vydavatelství Samuel Records, když vytáhl na světlo nikdy nevydanou nahrávku Nesoučást stroje.

Medvědovo psychrockové okénko XXIII: Nuselský zoomorph

redakce 08.01.2019

Ještě letos na jaře se mohlo o identitě sólového projektu Kult Masek jen spekulovat. Začátkem léta pak dostal nenápadný profil z Bandcampu i fyzickou podobu.

Medvědovo psychrockové okénko XXII.: O léčivých účincích Ormus

redakce 18.09.2018

Jedná se sice o projekt zahraniční, americký, nicméně vyšel na pardubickém experimentálním labelu Obsedante!, a je to perfektní doklad jeho výtečného žánrového rozpalu.

Medvědovo psychrockové okénko XXI. - Mai Mai Mai (II.)

redakce 30.01.2015

Jednou z důležitých postav tohoto dění je i Toni Cutrone, o jehož projektu Mai Mai Mai dnes bude řeč. V Pignetu provozuje jeden ze zásadních prostorů na místní scéně...

Medvědovo psychrockové okénko XXI. - Mai Mai Mai

redakce 29.01.2015

Pod hlavičkou MMM vystupuje Cutrone sólově, v pohanské masce a nad stolem založeným řadou efektů a syntezátorů servíruje neklidnou vlnu na pomezí dronu, elektroniky, soudobého techna.

Medvědovo psychrockové okénko XX: The Cosmic Dead na cestě ke zralosti

redakce 08.07.2014

... vždyť jde o přímou poctu britským titánům Hawkwind – ovšem pozor, často až s tučnou a živelnou intenzitou Motörhead.

Medvědovo psychrockové okénko XIX: Secret Museum of Kind Men

redakce 16.02.2014

Secret Museum je fascinující kompilace, která mapuje hudební tradicionály světových etnik datovaných mezi roky 1925 až 1948.

Medvědovo psychrockové okénko XVII: Destruction Unit živě

redakce 26.10.2013

Nejde o partičku bubáků ze Skandinávie, které zmátla nekonečná noc a přiměla je k obscénnostem s warpaintem na ksichtě.

Medvědovo psychrockové okénko XV: Spider Fever a Mario Rubalcaba

redakce 24.08.2013

Clikatat Ikatowi, Black Heart Rebellion, Sea of Toms, Rockets from the Crypt, Hot Snakes. Mario Rubalcaba.

Medvědovo psychrockové okénko XIV: Zprávy z Noise Party V.

redakce 12.07.2013

Noise Party V., kemp Rechle u Prachatic, 28./29. června, organizace zodpovědná: Noise Assault Agency Budweiss.