Články / Reporty

Melancholie ve světelné kleci (The Smile)

Melancholie ve světelné kleci (The Smile)

Jiří V. Matýsek | Články / Reporty | 01.02.2022

The Smile byli doposud tajemní. Projekt Thoma Yorkea a Jonnyho Greenwooda z Radiohead a bubeníka Sons of Kemet Toma Skinnera se poprvé představil krátkým streamovaným setem v rámci virtuální verze festivalu v Glastonbury v květnu loňského roku. Ten tak akorát navnadil, ale že by dokázal říct něco vyloženě určitého o Yorkeově „covidovém projektu“, to ne. V prosinci 2021 a lednu 2022 vyšly singly You’ll Never Work in Televison Again a The Smoke – náznaky, lákání.

Tato aura byla prolomena trojicí koncertů, které se odehrály mezi 29. a 30. lednem 2022 v Magazine London, v místě, které připomíná cirkusovou manéž. The Smile hráli obklopení živým publikem, ale koncert zároveň streamovali – a této vymoženosti, která na důležitosti nabyla v posledních dvou poněkud nešťastných letech, dokázali výborně využít.

Trojice muzikantů se uzavřela do jakési kruhové klece, kterou od diváků oddělovaly světelné tyče měnící barvu – a to byl vlastně jediný vyloženě „fyzický“ vizuální prvek. Vše ostatní obstaral pohyb kamery, který se vyžíval v rotaci, rovné linie světelných tyčí ohýbal a vytvářel dojem, že se nad muzikanty svírají. Barevné záběry se střídaly s černobílými, každá skladba byla uvedena titulkem s názvem.

O The Smile se spekulovalo, jestli to nebude jen variace na Radiohead – a londýnské koncerty tyhle hlasy utnuly. Yorke a Greenwood JSOU Radiohead a z jejich nové produkce je to znát. Stále je tu typická arytmie, zvukové hledačství i příznačný frontmanův vokál a melancholický feeling, jistě. Zároveň je tu patrný posun směrem k novým teritoriím, výrazný je zejména vklad Skinnera, jehož jazzový background je pro zvuk The Smile jasným přínosem. Míchá se tu tak jazzová, křivolaká rytmika s postpunkovými i postrockovými vlivy a elektronikou, klíčovým znakem jsou repetitivní melodické struktury (viz např. singlová The Smoke a její basová linka), které skladbám propůjčují hypnotický nádech. V jádru to jsou ale výrazné písně, které umí zasáhnout svou emocionalitou a opravdovostí. Křehké momenty, kdy Yorke zasedne za klavír v Open the Floodgates nebo vezme do ruky akustickou kytaru hned v následující Free in Knowledge patřily k vrcholům koncertu a nejinak tomu bude i na připravovaném albu.

Ačkoliv se skupina na konci omlouvala, že „už toho vážně víc nemá“, materiálu je na dvě plnohodnotná alba. Uvidíme, jak to bude nakonec celé vypadat. Závoj tajemství je poodhalen, nicméně dá se předpokládat, že The Smile ještě překvapí.

Info

The Smile (uk)
29. 1. 2022 Magazine London, UK

foto © se souhlasem The Smile

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Terapie hlukem (Swans)

Kryštof Kočtář 27.05.2023

Nejhlasitější a nejchaotičtější část běsnění pak Giru zvedla ze židle, na níž jinak trávil zbytek času...

Činely prorážejí temnotu (Xiu Xiu)

Jáchym Rainisch 20.05.2023

Optimistický záblesk ze začátku vystoupení Xiu Xiu v podobě narozeninového popěvku věnovaného Freddymu Rupertovi zhasl vysoký syntezátorový tón.

Curie eleison! Jaderná zábava v CO.LABS

Minka Dočkalová 15.05.2023

Černobyl, jaderný klub, prvek v periodické tabulce, elektrárna jako modla a objekt erotizujících představ, Curie, Oppenheimer, Einstein, ti všichni tu defilují v různých kontextech.

Snaživý student Bonamassa

Jiří V. Matýsek 06.05.2023

Svého času zázračné dítě s kytarou Joe Bonamassa se po dekádě vrátil do Prahy. Vyprodané Forum Karlín oslnil skvělou technikou i virtuozitou. Stačí to ale na skvělý koncert?

Funk is not dead (SuperBlue: Kurt Elling & Charlie Hunter)

Karolina Veselá 04.05.2023

Těžko říct, jestli se Brno snaží vyhecovat Prahu, nebo jednoduše dokázat, že všechny odvěké vtipy a narážky nejsou opodstatněné... JazzFestBrno táhne.

Ľúbime (Sharpe 2023)

Mariia Smirnova, Anna Mašátová, Dušan Šuster, Františka Tranová, Andrea Blahová 03.05.2023

Vydobyť si pozornosť širšej verejnosti v malých mestách, akým je Bratislava, môže byť pomerne jednoduché. Dlhodobo si ju udržať, je však rovnako komplikované ako všade inde.

Žánrový chaos v centre Brna (FAUN Festival)

Maxim Mičúch 26.04.2023

V tichšej pasáži zrazu vreskot, z ktorého stuhla krv. „Stand up! Stand the fuck up!“ kričala žena so šialeným pohľadom a tečúcim make-upom...

Sladké mámení (Lucrecia Dalt)

Lukáš Grygar 25.04.2023

Často nebylo zřejmé, na které straně pódia jaký hudební prvek vzniká, občas jsme taky netušili, jestli už tleskat. Rozhodně jsme ale tleskat chtěli a potřebovali.

Éterická spřízněnost (Amelie Siba + Black Tar Jesus)

Pavlína Sedláčková 23.04.2023

Pohyby publika zpomalily a zesmutněly, ačkoliv si to jeho značná část ve svém pohroužení do hřejivého indie rytmu ani neuvědomovala...

Stále na příjmu (Justin Adams & Mauro Durante)

Akana 22.04.2023

... a záleží na schopnostech a citu konkrétních hudebníků, jestli vznikne jalový paskvil nebo životaschopný zárodek nového hudebního dialektu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace