Články / Rozhovory

Náhody to nejsou: Jested

Náhody to nejsou: Jested

David Vo Tien | Články / Rozhovory | 15.06.2015

Jested, projekt Tomáše Severy, se postupně rozrostl na hudební těleso bez pevné sestavy. Ještě v roce 2014 poslal skladbu Shadow of Kolín do Startéru Radia Wave, ze kterého sice nevyšel s výhrou, zato s několika remixy a klipem od Kittchena. Letos se přihlásil už s kapelou do soutěže 1BAND2PLAY, odkud jedou vítězně na Colours of Ostrava a nahrávat desku.

„Jested je projekt jednoho a vznikl z nejtvrdšího jádra kapely Nadpřirození“. Jak se z jednočlenného projektu stane kapela, co si chystá playlist na Colours of Ostrava?
Kapela vznikla tak, že jsem v zimě přemýšlel, jak tracky dodělat na živý hraní a probíral to s kamarády a spřízněnými muzikanty. Jurachym s náma začínal a Radek se mnou kdysi hrál, tak jsem je oslovil.

Ale to je pořád velký kus od toho přihlásit se do soutěže a vyhrát ji.
Tracky, který hrajeme, vznikaly tři roky. Většinou jsem na nich pracoval v noci, tomu taky odpovídá tempo a možná i nálada. Ale do soutěže jsem to poslal jen s tím to zkusit, nečekali jsme postup. Taky jsem si říkal, že by mě zajímalo, jestli dokážeme obstát před někým, kdo ty věci nezná a vnímá je nezaujatě. A největší motivací byla podpora desky, kterou chceme tenhle rok dokončit. Hraní na Colours je samozřejmě krásná představa, už jen proto, že tam bude Björk.

Kromě profilu s krátkým fragmentem nečitelného živáku se mi o Nadpřirození nepodařilo nic najít. Je to záměr, držet kapelu mimo internet?
Je to trochu vtip, ale kapela Nadpřirození existuje. Zakládali jsme ji s Dominikem Čejkou, Jirkou Thýnem a Honzou Haubeltem před dvaceti lety. Doteď si pamatuju, že jsme jezdili na zkoušky, a já měl v přehrávači Morphine, desku Yes. I na Jestedu se kluci svým způsobem podílejí. Udržet tuhle kapelu mimo internet nebylo tak těžký, nahrávky mám na kazetách a hráli jsme jen dva koncerty. Na prvním s velikánama, jako jsou Rafani, a ten druhej, poslední byl na malým festivalu Keňské Kvílení, před náma hrála kapela Ta Fixa ta píše.

Spoluhráče na živé hraní jsi sehnal až teď, takže sis všechno skládal a nahrával sám, předpokládám. Desku budete nahrávat jako kapela, nebo máš jasnou vizi sám?
S Jurachymem jsem začínal, pak nějakou dobu pracoval sám, občas Viktor z Cocoon nebo Petr z JTNB nahráli basu. Ale určitým způsobem se na Jestedu podílí spousta dalších lidí. Lukáš Chodoba aka Spinks, se kterým si posíláme tracky a konzultujeme, taky nám poslala krásný vokály Makak ze Startéru. A další, nerad bych na někoho zapomněl. Desku bych rád dodělal dohromady, pokud se nám to podaří propojit. Já a Honza máme děti, takže je to náročný s časem.

Pouštíte dětem svoji hudbu?
Pouštím, synovi Mikulášovi jsou čtyři. Nevím, jestli jsou to náhody nebo to nějak odtuší, ale občas mu dema pouštím s tím, že neví, kdo to dělal, a většinou se usmívá a říká „pěkný”, nikdy mi do toho nekecá. Zkoušel jsem mu pouštět i jiný desky a nevím, jak je to možný, ale věci, který mně nejsou až tak blízký, nechce poslouchat.

Na profilu máš fotku za bicíma, kapely ti píšou, že tě chtějí do kapely, na bicí jsi hrál v Disquiet. V Jested hraješ na kytaru, místo trsátka máš e-bow. Co bylo dřív, kytara, nebo bicí, a jak ses k hudbě dostal?
To byla jen jedna nabídka, ale takhle to zní moc hezky, a v Disquiet jsem hrál jen chvíli. K hudbě jsem přišel na základce, dostal první kytaru od táty, mám ji pořád. Potom na střední nebo na vejšce jsem měl půjčený klávesy, kde se daly nahrávat tři stopy. Tam jsem si zkoušel dělat první soudtracky k „filmům”, ale znělo to všechno jako hodně špatný Badalamenti, páč jsem byl uchvácený Lynchem. Potom jsem začal dělat věci na kompu a většinou hrál na bicí v kapele. Teď jsem se ke kytaře vrátil.

Stává se ti, že koukáš na film a říkáš si „ne, to se tam nehodí” a představuješ si tam muziku podle svého?
To ani ne, spíš pokud to jsou silný věci, sleduju titulky, kdo dělal hudbu. Nedávno jsem byl na Birdmanovi a byl nadšený, skvělý film a soundtrack založený jen na rytmice bubeníka, který se tam občas objevil ve střihu se soupravou. Fungovalo to krásně.

Když už jsme u soundtracků, kdo tě ještě baví kromě Badalamentiho?
Morricone, Goldsmith, Santaolalla, Nitzsche, z českých Svoboda a Liška a další. Mám to spojený spíš s konkrétními filmy. Dost mě ovlivnily ty Formanovy, třeba Přelet nad kukaččím hnízdem je zásadní, tam dělal hudbu zmíněný Nitzsche.


