Jiří Janík | Články / Recenze | 27.04.2018
Tuomas Mäkelä, skladatel, multiinstrumentalista, výtvarník a duše projektu Jääportit, obohatil na předchozí nahrávce Voimasuo (2009) do té doby převážně ambientní kompozice o prvky rockové struktury a živé nástroje. Eponymní novinka v tomto zachází ještě o pořádný kus dále. V jedenáctce nových, výrazně kratších písní se proplétají postrockové kytary se sytým zvukem syntezátorů, přičemž skladby pomáhá formálně vázat rytmus živých bicích. A že se rozhodně nedrží zpátky! Kdo byl u Jääportit zvyklý na meditativní charakter, nechť urychleně zapomene – aktuální album je výpravné, dramatické a v zásadě svižné. Kdo projekt nezná, ať si představí Carbon Based Lifeforms, vpustí jim do žil rockovou infúzi a trochu zastřihne skladby. Kulhá to? Sedí to.
Zejména příznivci ambientních počátků Jääportit mohou mít obavy, že novinka utekla příliš daleko z jejich žánrové niky. Už první poslech by však měl obdobné obavy rozptýlit, bohatší instrumentace totiž neznamená, že by se z hudby Jääportit vytratila atmosféra. Ústřední inspirací zůstává severská divočina, ovšem Mäkelä už po ní nechodí po špičkách a neposlouchá křupající sníh, ale snímá ji z dronu 4K kamerou. Dokážu si představit, že by nové písně Jääportit mohly být doprovodem k vizuálně opulentnímu dokumentu ve stylu Samsary či Baraky, alespoň tedy k jejich skandinávské kapitole. Zvukové plochy mnohdy doplňují rozvětvené a propracované melodie, které by se neztratily ani na progmetalových či folkmetalových deskách. Jindy se skladba přeci jen na moment zdrží v ambientním kotvišti a umožní uchu chvíli zaostřovat na zasněné tóny, než první úder bicích popožene skladbu zase kupředu.
Návrat Jääportit po desetiletí klidu překvapil sám o sobě – Mäkeläho skladatelská suverenita a schopnost plynule inovovat svou tvorbu pak ještě více.
Jääportit – s/t (Epidemie, 2018)
bandcamp interpreta
Viktor Hanačík 17.04.2024
Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.
Martin Šinkovský 14.04.2024
I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.
Matej Žofčín 09.04.2024
Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.
Tereza Bartusková 01.04.2024
Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.
Veronika Vagačová 29.03.2024
Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.
Filip Peloušek 25.03.2024
Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.
Jiří V. Matýsek 10.03.2024
Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.
Dan Sywala 19.02.2024
Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.
Jiří V. Matýsek 16.02.2024
Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.
Dušan Šuster 12.02.2024
Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.