Články / Reporty

Nesnadná cesta kamsi k nekonečnu (Sonda)

Nesnadná cesta kamsi k nekonečnu (Sonda)

Viktor Hanačík | Články / Reporty | 12.11.2023

V Brně se druhou listopadovou sobotu ozývaly signály na pomezí sci-fi a reality, o kterých se nám dřív ani nesnilo. Hlavní program druhého ročníku festivalu Sonda zamířil do experimentální elektroakustické scény, akademické sféry a postklubového zvuku. A celý se odehrál v prostoru hvězdárny a planetária.

Přilákal desítky převážně mladých lidí, napříč kreativními a intelektuálními odvětvími. Tématem bylo prorůstání hranic – prorůstání přístupů, scén, technologií a myslí. Festival byl doplněn o četné projekce, instalace a intervence z dílny kolaborativního projektu Trychtýř. Za dramaturgií stály dvě postavy místní scény, Jan Lichý a Jiří Suchánek. Publikum zažilo celkem pět vystoupení odrážejících povahu tvůrců.

Fenomenální britská dvojice Church Andrews & Matt Davies, zabývající se rytmickou syntézou, se představila v české premiéře. Zkoumala možnosti hudební řeči mezi nástroji, to, jak různé perkusivní prvky „spouští“ synťáky a ovlivňují vztahy mezi tóny a laděním. Živým způsobem vedlo dialog plný energie v záplavě proměňujících se frází, udivovalo hravou souhrou polyrytmických i texturálních kvalit. Ojedinělá, nepředvídatelná směsice stylů vycházela z kořenů žánrů jako dub techno, americký minimalismus, hip hop nebo jazz. O vizuál na míru se postaral Petr Bradáček, který za pomocí real-time videa vytvářel sérii krátkých klipů, odkazující k avantgardě a geometrii.


OTEVŘENÍ PORTÁLU

Performance srbské hudebnice Svetlany Maraš připomínala astro-inženýrku nervózně zadávající sekvenci pro otevření portálu s temnou energií. „Jsou to mikroprocesy, které ovládám v přítomném čase,“ prohlašuje Maraš. Improvizace byla opřená o interakci zvuku v prostoru za pomocí dotykových rozhraní a prvků, často vlastní výroby. Intenzivní sound jako z hlubin pulzujícího jádra prastaré hvězdy vyvolal hluboce tísnivý pocit, obohacený o živou čarokresbu Jiřího Suchánka a Michala Marenčíka, kteří silným laserem svítili přes střepiny skla a drobné předměty. Byla to cesta od prchlivých výjevů polárních září, rozpínajících se pavučin a mlhovin po mikroskopické útvary a morfologické proměny zvětšené na kopuli pomocí koncentrovaného světla. Unikátní, nepředvídatelné spojení. Hudba a světlo spolupůsobily jako aktivní myšlenkové procesy.

Následoval Richard Skelton, solitérní úkaz britské experimentální scény. Na Sondu přivezl album Selenodesy, které uvedl a soustředěně odehrál na osmihlasém Digitonu. Pro jedny to byla postupně prohořívající droneová lahůdka spalující účinnosti, pro jiné nuda s ozvuky majestátní noční oblohy a pocity izolace na severu Irska, kde Skelton žije. O celoplošnou animaci na kopuli, inspirovanou hudebním materiálem a fascinací nadreálnými přírodními silami se postarali Barbora Cicoňová a Patrik Kučavík.


STROBOSKOPICKÉ IMPULZY

„Je důležité nikdy nepřestávat s novými hudebními výzvami,“ tvrdí americký skladatel a performer Douglas McCausland. Ten nás zavedl do extrémních poloh zvuku a audio-vizuálně reaktivních možností syntézy. Za pomocí dvou senzorických rukavic připomínajících svět superhrdinů, ovládal zvuk a obraz, vytvořený pro jeho zcela nový čtyřkanálový soubor Entanglement. Každá skladba představovala dechberoucí dobrodružství plné sonicky horrorových pasáží, které, v souběhu se záplavou stroboskopických impulsů, nemálo lidí nezvládlo a odcházelo ze sálu. Výrazné propojení pokročilé technologie a dramatické performance ukázalo potenciál senzorických prvků budoucnosti a vzbudilo nemálo otázek stran kybernetiky a destruktivních dopadů extrémního zvuku na psychiku.

