Články / Seriály / / Medvědovo

Medvědovo psychrockové okénko XXIV: Stárnoucí součást stroje

Medvědovo psychrockové okénko XXIV: Stárnoucí součást stroje

Jakub Ďuraško | Články / Seriály / / Medvědovo | 08.04.2019

Husarský kousek se loni povedl vydavatelství Samuel Records, když vytáhl na světlo boží nikdy nevydanou nahrávku „palových“ Nesoučást stroje. Dnes bude řeč nejen o nich, ale i o kazetovém debutu budějovických Stárneš, který se taky objevil loni a brzy upadl v zapomnění, což je škoda.

Kapela Nesoučást stroje bude nejvíce povědomá pamětníkům českého hardcore/punku. Existovali v letech 2002–2005, pohybovali se v okolí Hořic a statku Hella, jednu chvíli jich bylo všude plno. Jak ostatně říká nestor českého hardcoru Banán, tahle kapela měla hype ještě v dobách, kdy tohle slovíčko ještě ani nebylo v městském slovníku. Což souhlasí, neboť měli rozhovor skoro v každém punkovém zinu. Žánrově se dali shrnout mým oblíbeným slovíčkem „pal“, škatulkou, která v sobě kombinovala odkazy rychlého hardcore/punku, grindcore, noisecore a bahna všeho druhu. Ztělesněním tohohle žánrového mutanta, který si své originální pojmenování držel pouze v československé federaci, byl vždycky label Impregnate Noise Laboratories, jehož famózní diskografie obsahuje kvanta potentního výplachu. Budiž mu zem lehká. Aby to nevypadalo, že si tu dělám nějakou nostalgickou odbočku, tak zrovna split Nesoučásti stroje a dodnes aktivních Lycantrophy vyšel právě u tohoto domu hrůzy.

Loňský sedmipalec byla původně zamýšlen jako desetipalec, kapela se však krátce po nahrání materiálu rozpadla a dvanáct dlouhých let ležel záznam ladem. Co jej však dělá výjimečným, to je hlavně zvukový odsun z obývaných žánrových políček. Materiál vznikl v rožnovském studiu Moc plevele, natočila ho známá místní postavička André Bophal aka Fekál a kapela jako by nasála silnou inspiraci z místního punku, viz výrazné působení klubu Vrah a vydavatelství Malarie. Nesoučást na nahrávce zpomalila a pracovala s výraznějšími vokály, takže zněla asi jako třikrát zrychlená libovolná rožnovská punková kapela.

Součástí sedmipalce je textová příloha, fotografická kartička s motivem „tehdy a nyní“ a krátké povídání od kapely: „Jediné, co jsme tehdy dělali, bylo, že jsme hráli, co to dalo, a ještě si k tomu něco mysleli.“

A teď do jižních Čech. I když jsem do Budějovic zavítal nedávno, obligátní otázka „co Stárneš?“ nepadla. Tipuju, že se aktuálně pohybují v jakési fázi fotrovské hibernace. Nekonečná koncertní turné Depakine Chrono jsou ta tam, tisíce jointových rituálů psychedelických Microvomit se zredukovaly zhruba na tři až pět za rok. Naproti tomu se začaly ve scéně místních NAAB množit děti, a tak se zdá, že pojmenovat novou kapelu Stárneš je docela příznačná sebereflexe. Nahrávce Stárneš nelze upřít klasický budějovický sound, ale taky dozvuky Mission to Burma, Faith, amerických hardcore/punkových osmdesátek nebo aktuální britské noiserockové scény.

Kazeta s fešáckým obalem (autorem je Jan Andrt aka Hanz, současný bubeník Stárneš), na kterém si mráček dává pěsťovku přímo na rypák, vyšla v neznámém počtu kusů, jen s dovětkem „same track on both sides“. Deset kousků, všechny s hymnickou aurou a nekonečně dlouhými texty, který mají výborné (lopatózní) frázování, s názvy skladeb jako Absťák (ten mám po živém koncertě Stárneš určitě), Miluju moře (klasika, kdo by to nemiloval), Pohovka a nebo Hulibrk (takhle se v Budějovicích říká těm, co kouří hodně jointů). A pozor, ještě jedna informace, co na mě teď vyskočila: natočil to Špána. A kdo je Špána?

Info

Nesoučást stroje
bandcamp vydavatele

Stárneš
bandcamp interpreta

Foto © Siki

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Medvědovo psychrockové okénko XXIII: Nuselský zoomorph

redakce 08.01.2019

Ještě letos na jaře se mohlo o identitě sólového projektu Kult Masek jen spekulovat. Začátkem léta pak dostal nenápadný profil z Bandcampu i fyzickou podobu.

Medvědovo psychrockové okénko XXII.: O léčivých účincích Ormus

redakce 18.09.2018

Jedná se sice o projekt zahraniční, americký, nicméně vyšel na pardubickém experimentálním labelu Obsedante!, a je to perfektní doklad jeho výtečného žánrového rozpalu.

Medvědovo psychrockové okénko XXI. - Mai Mai Mai (II.)

redakce 30.01.2015

Jednou z důležitých postav tohoto dění je i Toni Cutrone, o jehož projektu Mai Mai Mai dnes bude řeč. V Pignetu provozuje jeden ze zásadních prostorů na místní scéně...

Medvědovo psychrockové okénko XXI. - Mai Mai Mai

redakce 29.01.2015

Pod hlavičkou MMM vystupuje Cutrone sólově, v pohanské masce a nad stolem založeným řadou efektů a syntezátorů servíruje neklidnou vlnu na pomezí dronu, elektroniky, soudobého techna.

Medvědovo psychrockové okénko XX: The Cosmic Dead na cestě ke zralosti

redakce 08.07.2014

... vždyť jde o přímou poctu britským titánům Hawkwind – ovšem pozor, často až s tučnou a živelnou intenzitou Motörhead.

Medvědovo psychrockové okénko XIX: Secret Museum of Kind Men

redakce 16.02.2014

Secret Museum je fascinující kompilace, která mapuje hudební tradicionály světových etnik datovaných mezi roky 1925 až 1948.

Medvědovo psychrockové okénko XVIII: Body/Head - Coming Apart

redakce 11.01.2014

Když se před dvěma lety rozpadla ikona indie rocku Sonic Youth, vyvolalo to širokou škálu reakcí od mentálních breakdownů...

Medvědovo psychrockové okénko XVII: Destruction Unit živě

redakce 26.10.2013

Nejde o partičku bubáků ze Skandinávie, které zmátla nekonečná noc a přiměla je k obscénnostem s warpaintem na ksichtě.

Medvědovo psychrockové okénko XV: Spider Fever a Mario Rubalcaba

redakce 24.08.2013

Clikatat Ikatowi, Black Heart Rebellion, Sea of Toms, Rockets from the Crypt, Hot Snakes. Mario Rubalcaba.

Medvědovo psychrockové okénko XIV: Zprávy z Noise Party V.

redakce 12.07.2013

Noise Party V., kemp Rechle u Prachatic, 28./29. června, organizace zodpovědná: Noise Assault Agency Budweiss.