vapoor | Články / Reporty | 24.05.2013
Plní se mi sny a sny plní mě.
Ale jsem jenom člověk z masa a kostí; moje srdce je bezedná studna a touha svině, kterou nepřechčiju. Podej mi prst a tvoje ruka mi bude málo. Chci víc. Chci ještě jednou a pak zase znovu. Chci ti příště umřít v náruči, drahá. Krvácet ti pod podiem na kusy roztrhaný tóny Until Morale Improves, the Beatings Will Continue nebo Spring Break 1899, rozbít si hlavu o zeď, když zpíváš „by the light of the moon, I’m comin’ home“ a zlámat žebra u Fuego!, nebo čehokoliv jiného z Red of Tooth and Claw. Jenže ty mě zatím vážně opouštíš, vracíš se domů jako ta nejlepší milenka po společně probdělé noci a necháváš po sobě jenom ozvěnu svých písní, prázdný sál čpící potem a na pohozeném setlistu rtěnkou psaný vzkaz: „možná zase někdy“. Budu čekat. A budu tě zase chtít.
Vídeňskou zastávku krátkého evropského turné američanů Murder by Death nelze popsat jinak než superlativy. Veškerá očekávání (a že nebyla malá) byla naplněna, všechny zásadní singalongy zazněly, a když přičtete moje propocené triko i slzy na krajíčku, vyjde vám jasná definice koncertu roku s laťkou nasazenou výš než Sotomayorův světák. Ale není se co divit. Horko těžko totiž najdete sympatičtější koťátka, než partu kolem Adama Turly. Murder by Death můžete buď milovat, nebo... milovat. Civilní, spontánní projev, žadné pózy natož sebemenší hvězdné manýry – jen a pouze čistá láska k hudbě, radost z nadšených fanoušků a k tomu kýbl energie a pytel emocí. Murder by Death? Murder by Love.
Snad s vědomím dlouhé prodlevy od poslední návštěvy starého kontinentu odehráli Murder by Death set poskládaný vyváženě ze všech řadových alb, vyjma debutu. Aperitiv v podobě trojice skladeb z předposledního, country hodně ovlivněného alba Good Morning, Magpie následovaly střídavě songy ze stále aktuální desky Bitter Drink, Bitter Moon a osvědčené starší hity. Straight at the Sun, Rumbrave, Lost River, Brother, The Curse of Elkhart, Shiola...
Past vedle pasti, staré lásky i nová přátelství na život a na smrt. Cítil jsem, jak dýchám, cítil jsem, jak mi tluče srdce a svět se zase na chvíli zdál jako příjemné místo k žití. Navíc si nevzpomínám na žádný jiný koncert, který by tak plynule a přirozeně gradoval k předem danému finále. Procítěně naléhavá Until Morale Improves... s mírnou změnou v Adamově frázování byla jen klidem před bouří, jež se v zápětí a bez varování přihnala v podobě Comin’ Home. Hromy, blesky, těžko popsatelný příval energie, která by někde venku zřejmě kácela stromy, orgasmus a jeden z jasných vrcholů večera.
Ten druhý přišel v podobě nejlepšího kubánského doutníku uváleného na stehně snědé matrony hned po zákusku. Během přídavku totiž nejdříve zazněla No Oath, No Spell v intimním podání Adama a cellistky Sarah Balliet, a pak... a pak... ano, bože, viděl jsem Murder by Death jak hrají Spring Break 1899! A mohl bych v klidu umřít, ale chci víc. Chci ještě jednou a pak zase znovu.
report Murder by Death (usa)
21. 5. 2013 Wuk, Vídeň, AT
Foto © Dominick Mastrangelo (Brooklyn Vegan>)
Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024
Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...
Julia Pátá 15.04.2024
Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...
Kryštof Kočtář 13.04.2024
Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.
Jakub Veselý 12.04.2024
Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.
Dominik Polívka 08.04.2024
Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.
Marek Hadrbolec 08.04.2024
Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.
Kryštof Kočtář 02.04.2024
Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.
Kryštof Kočtář 31.03.2024
Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.
Tomáš Jančík 28.03.2024
I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.
waghiss666 24.03.2024
Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.