Závěr patřil Fausto Mercierovi, maďarskému producentovi, jenž místo chaotických beatových textur předvedl melodicky rozbouřené, ambientní i ničivé zvukové ideje, znovu tvořené na minimalistických grooveboxech novým a neotřelým způsobem, ve kterých se zračila fraktální povaha universa. Celoplošná projekce Veroniky Šmírové plodně doplňující zvuk byla koncipovaná jako cesta plná elementárních struktur a abstraktních barevných fraktálů, sbíhajících se ve vrcholu kopule kamsi k nekonečnu.

Na české scéně ojedinělý experimentální večer měl své hrdiny, nezapomenutelné audiovizuální vrcholy i propady. Obsahově nabitá, vysoce náročná dramaturgie se výrazně podepsala na stavu statečných, smyslově přetížených fanoušků, kteří zvládli všechny sety vstřebat až do konce. Sonda není pro každého, ale audiovizuálním nadšencům s otevřenou myslí se vyplatí sledovat aktivity a signály Sondy a jejich projektu Trychtýř i do budoucna. Neboť signály z experimentální říše jsou maximálně současné a rozšiřují hranice našeho vnímání a poznání. Až za okraj dneška.

Info

Sonda
11. 11. 2023 Brno

foto © Viktor Hanačík

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Monkey Week 2023: Jako doma

Michal Pařízek 29.11.2023

Vizuální charakteristika jubilejního patnáctého ročníku byla ve znamení jakéhosi obřího flipperu, což se záhy ukázalo jako nadmíru příhodné.

Down in the past (Mando Diao)

Eva Karpilovská 28.11.2023

V půlce koncertu skupina opustila podium, aby se vrátila k upravenému, akustickému setupu, kterým se opravdu přenesli do dob před rock’n’rollem. Long Before the Rock’n’roll.

Nepřestávám vrhat stín (WWW Neurobeat)

Tomáš Jančík 26.11.2023

Absolutní zapálení a smysl pro detail je vidět i ve chvíli, kdy raperovi na moment vypadne text – žádná nejistota, ve vteřině nastupuje freestyle.

Tired of life, start over (Blank Banshee)

Dominik Polívka 26.11.2023

Holubice, Macintosh a řecké sloupy. Procházím estetiku videí kanadského producenta Patrika Driscolla. Vše v dřevní kvalitě 3D modelů z počátku milénia.

Tanec v krajině snů (Jaga Jazzist)

Kryštof Kočtář 24.11.2023

Laťku norští hudebníci nasadili dost vysoko hned ze startu, avšak euforická cesta do cíle se nesla v jejím neustálém navyšování a překračování.

Chvála ozubeným kolesům i vesmírným potulkám (Laibach)

Michal Smrčina 23.11.2023

Kdo by se nebál do Divadla Hybernie? Toto místo si příliš nespojuji s kapelami typu Laibach...

Nebuďme zdvořilí (Laurie Anderson with Sexmob)

Lukáš Grygar 22.11.2023

Když došlo na O Superman, nebudu lhát, že mě nedojala – slyšet naživo basový nájezd doprovázející „so hold me, mom“ je samozřejmě chvilka do památníčku.

Stále silnější deprese (Blues Alive)

Jiří V. Matýsek 21.11.2023

Post-festivalová deprese bude po letošním Blues Alive tak nějak silnější. Všechno si prostě sedlo.

S kladivem a empatií (Yaeji)

Ondřej Pěkný 18.11.2023

A pak se na scéně objevuje kladivo. S topůrkem barvy magenta, jiným, než dvě výše zmiňovaná. Jsou tedy tři? Jedno se transformovalo?

Všichni jsme tu kámoši (Shame)

Filip Peloušek 15.11.2023

Když se o pár měsíců později blížím šlehaný štiplavým podzimním větrem přes Hlávkův most k Fuchsu, mám tušení, že tentokrát dostanu trochu jiný druh zážitku.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace