Články / Recenze

Monolitičnost buďto uhrane, nebo unudí (Phurpa)

Monolitičnost buďto uhrane, nebo unudí (Phurpa)

Dantez | Články / Recenze | 10.08.2020

Ruské trio Phurpa prezentuje hudbu po vzoru rituálních ceremonií tibetského náboženství zvaného Bon. Koncerty, nebo spíše rituály, sestávají zejména z hrdelních zpěvů, chorálů a tradičních tibetských nástrojů, mezi které patří například flétny, bubny nebo zvony.

Nahrávky Phurpa se proto již kvůli samotnému záměru projektu potýkají s problémem. Hudebně laděný rituál zachycený na desce nikdy nepřenese autenticitu ceremonie. Nejedná se o poslechovou muziku, spíše o mystický zážitek, u kterého je jeho prožití důležitější než u obvyklejšího koncertu. Už jen kvůli cítění vibrací pocházejících z hrdel tria, které prostupují zemí, a následně tělem účastníka. Neméně důležitá je stránka vizuální: uskupení se transformuje do podoby téměř zcela zahalených entit, které se za doprovodu doutnajících kadidel v tureckém sedu oddávají táhlým mantrám. Vystoupení také velkou měrou přidává intimní potemnělé prostředí, ve kterém by se měl správně rituál odehrávat.

Desky Phurpa se dosud snažily spíše o co nejpreciznější zachycení zvukové stránky vystoupení. Čistý zvuk umožňuje posluchači do detailu slyšet i zanedbatelnější nuance jako polykání a odkašlávaní, ale i nepatrnější chrastění perkusí a dozvuky žesťových nástrojů. Hymns of Gyer se v těchto ohledech liší. Nahrávka nezachycuje tradiční tibetskou polohu se vším všudy. Je ještě minimalističtější. Pětačtyřicet minut je věnováno improvizovaným chorálům trojice, které příliš nepřepadávají do typické hrdelní polohy. Deska spíše spoléhá na prolínání různých, nízkých tónin, které vytvářejí temnou, místy až zhoubnou auru. Hymns of Gyer je od ostatních záznamů také o poznání špinavější, prohnaná reverbem a opředena autentickými šumy prostředí. Nahrávka působí skoro jeskynním dojmem, což ji přidává na specifické atmosféře a autenticitě. Zvuk se odráží, umocňuje jej tajemné echo, sem tam ho doplní nějaký ambientní zvuk, prostor, jako třeba spadnutí kapky. Právě kvůli těmto aspektům je záhodno Hymns of Gyer slyšet. Na rozdíl od většiny ostatních záznamů působí svébytněji, ne jako pouhé zachycení živého vystoupení. Proto zase tolik nevadí, že precizně nesupluje živý zážitek. Její poslech může zapůsobit i odradit. Monolitičnost buďto uhrane, nebo unudí. Záleží na přístupu a rozpoložení.

Info

Phurpa – Hymns of Gyer (Editions Mego, 2020)
bandcamp kapely

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Sofistikovaný meditačný mood (Owen Pallett)

Matej Kráľ 18.09.2020

Ostrov je pre Palletta samota aj prázdnota, na ktorú vôbec netreba nahliadať výhradne negatívne. Objavujú sa v nej totiž obligátne úlomky svetla.

Omamnými bylinkami vyvoněná potní chýše (Fadex)

Vadim Petrov 16.09.2020

Fadex se dlouho utápěl v různých podobách dubstepu – pomalém, rychlém, smutném, veselém, sám poznal, že už stačilo.

Věčně pomíjivé pocity (Aiko)

Michaela Šedinová 14.09.2020

Album spojuje příjemné stránky popu s upřímnými texty, které odkrývají často bolestivé hledání sebe sama i k ostatním bytostem.

Pokoj na celé léto (Pottery)

Štěpán Sukdol 02.09.2020

Žánrově Pottery originálně přistupují k postpunku a art popu, nebojí se ale zapracovat i další stylotvorné prvky, například funky a groovy basové party.

Konců se nebojme, naopak je vítejme (Protomartyr)

Max Friedrich 31.08.2020

Ultimate Success Today je ucelené dílo, které demonstruje konečnost jako takovou, ať už je to, jak říká Casey, život kapely nebo život soukromý.

Izolace i nekonečná samota (Fur)

Ondřej Rudel 28.08.2020

Facing Home Mixtape obsahuje sedm skladeb připomínajících nostalgické melodie The Beatles, The Beach Boys a The Monkees.

Fantazijné podoby budúcnosti (Deerhoof)

Richard Michalik 24.08.2020

Motív apokalypsy zvukovo definuje roztržitosť jednotlivých skladieb. Deerhoof sa príliš neohliada za melódiou alebo harmóniou.

Všetko zlé raz predsa musí skončiť (Old Man Gloom)

Filip Švantner 22.08.2020

OMG na svojej novinke vstávajú doslova z popola a je potrebné podčiarknuť, že smútok je integrálnou súčasťou nahrávky.

Ničivě přesný hlas T. S. Eliota

Libor Staněk 21.08.2020

„Do dnešní doby žádný z básníků Eliotovu Pustinu nepřekonal,“ zapsal si do deníku zkraje šedesátých let Jiří Kolář.

Zábavná hudební archeologická výprava (Yaeji)

Jiří Akka Emaq 18.08.2020

Za obřími brýlemi, které se před pár lety společně s mrkváči a roláky prokopírovaly skrz časoprostorovou anomálii do současnosti, se skrývá americko-korejská hudebnice.