Články / Offtopic / / Movie/dox

Něžná vražda konvencí (Poslední večery na Zemi)

Něžná vražda konvencí (Poslední večery na Zemi)

Jakub Kurnas | Články / Offtopic / / Movie/dox | 28.06.2019

Režisér a literát Gan Bi ve snímku Poslední večery na Zemi posouvá hranice filmového jazyka. Devětadvacetiletý Číňan staví na svých básnických základech: jeho kontemplativní film se odehrává na rozhraní reality a snu, rozjímá o tom, jestli jsou trvanlivější vzpomínky, nebo přítomný okamžik.

Příběh muže, který hledá dávno ztracenou milenku, vykresluje nestálost lidské paměti. Ta je jak ústředním tématem scénáře, tak inspirací formálního uchopení filmu. Ve starých vzpomínkách často zapomínáme kontext, místo něj si kolem výrazných detailů budujeme vlastní verzi minulosti – právě z takových detailů a fabulací skládá Gan Bi celý film. Narativ je rozlámán na kousíčky, místo uceleného příběhu pozvolně předkládá obrazy, ve kterých hlavní postava vzpomíná na momentky ze svého života. Jednotlivé střípky se nedají slepit, není jasné, které z nich můžeme nespolehlivé paměti věřit. Z reminiscencí vystupují nenápadné, opakující se motivy (rozbité hodiny, pomelo nebo poučka, že smutní lidé jí jablko i s jádrem), jež budují slovník komunikující s diváky. Odpoutání od dějovosti nechává vyznít neonoireový vizuál, kamera zabírá temné tunely a rozpadající se industriální areály, tón udává rez, chmurná poetika.

Fragmentární styl dostává v závěrečné scéně nečekané rozuzlení. Nesouvislý sled vzpomínek vystřídá přítomnost v reálném čase, svázaná s předcházejícím děním nejen surreálnou atmosférou. Padesátiminutová pasáž je natočena jako jediný záběr, navíc ve 3D, a diváci musí vysledovat správný moment, kdy nasadit brýle. Kamera pak pronásleduje kráčejícího, běžícího i jedoucího hlavního hrdinu. Ten přiznává, že zapomněl, jak jeho milenka vypadá, jeho hledání působí jako špatný sen, ve kterém nelze dojít k cíli - paměť selhává zas a znovu. Scéna fascinuje řemeslnou dokonalostí a postupně spojuje některé motivy. A zatímco blikání prskavky, která měla už dávno dohořet, přeruší až závěrečné titulky, bez zbytečných slov se formuluje myšlenka věčnosti skryté v pomíjivém.

Realizace posledního záběru je ohromující filmařský počin, hypnotizuje a dokáže diváka vtáhnout do pozice nehmotného pozorovatele, ze které se i po skončení těžko vystupuje. Hlavně ale dává divácky náročnému snímku srozumitelnou pointu. Gan Bi vytvořil filmovou báseň, která se vymyká kinematografickým konvencím. Nespokojuje se se samolibým vršením formálně originálních postupů, vytváří soudržný svět, ve kterém nad nezadržitelným tokem času vítězí síla okamžiku.

Info

Poslední večery na Zemi
režie: Gan Bi, 2018
web filmu

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nenalezeny žádné záznamy.

Barabáš kráľom dokumentu (Salto je kráľ)

Bibiána Hajdanyová 12.09.2020

Partia dobrých kamarátov a dobrodruhov v ňom objavuje nepreskúmané miesta planéty, ktoré bývajú extrémne nebezpečné.

Pohoda nekonečného ničnerobenia (Palm Springs)

Jonáš Sudakov 30.08.2020

Iba v posledných piatich rokoch vyšlo šestnásť filmov o ľuďoch zaseknutých v časovej slučke. Síce je to vďačná téma, ale len málokedy sa tieto filmy...

Nolanova časová smršť (Tenet)

Lukáš Masner 27.08.2020

Nově se totiž Nolanovi podařilo zakomponovat prvek časových paradoxů, kdy se v rámci jednoho záběru setkává hned několik proti sobě plynoucích časů, ale i pohybů.

Disharmonická mexická výprava (Frida Viva La Vida)

Bibiána Hajdanyová 23.08.2020

Je možné sledovať atmosférické pohľady na krajinu, zrnité spomienkové zábery zo života umelkyne či megalomanské prostredie Ameriky, ktoré pripomína, ako veľmi ju Kahlo neznášala.

Pre milovníkov cyklistiky (Raoul Taburin)

Bibiána Hajdanyová 02.08.2020

Raoul Taburin osciluje medzi komédiou a rodinným filmom, ktorý podrobne rozpracuváva strach z vlastnej slabosti.

Smelý začiatok (Než skončí léto)

Bibiána Hajdanyová 19.07.2020

Film rozpracuváva tínedžerskú lásku, hovorí o nezvratnom osude a rieši morálne zásady. Z festivalu v Benátkach si odniesol niekoľko cien a nemal by uniknúť ani širšej verejnosti.

Nesmierne vydýchnutie bolesti (Bludné kruhy)

Jonáš Sudakov 10.07.2020

V každom z období sú iné emocionálne vyčerpávajúce momenty, ktoré skúmajú smrť, násilie, náboženstvo a rasizmus voči pôvodnému obyvateľstvu.

Člověk člověku vlastníkem (Vlastníci)

Shaqualyck 21.06.2020

Ne že by se u nás točilo málo komedií. Jen se na ně nedá koukat. Vlastníci Jiřího Havelky představují výjimku z pravidla.

Bedosova partnerská poradňa (Tenkrát podruhé)

Bibiána Hajdanyová 25.01.2020

Kde by sa človek chcel ocitnúť, ak by mal možnosť znovu prežiť nejaký moment? Išlo by o konkrétne miesto alebo o to, kto by v danej spomienke figuroval?

Kedy sa „naša vec“ stala vecou verejnou? (Prvý zradca)

Bibiána Hajdanyová 28.12.2019

Životopisná krimi-dráma Il traditore je plná mocných mužov, veľkých zrád a túžby po pomste.