Články / Sloupky/Blogy

Musíme si promluvit o Kimovi (Moebius)

Musíme si promluvit o Kimovi (Moebius)

David Vo Tien | Články / Sloupky/Blogy | 06.04.2014

Kde končí hranice snesitelnosti, obsahové i formální, filmového média? Asi nejpalčivější otázka řezavě rezonující po shlédnutí audiovizuálního terroru Moebius, jednoho z nejaktivnějších jihokorejských režisérů Kim Ki-duka. Pakliže vypustíme otázku, o čem film vlastně je, co je jeho myšlenkou a zda-li nějakou vůbec má, co nám zůstane? Jde jen o sadistické zobrazení tabu s nemilosrdností surrealisty, bourání diváckých očekávání nebo naopak jejich důmyslnou tvorbu porušováním pravidel? A co trailer, který toho z pochopitelných důvodů zamlčel více, než je obvyklé?

Formální stránka umocňuje bezcitný atak na diváka. Doslova němý film. Žádná z postav během 89 minut nepronese jediné slovo. Zazní křik, pláč, sten, které ovšem iracionální chování postav vysvětlit nemůžou. Je z toho patrná autorova snaha diváka frustrovat, otázka, proč se ve filmu děje to, co se děje, se vrací čím dál naléhavěji. Zobrazované šokuje a zneklidňuje. V předchozí tvorbě nesklouzával Kim Ki-duk k samoúčelnému zobrazování násilí díky spirituálnímu přesahu nebo rovině příběhu, brutalita byla vykoupena přerodem postav a následným pokáním.

Ani v posledním snímku jihokorejského režiséra nechybí motiv víry, jen v kontextu zobrazených událostí je těžké ho interpretovat, což ještě více znesnadňuje jeho uchopení. Hlavním tématem je Oidipův a kastrační komplex i kastrace samotná, z toho vyplývající závist penisu, pocit viny a pomsta. Komplexy vnucené synovi jednáním rodičů, zde sice vede k drastické proměně jedince, duševní i fyzické, tentokrát ale obléká kněžské roucho nejméně provinilá postava příběhu, jeho oběť. Nejde o snahu změnit se a stát se lepším člověkem, jako spíš o pokorné gesto před vlastním osudem hraničící se šílenstvím. Stejně jako oběti příběhu musí hledat nové cesty k uspokojení, které od slasti přecházejí k bolesti, musí se i oběť filmu Moebius, tedy divák, nastavit na masochistický percepční modus a strhávat vlastní hranice, aby dílo znechuceně nezavrhl a neodešel ze sálu.

Info

Moebius
Režie: Kim Ki-duk (2013)

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nenalezeny žádné záznamy.

Šejkr #128: Hlavně aby to nebylo naposledy

Michal Pařízek 19.04.2024

Tohle je Šejkr Sharpe edition, ne snad tedy úplně komplet, ale vlastně nakonec ano. V pořadu zazní hned několik ukázek z programu plus jedna motivační na závěr směřuje taky na…

Šejkr #127: Jak je důležité nevyhrát

Michal Pařízek 05.04.2024

O Liv.e více v dubnovém Full Moonu, ten text vůbec nebyl v plánu, ale prostě musel ven. Ona sama říká, že když nahrávala loňské album Girl in the Half Pearl,…

Hudba pre každého a každý pre hudbu (Žižkovská noc 2024)

Zuzana Valešová 30.03.2024

Zatiaľčo minulý rok pôsobila Žižkovská noc ako taký “kočkopes”, tento rok nastúpila v plnej sile s jasnou správou, myšlienkou a víziou mne viac než sympatickou.

Šejkr #126: „Ono se to k tobě blíží“

Michal Pařízek 22.03.2024

„Světová zpráva o štěstí zařadila Česko na 18. místo.“ No to se mi ulevilo, pak že jsme na tom špatně.

Preview: Jeden svět 2024

Ondra Helar 19.03.2024

Šest festivalových tipů, a to napříč tématy, protože i to je letošní novinkou – schází jednotné téma, zato je spoustu různých kategorií.

Šejkr #125: Jako v křesle

Michal Pařízek 08.03.2024

Dělo se toho spoustu, možná nejsilnějším zážitkem ale byla návštěva Kunstmuzea v Haagu. V hlavní roli Max Beckmann, Piet Mondrian, De Stijl. A Can.

Šejkr #124: „praise your cringe“

Michal Pařízek 23.02.2024

„Praise your cringe,“ hřímá Joshua Idehen z pódia lublaňského klubu Channel Zero. Motivuje, káže a směje se u toho. Emoce na praporu a dojetí.

To nejlepší z první dekády festivalu Ment (Andraž Kajzer)

Andraž Kajzer 13.02.2024

Dekáda je výročí, které je potřeba pořádně oslavit. Jako první nabízíme pamětihodné momenty přehlídky uměleckého ředitele festivalu Andraže Kajzera.

Šejkr #123: To podstatné již…

Michal Pařízek 09.02.2024

Pohledy se mohou různit, naštěstí. „Můj je ten správný.“ Ano, takhle by to mělo, mohlo být. Právě Kafka je jednou z těch osobností...

Šejkr #122: „El color de los días“

Michal Pařízek 26.01.2024

„Tohle je konec internetu. Měli bysme si zase posílat dopisy, to bude mnohem užitečnější než tenhle shit.“ Ano, na letošním Eurosonicu padaly i takovéto věty.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace