iob | Články / Profily | 23.10.2015
Rodák z anglického Norfolku, celým jménem Nathan Paul Fake, nyní usazený v Londýně, se věnoval hudbě už od doby, kdy mu bylo „-náct“, a poslední dekádu je svébytným a originálním umělcem ve vodách elektronické hudby.
Sám Nathan i jeho začátky jsou velmi úzce spjaty s malým ostrovním vydavatelstvím, s o to větším, až kultovním statusem a spoustou příznivců po celém světě - Border Community, který má pod palcem jeho kamarád, výjimečný hudebník James Holden -, vedle nich zde vydávají i třeba Extrawelt, kteří taktéž vystoupí na Lunchmeatu.
Fake si získal pozornost už prvním dlouhohrajícím albem s romantickým názvem Drowning in a Sea of Love. Neotřelá a osobitá deska, s abstraktní a místy silně melancholickou náladou svádí k lehnutí si do trávy s rukama za hlavou, na louce bezstarostných vzpomínek z dětství. V jeho podání je elektronika emotivní, zvláštní, ale krásná.
Na začátku jeho styl označili jako neo-trance, a i když jsou žánrové škatulky zavádějící, inspirací byl právě raný trance a tehdejší minimal techno vlna, zároveň si Fake nechává prostor pro experimenty – odtud komplikovanost a (ne)uhlazená syrovost IDM. Berlínský Paul Kalkbrenner nebo severský Trentemoller jsou jeho známější kolegové s podobným zvukovým cítěním.
Mladý kudrnatý hezounek, libující si v zasněných melodiích, předvádí naživo smršť vlastních skladeb, které jsou k nepoznání od těch na desce. Podobně orientované je i jeho následující minialbum Hard Islands. Zatím poslední dlouhohrající desku Steam Days vydal už jako uznávaný producent zvukových orgasmů – hypnotické mantry se silně vtahující atmosférou, hmatatelné, a přesto neuchopitelné. Lázně pro (d)uši.
Nathan Fake je rovněž vyhledávaným autorem remixů – předělal skladby např. od Dorian Concept, Clarka, Jona Hopkinse nebo i Radiohead. Loni založil vlastní hudební značku Cambria Instruments, kde letos vydal EP s názvem Glaive, na kterém pokračuje v odhalování imaginárních zvukových vesmírů se spoustou prozkoumání hodných vrstev. Ví totiž, že nás obohatí trpělivý, několikátý poslech.
Lunchmeat Festival 2015
23. 10. 2015
Národní galerie – Veletržní palác, Praha
www.lunchmeat.cz
Evžen Muller 25.06.2022
Oceňovaná texaská písničkářka, jejíž album Carousel bylo časopisem Rolling Stone zařazeno mezi nejlepší country & americana, vydala letos novinku Still Life. Proč si ji nenechat ujít naživo?
redakce 03.06.2022
EABS ostatně spolupracovali s mnoha důležitými jmény současné globální jazzové scény, za všechny jmenujme Bena Lamara Gaye, Jeru the Damaja nebo Tenderloniouse.
redakce 05.05.2022
Trojice umělců prošla mnoha formacemi a spojuje ji vášeň pro jazz a elektroniku i unikátní vizuální estetiku, obrazová stránka je pro její vystoupení klíčová.
redakce 02.03.2022
Strhující koláž, křišťálově čisté melodie i výbuchy surového hluku. Máte rádi Sonic Youth?
redakce 23.02.2022
Jevgenij Gorbunov je významnou postavou aktuální ruské scény. Na Full Moon Stagi s projektem Inturist vystoupí ve čtyřčlenné sestavě.
redakce 22.02.2022
Společně s kapelami Black Country, New Road a Black Midi tvoří nejvýraznější trojici kapel pohrdající žánrovými škatulkami.
redakce 21.02.2022
Health představují dokonalé ztělesnění konceptu ‚ubavit se k smrti‛. Hysteričtí, umělí, prázdní a nehorázně zábavní. Na Colours of Ostrava, na Full Moon stagi.
Maria Pyatkina 20.01.2022
Průkopnici ruské indie scény následovali na začátku tisíciletí západní trendy nebo snili o tom, aby prorazili v zahraničí. Poslední desetiletí pozorujeme jiný trend...
Michal Pařízek, Karel Veselý 19.01.2022
Jsou The Doors po půl století ještě relevantní? Byl Jim Morrison skutečně někým, k němuž je záhodno vzhlížet?
Sabina Coufalová 18.01.2022
Ačkoli je v hudbě stále dodržována svoboda slova, za veřejné politické akce se nemálo umělkyň a aktivistek potýká s problémy s policií.