Tribute to Le Corbusier. V Praze není moc kapel, co by věnovaly skladbu architektovi. Zajímáš se o architekturu?
Zajímám, asi ne tolik jako o hudbu. Tribute to Le Corbusier se původně jmenoval jinak, ale když jsem to stříhal a poslouchal, vzpomněl sem si na něj. Vlastně jsem ten text trochu rozbil Kláře Vágnerový, pardon. Ale Le Corbusier je pro mě důležitý díky svým výrokům, nejen kvůli domům, ve kterých se blbě bydlí.

Kromě tématu vybočuje song zpěvem i zvukem. Další skladba se zpěvem RA se žánrově vzdaluje asi nejdál. Kromě Kittchena jsi taky remixoval Clarinet Factory a kapelu Fred Madison. Je pro tebe pestrost důležitá?
Rozhodně. Ale náhody to nejsou, i když jsem se k tomu dostal shodou náhod. Kittchen mě dostal poslední deskou Radio a na jeho profilu jsem se dozvěděl o remixování, tak jsem ho oslovil. Fred a Neutrino byli ve Startéru, od toho se to odvinulo. O Clarinet Factory jsem se dozvěděl pozdě, když už bylo všechno uzavřené. Tehdy jsem slyšel rozhovor na Radio 1 s Josefem Sedloňem a Clarinet Factory a zazněly tam skvělý remixy od Floexe a třeba 5Steps od Hidden Orchestra. To mě tak rozsekalo, že jsem to chtěl zkusit taky. Navíc mám Clarinet Factory moc rád, i když to znám hlavně z nahrávek.

Ve StreetCulture jsi říkal, že Trainspot je pro tebe nejdůležitější song a vznik klipu byl pro režisérku Harunu Honcoop velmi osobní.
S Harunou jsme se potkali v Disquiet při natáčení klipu. Teď dělala KinoKabaret a ptala se mě, jestli by mohla použít Trainspot pro svoje video, který už bylo skoro dokončený. Nejdřív jsem jí do toho trochu kecal, ale nakonec jí nechal volnou ruku. Pro mě je největší satisfakce, že track žije svým vlastním životem a někoho oslovil. Nicméně když jsem Trainspot dělal, představoval jsem si jinej příběh. (smích)

Startér, remixy, klip a 1BAND2PLAY má Jested za sebou. Před sebou Colours of Ostrava a desku. Co bude dál?
To bych taky rád věděl…

Info

www.facebook.com/jested10?ref=hl
www.soundcloud.com/jested

Live:
Gram Bazaar vol.5
20. 6. 2015, Bajkazyl, Praha

Colours of Ostrava 2015
16. - 19. 7. 2015, Dolní oblast Víktovice, Ostrava

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Zach Choy (Crack Cloud): Spojuje nás to, že jsme odpadlíci

David Čajčík 16.05.2022

Jako pozvánku na květnový koncert postpunkových Crack Cloud odemykáme rozhovor, který vyšel ve Full Moonu #113.

Ťukání do termosky a jiné výpravy do zvukové reality (Viera Marinová)

Viktor Palák 12.05.2022

Viera Marinová je zvuková designérka, která stojí mimo jiné za ceněným krátkým filmem Milý tati.

Poly (Insania): Tenkrát po tom byl hlad

Adéla Polka 09.05.2022

Falešný kněz Poly si ve svých obsáhlých kázáních rád rejpne a nechá být. Ať si každý přebere sám. Rozhovor.

Jan Bartoš (Prague Music Performance): Osvobození koncertního formátu mám v hlavě několik let

Jarmo Diehl 05.05.2022

Přední český klavírista, nebo přední český umělecký ředitel, v obou případech přesahující hranice naší země? Jan Bartoš je obé. Rozhovor k festivalu, jehož program budí respekt.

Alona Dmukhovska (Music Export Ukraine): Píšeme příběh lidstva

Anna Mašátová 02.05.2022

S Alonou a jejími kolegyněmi jsme se potkávaly během konferencí a festivalů v zahraničí, v loňském roce navázaly hlubší spolupráci, která vyústila v česko-ukrajinský workshop...

Léonce: Zabalené osobní prožitky a emoce

Adéla Polka 29.04.2022

Letošní festival francouzské kultury Bonjour Brno bude první květnový týden hostit mladého písničkáře, vystupujícího pod jménem Léonce. Rozhovor.

Ätna: Snadno se začneme nudit

Michaela Šedinová 28.04.2022

Na moje plačky, že celý den prší, mi s úsměvem odpovídají, že deštivé dny jsou fajn, protože lidi jdou o to radši na koncert. Rozhovor, koncert za pár dní.

Sanjin Nesimi, Jonáš Verešpej (Ankali): Věříme, že to má vyšší smysl

Jarmo Diehl 07.04.2022

Pražský klub Ankali příští týden zahajuje mezinárodní projekt Gravity Network, který nabídne pozoruhodný lineup nabízející nejen elektronické producenta, ale i diskuze na aktuální témata.

Josef Sedloň (Spectaculare): Dotknout se všech smyslů

Jarmo Diehl 31.03.2022

DJ, producent a promotér Josef Sedloň nejen o dramaturgii Spectaculare, ale i o inspiracích, devadesátkách a dalších láskách. Rozhovor.

Jan Fic (Red Bird Festival): Přispět i kapkou do moře má smysl

Michal Pařízek 29.03.2022

Kolektiv okolo Red Bird Instruments se rozhodl pomoci obětem války na Ukrajině a ve spolupráci s pražskou MeetFactory chystá charitativní akci. Rozhovor.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace