Václav Valtr | Články / Reporty | 05.03.2023
Venku mrzne a studené zdi i nápoje smíchovského klubu Underdogs' na první pohled nepůsobí vřele, nicméně panuje zde atmosféra napjatého očekávání. Kdo přišel dle rozpisu, dorazil (jak jinak) s výrazným předstihem – zvukovka Kayo Dot se protáhla a v době oficiálního startu se teprve dostávají ke zkoušce tuzemští Voluptas. Sklep se pomalu plní. Samotný začátek signalizuje, že nepůjde o standardní akci příznivců tvrdých kytar, protože první bod programu je posezení s Jasonem Byronem – básníkem a spisovatelem, který byl mimo jiné zpěvákem kapely maudlin of the Well, ve které se v devadesátých letech sešla část budoucí Kayo Dot, pro něž pak napsal řadu textů.
„Beseda“ nepřilákala zrovna davy a přes slibnou anotaci, dle které měl Byron mluvit o své spisovatelské a textařské dráze, přinesla lehké zklamání – umělec si otevřel desky s připraveným textem, který, spolu s ukázkou z jedné ze svých knih, přečetl a poté se rozloučil. I přes neoddiskutovatelnou relevanci bylo úvodní vystoupení poněkud rozpačité, nicméně alespoň nebylo přespříliš dlouhé a příjemně zaplněný klub se záhy ponořil do tvorby pražských Voluptas.
Ti předvedli, že si svou pozici předskokanů jedné legendy rozhodně zaslouží. Pod nálepkou blackmetalové kapely se totiž skrývá rázná formace, která se neštítí blacku, doomu, dynamických změn tempa a nálad s přiměřenou porcí elektroniky. Vše bylo navíc okořeněno hostujícím saxofonistou, díky čemuž měli diváci možnost zmítat se mezi pomalými plochami přízračného hluku a dravými návaly blackmetalové agrese. Jakožto člověk českou scénou téměř nedotčený jsem si koncert nesmírně užil s jistým pocitem hanby – jestli nám tady hrají takovéto kapely běžně, měl bych si doplnit vzdělání. Voluptas totiž přinesli velice dobře namíchaný koktejl síly a prudkosti s rafinovaností.
V deset nastoupili Kayo Dot o sedmi členech. Koncert sliboval mnohé, protože byl u příležitosti dvacetiletého výročí jejich debutu Choirs of The Eye. Sešlo se i jádro původní sestavy, která za těch dvacet let hostila přehršel muzikantů a jediným stálým členem je de facto frontman Toby Driver. Hned od prvních energických úderů skladby Marathon, které jsou následovány pomalou kontemplativní pasáží, bylo vidět nesmírné soustředění, které vedlo v absolutní preciznost provedení (postupně) všech skladeb proslulého alba.
Kayo Dot neholdují improvizaci, jejich skladby jsou promyšlené a pečlivě prokomponované. Toby Driver, střídající kytaru s baskytarou, s pokorou a naprostou přesností řídil celou kapelu gesty sbormistra a celý zážitek místy připomínal koncert komorní vážné hudby. Silný kontrast je nástroj, se kterým Kayo Dot ohromili své posluchače již na svém debutu – střídání tempa a nálad a okouzlující dynamika něžných ploch kláves, dechů (saxofonů a trubky) a houslí a poutavých kytarových sól upomínala na vážnou hudbu, art rock i jazz, nicméně skladby s bravurou přecházely do monumentálních i agresivních momentů, které podtrhovaly jejich metalovou estetiku.
Od samotného začátku se publikum naladilo na stejnou vlnu a rozpálenou atmosféru z Voluptas bez mrknutí oka přetavili v soustředění na podobných akcích nepříliš často viděné. Tiché pasáže, doznívání skladeb i mezery mezi nimi byly vyplněné srdečným a nadšeným potleskem, ovšem bez standardního řevu, skákání a vychlístaného piva. Toby Driver a jeho souputníci si zkrátka všechny okamžitě podmanili a za ruku je provedli především zákruty své první desky, přičemž pozdější tvorba taktéž nechyběla.
Celý koncert provázela krásná atmosféra něčeho mimořádného – kapela byla plně ponořená do svého výkonu a diváci ji odměňovali plnou pozorností. Souhra, která se bohužel nevidí tak často, vedla k fenomenálnímu vystoupení, které tento rok asi máloco překoná.
Kayo Dot (us) + Voluptas
2. 3. 2023 Underdogs', Praha
foto © Cáry mlhy
blueskin 29.03.2023
Vystoupení ikony francouzské elektronické hudby Chloé a multiinstrumentalistky bulharského původu Vassileny Serafimovy bylo očekávané coby jeden z vrcholů Spectaculare.
Akana 28.03.2023
Jelikož ale nepostrádá smysl pro poutavou pódiovou prezentaci, své nedělní vystoupení v Divadle Hybernia pojal mnohem rafinovaněji...
Václav Valtr 25.03.2023
Dlouho dopředu oznámený koncert měl být původně v komorním prostoru pražského Café V lese. Mé obavy, že se tam fanoušci jen sotva vejdou, byly oprávněné a koncert byl přesunut.
Michal Smrčina 25.03.2023
Kopule planetária pohasíná, kosmos se rodí. V rozsahu necelé hodiny sledujeme etapy, ve kterých se vesmír nacházel, nachází a třeba zas bude nacházet...
Václav Valtr 16.03.2023
Rychle rostoucí legenda indických folk-metalistů Bloodywood je evidentně silným lákadlem, jenže když se pražské Rock Café vyprodá, nejde o nejpřívětivější místo.
Maria Pyatkina 15.03.2023
Sehraná parta etablovaných belgických muzikantů svému vystoupení možná nevědomky nadělila jakýsi rodinný rozměr. Warhaus uhranuli vyprodanou Lucernu.
Tomáš Hambálek 15.03.2023
Vyprodaný a vydýchaný Velký sál Lucerny zažil dvě kapely v excelentní formě, byl to jeden ze vzácných večerů, kde nehraje prvně team z planety B a později Ačko.
Michal Pařízek 13.03.2023
Po večeři se vydáváme do zmíněného klubu Resistor, kde se odehrává otevírací večer festivalu, po cestě Richard Foster udílí přednášku, co všechno musíme v Leidenu vidět, kam všude je třeba…
David Stoklas 12.03.2023
Když se to ale potkalo, bylo to intenzivní. Skladby plné deziluze, rezignace a úzkosti.
prof. Neutrino 12.03.2023
Vskutku spektakulární audiovizuální show předvedla dvojice umělců, mexický skladatel Fernando Corona aka Murcof a španělský vizuální umělec Sergi Palau.