David Vo Tien | Články / Sloupky/Blogy | 06.04.2014
Kde končí hranice snesitelnosti, obsahové i formální, filmového média? Asi nejpalčivější otázka řezavě rezonující po shlédnutí audiovizuálního terroru Moebius, jednoho z nejaktivnějších jihokorejských režisérů Kim Ki-duka. Pakliže vypustíme otázku, o čem film vlastně je, co je jeho myšlenkou a zda-li nějakou vůbec má, co nám zůstane? Jde jen o sadistické zobrazení tabu s nemilosrdností surrealisty, bourání diváckých očekávání nebo naopak jejich důmyslnou tvorbu porušováním pravidel? A co trailer, který toho z pochopitelných důvodů zamlčel více, než je obvyklé?
Formální stránka umocňuje bezcitný atak na diváka. Doslova němý film. Žádná z postav během 89 minut nepronese jediné slovo. Zazní křik, pláč, sten, které ovšem iracionální chování postav vysvětlit nemůžou. Je z toho patrná autorova snaha diváka frustrovat, otázka, proč se ve filmu děje to, co se děje, se vrací čím dál naléhavěji. Zobrazované šokuje a zneklidňuje. V předchozí tvorbě nesklouzával Kim Ki-duk k samoúčelnému zobrazování násilí díky spirituálnímu přesahu nebo rovině příběhu, brutalita byla vykoupena přerodem postav a následným pokáním.
Ani v posledním snímku jihokorejského režiséra nechybí motiv víry, jen v kontextu zobrazených událostí je těžké ho interpretovat, což ještě více znesnadňuje jeho uchopení. Hlavním tématem je Oidipův a kastrační komplex i kastrace samotná, z toho vyplývající závist penisu, pocit viny a pomsta. Komplexy vnucené synovi jednáním rodičů, zde sice vede k drastické proměně jedince, duševní i fyzické, tentokrát ale obléká kněžské roucho nejméně provinilá postava příběhu, jeho oběť. Nejde o snahu změnit se a stát se lepším člověkem, jako spíš o pokorné gesto před vlastním osudem hraničící se šílenstvím. Stejně jako oběti příběhu musí hledat nové cesty k uspokojení, které od slasti přecházejí k bolesti, musí se i oběť filmu Moebius, tedy divák, nastavit na masochistický percepční modus a strhávat vlastní hranice, aby dílo znechuceně nezavrhl a neodešel ze sálu.
Moebius
Režie: Kim Ki-duk (2013)
Michal Pařízek 19.04.2024
Tohle je Šejkr Sharpe edition, ne snad tedy úplně komplet, ale vlastně nakonec ano. V pořadu zazní hned několik ukázek z programu plus jedna motivační na závěr směřuje taky na…
Michal Pařízek 05.04.2024
O Liv.e více v dubnovém Full Moonu, ten text vůbec nebyl v plánu, ale prostě musel ven. Ona sama říká, že když nahrávala loňské album Girl in the Half Pearl,…
Zuzana Valešová 30.03.2024
Zatiaľčo minulý rok pôsobila Žižkovská noc ako taký “kočkopes”, tento rok nastúpila v plnej sile s jasnou správou, myšlienkou a víziou mne viac než sympatickou.
Michal Pařízek 22.03.2024
„Světová zpráva o štěstí zařadila Česko na 18. místo.“ No to se mi ulevilo, pak že jsme na tom špatně.
Ondra Helar 19.03.2024
Šest festivalových tipů, a to napříč tématy, protože i to je letošní novinkou – schází jednotné téma, zato je spoustu různých kategorií.
Michal Pařízek 08.03.2024
Dělo se toho spoustu, možná nejsilnějším zážitkem ale byla návštěva Kunstmuzea v Haagu. V hlavní roli Max Beckmann, Piet Mondrian, De Stijl. A Can.
Michal Pařízek 23.02.2024
„Praise your cringe,“ hřímá Joshua Idehen z pódia lublaňského klubu Channel Zero. Motivuje, káže a směje se u toho. Emoce na praporu a dojetí.
Andraž Kajzer 13.02.2024
Dekáda je výročí, které je potřeba pořádně oslavit. Jako první nabízíme pamětihodné momenty přehlídky uměleckého ředitele festivalu Andraže Kajzera.
Michal Pařízek 09.02.2024
Pohledy se mohou různit, naštěstí. „Můj je ten správný.“ Ano, takhle by to mělo, mohlo být. Právě Kafka je jednou z těch osobností...
Michal Pařízek 26.01.2024
„Tohle je konec internetu. Měli bysme si zase posílat dopisy, to bude mnohem užitečnější než tenhle shit.“ Ano, na letošním Eurosonicu padaly i takovéto věty.