Články / Offtopic / / Movie/dox

Moje jediný přání je opakování (Na hraně zítřka)

Moje jediný přání je opakování (Na hraně zítřka)

Shaqualyck | Články / Offtopic / / Movie/dox | 27.07.2014

Lidstvo (už zase) čelí invazi šmejdů z vesmíru. Řádění matrixovských chobotniček má učinit přítrž plážová ofenziva nápadně připomínající vyloďovací jatka ze Spielbergova válečného opusu Zachraňte vojína Ryana. Jenže slibný plán končí fiaskem a poslední nadějí na záchranu se stává bázlivý PR manekýn Tom Cruise, který se proti své vůli ocitá v první linii, umírá a zmatený procitá nikoliv na onom světě, ale opět v den osudového výsadku. A pak znovu a znovu a znovu… Zní vám to povědomě? Jasně, kdo by neznal Hromnice s Billem Murrayem, jenže tentokrát funguje časová smyčka jako návyková videohra, během které procházíte jednotlivé levely a podobně jako ve Zdrojovém kódu Duncana Jonese sbíráte zkušenosti a zkoušíte vyzrát na nepřítele. Stejně jako se z Cruisova charakteru stává zapálený spasitel, mění se s každým dalším reloadem i divákovy sympatie. Zprvu prospěchářský strašpytel je rázem hrdinou, který pobíjí emzáky jako mouchy. Nelze mu nefandit.

Sledovat jeho misi je adrenalinový nervák v přímém přenosu, navíc technicky suverénní, takže od plátna neodtrhnete oči. Sugestivní vizuál podtrhuje pádný orchestrální soundtrack, který překvapivě nespáchal režisérův oblíbenec John Powell, nýbrž Christophe Beck, kterému jsou vlastní spíše komediálně laděné snímky. Akce je svižná a přehledná, její ztvárnění nezřídka povědomé. Jednou na vás zamrkají Cameronovi Vetřelci, podruhé zase Verhoevenova Hvězdná pěchota, přesto nemáte pocit, že koukáte na bohapustou vykrádačku. Liman je mistrem řemesla, vypráví vlastní příběh a od slavných kolegů si bere jenom tolik, kolik potřebuje. Nezapomíná na vtípky a naznačuje i romantickou zápletku, spojení obojího pak dodává filmu nečekaný screwballový podtext, kterému jde na ruku ideálně trefený casting. Vysportovaná Emily Blunt se vedle usměvavého Cruise neztrácí, naopak i přes věkový rozdíl čítající dvě dekády si drsně hláškující Britka maže hollywoodskou legendu na chleba.

Jenže i kdyby se režisér spolu s herci přetrhli, bez dobrého scénáře by to nemělo význam. Naštěstí dodal protřelý Christopher McQuarrie (Obvyklí podezřelí) se svými kumpány učebnicově gradovaný příběh, který nejenže ustojí Limanovo zběsilé vypravěčské tempo, ale zároveň dokáže vtáhnout do hry. Přiměje k přemýšlení, dokáže vykouzlit úsměv, i strachem sevřít půlky, a to všechno s neskrývanými ambicemi popcornového blockbusteru, který si na nic nehraje a chce především pobavit. A vydělat, tak jako každý epický biják s výbuchy a draze zaplacenými hvězdami. Přestože se odehrává v kulisách vybájené budoucnosti, navozuje pocit vypjatého zápasu o všechno a snaží se vypadat maximálně realisticky (my vs. oni – tady a teď). Na rozdíl od aktuální Pfisterovy Transcendence neobsahuje Na hraně zítřka žádný filozofický přesah, ani šokující pointu jako Nevědomí, loňské scífko agilního Cruise, jehož žánrová angažovanost je obdivuhodná. V Limanovi našel mazaného spoluhráče, který ví, že všechno dobré už tu bylo, a i když si v rámci žánru můžete dovolit prakticky cokoliv, publikum přešlapy neodpouští. I proto tvůrci servírují divákům naléhavou zápletku, která navzdory četným citacím typově spřízněných předchůdců působí i přes několikerá okénka v logice svěže a neokoukaně. Ne nadarmo se říká, že opakování je matkou moudrosti.

Info

Na hraně zítřka / Edge of Tomorrow
Režie: Doug Liman, 2014
www.edgeoftomorrowmovie.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

V zajatí siete (Sociálna dilema)

Bibiána Hajdanyová 02.05.2021

Odborníci na moderné technológie, ktorí stáli pri zrode týchto aplikácií, v dokumente Sociálna dilema jednohlasne tvrdia, že ich negatívny dopad nikdy nebol v pláne.

Fenomén revolty voči systému (Papierový dom)

Bibiána Hajdanyová 28.04.2021

Neobyčajnosť Papierového domu tkvie v mixe žánrov akčného krimi a romantickej drámy, založenej na spontánnosti ľudskej povahy a charakteristickosti postáv.

Trpezlivosť mier prináša (Správy zo sveta)

Jakub Blaho 27.04.2021

Čoraz sporadickejšie vznikajú filmy, ktoré by sa skutočne inšpirovali klasickým westernom. O to prekvapivejšie je vidieť v takejto pozícii režiséra Paula Greengrassa.

Komorní Vykopávky navozují rodinnou atmosféru

Zuzana Tesaříková 23.04.2021

Historický rámec filmu o skutečné události objevení vzácných hrobek dobře slouží dramatickému vyprávění o vztazích mezi postavami.

Créme de la Créme: Francúzsko na domácej obrazovke

Jakub Blaho 20.04.2021

Po minuloročnej odmlke spôsobenej zavretím kín si aktuálny ročník našiel dočasný nový domov na videotéke Edisonline.

Kto je to monštrum? (Teddy)

Jakub Blaho 17.04.2021

Teddy alegorizuje útrapy dospievania a to nie len na úrovni telesných zmien, ale hlavne odcudzenia od spoločnosti, v ktorej sa dospievajúci nachádza.

Deštruktívny trojuholník (Milenci)

Jakub Blaho 14.04.2021

Film prostredníctvom svojich postáv otvára dôležitú a citlivú tému toxického vzťahu poháňaného mužskou manipulatívnosťou.

Zradné stránky internetu (Delete History)

Jakub Blaho 13.04.2021

Prvým premiérovým titulom tohto ročníku festivalu francúzskeho filmu Créme de la Créme bola absurdná komédia Delete History. Edisonline.

Korupcia zabíja (Colectiv)

Bibiána Hajdanyová 08.04.2021

Korupcia je zlá a to, že môže aj zabíjať, ukazuje autentická a dychberúca investigatíva v rumunskom dokumente Colectiv.

Komu slouží Služebníci?

Michaela Šedinová 03.04.2021

Režim je zobrazován jako nepřemožitelný, neváhá využít veškeré prostředky k získání kontroly. Odpůrce zničí, nebo získá.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace