Filip Zrno | Články / Recenze | 26.12.2020
Atlas Vending je čtvrtou dlouhohrající deskou kanadského noiserockového tria Metz. Před deseti lety vyšel debut, který se jmenoval Metz, tehdy šlo o osvěžující návrat k hlasité hudbě bez zbytečných příkras. Ozvěny Fugazi, Jesus Lizard, Shellac či Arab on Radar se nesly celou deskou a přímočarost, agresivita a především živelnost od té doby neodmyslitelně patří k Metz.
„Změna je nevyhnutelná v momentě, kdy jsi šťastný,“ komentuje kytarista a zpěvák Alex Edkins Atlas Vending. Cílem Metz je stálý a přirozený vývoj ve smyslu zkoušení nových cest, dynamiky, zvláštně komponovaných melodií spojených s přímočařejšími rytmy a oproti Strange Peace (2017) je instrumentální složce dáno více prostoru. I když jsou na novince ozvěny těch předcházejících, jde o nahrávku vyzrálejší po všech směrech. Jako by si uvědomili, že hudbu lze považovat za cosi stálého, stabilního, zatímco procházejí životními zkouškami. Ty se odráží i v textech. V nich jsou zachyceny nejen jejich vlastní životy, ale i věci, které se snaží vidět z perspektivy druhých. Metz se nevyhýbají tématům, jako je například otcovství, sociální úzkost, izolace, paranoia vyvolaná médii nebo nutkání na všechno zapomenout, ve skladbách se toho odehrává více, než se na první poslech může zdát.
Na desce se podílel coby koproducent Ben Greenberg (Uniform) a o mix se postaral Seth Manchester (Daughters, Lingua Ignota, The Body). Šlo o správnou volbu a Metz vydali nejdynamičtější a nejpřesvědčivější nahrávku, která vybízí pro svou vrstevnatost k opakovanému poslechu. Podařilo se jim najít rovnováhu mezi těžkými riffy a lehčími polohami, které společně dotvářejí celý příběh alba. Ten se odvíjí do první skladby Pulse, v níž dochází k potenciálnímu zrození, až do A Boat to Drown In, prostřednictvím které člověk uniká pryč, protože „pokud neutečeme teď, nevyvázneme živí“. Není jisté, zda útěk povede k něčemu lepšímu, ale je jisté, že není možné se zdržovat na jednom místě příliš dlouho. Změna je totiž nevyhnutelná v momentě, kdy jsme šťastní.
Metz – Atlas Vending (Sub Pop, 2020)
Bandcamp kapely
prof. Neutrino 10.04.2021
Walter Scheidel kromě detailní analýzy nabízí i některé pokojnější recepty na splasknutí „bubliny nerovnosti“.
Michal Mikuláš 30.03.2021
New Music and Big Pop je jeden krásny výtvor plynúci v intenciách najlepších indiepopových tradícií.
Jiří Přivřel 21.03.2021
Zremasterovaný debut The National přináší syrovou jednoduchost nezatíženou očekáváním.
Valentýna Žišková 20.03.2021
Hotel po sezóně, sedmá kniha laureáta Magnesie litery za rok 2017, Milana Děžínského představuje na poli současné české poezie...
Filip Rabenseifner 19.03.2021
Působí velice přirozeně, nenuceně, energicky, místy až jako improvizace, čemuž napomáhá způsob, jakým byla nahrávka pořízena, což podtrhuje její živý feeling.
Veronika Jastrzembská 18.03.2021
Shame zpívají o světě dospělých, kde lidé poslušně zapadají do systému a kde je každý den stereotypní nuda, bez vyhlídky konce.
Akana 13.03.2021
Stejně bych ale řekl, že ty skutečně zázračné chvilky na albu přicházejí tehdy, když se Janis v písních angažuje víc než „jen“ jako zpěvačka.
Kristína Valachová 13.03.2021
Z reakcií je zjavné, že väčšina chápe ako žart nielen hudobný počin, ale i samotný Flexkingov zjav na poli odfarbených vlasov a vždyprítomnej zimnej bundy.
Jiří Vladimír Matýsek 06.03.2021
Téměř čtyřicítka stop nabízí dost prostoru pro široký autorský rozptyl. Jsou tu bluesově laděné kusy, reggae, country, hravé popěvky na „moravskú notečku“ i rozsáhlé skladby-příběhy.
Jiří Přivřel 04.03.2021
Deska Ignorance zrcadlí přetrvávající krásu rozbitého světa.