Články / Offtopic / / Movie/dox

Něžná vražda konvencí (Poslední večery na Zemi)

Něžná vražda konvencí (Poslední večery na Zemi)

Jakub Kurnas | Články / Offtopic / / Movie/dox | 28.06.2019

Režisér a literát Gan Bi ve snímku Poslední večery na Zemi posouvá hranice filmového jazyka. Devětadvacetiletý Číňan staví na svých básnických základech: jeho kontemplativní film se odehrává na rozhraní reality a snu, rozjímá o tom, jestli jsou trvanlivější vzpomínky, nebo přítomný okamžik.

Příběh muže, který hledá dávno ztracenou milenku, vykresluje nestálost lidské paměti. Ta je jak ústředním tématem scénáře, tak inspirací formálního uchopení filmu. Ve starých vzpomínkách často zapomínáme kontext, místo něj si kolem výrazných detailů budujeme vlastní verzi minulosti – právě z takových detailů a fabulací skládá Gan Bi celý film. Narativ je rozlámán na kousíčky, místo uceleného příběhu pozvolně předkládá obrazy, ve kterých hlavní postava vzpomíná na momentky ze svého života. Jednotlivé střípky se nedají slepit, není jasné, které z nich můžeme nespolehlivé paměti věřit. Z reminiscencí vystupují nenápadné, opakující se motivy (rozbité hodiny, pomelo nebo poučka, že smutní lidé jí jablko i s jádrem), jež budují slovník komunikující s diváky. Odpoutání od dějovosti nechává vyznít neonoireový vizuál, kamera zabírá temné tunely a rozpadající se industriální areály, tón udává rez, chmurná poetika.

Fragmentární styl dostává v závěrečné scéně nečekané rozuzlení. Nesouvislý sled vzpomínek vystřídá přítomnost v reálném čase, svázaná s předcházejícím děním nejen surreálnou atmosférou. Padesátiminutová pasáž je natočena jako jediný záběr, navíc ve 3D, a diváci musí vysledovat správný moment, kdy nasadit brýle. Kamera pak pronásleduje kráčejícího, běžícího i jedoucího hlavního hrdinu. Ten přiznává, že zapomněl, jak jeho milenka vypadá, jeho hledání působí jako špatný sen, ve kterém nelze dojít k cíli - paměť selhává zas a znovu. Scéna fascinuje řemeslnou dokonalostí a postupně spojuje některé motivy. A zatímco blikání prskavky, která měla už dávno dohořet, přeruší až závěrečné titulky, bez zbytečných slov se formuluje myšlenka věčnosti skryté v pomíjivém.

Realizace posledního záběru je ohromující filmařský počin, hypnotizuje a dokáže diváka vtáhnout do pozice nehmotného pozorovatele, ze které se i po skončení těžko vystupuje. Hlavně ale dává divácky náročnému snímku srozumitelnou pointu. Gan Bi vytvořil filmovou báseň, která se vymyká kinematografickým konvencím. Nespokojuje se se samolibým vršením formálně originálních postupů, vytváří soudržný svět, ve kterém nad nezadržitelným tokem času vítězí síla okamžiku.

Info

Poslední večery na Zemi
režie: Gan Bi, 2018
web filmu

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nenalezeny žádné záznamy.

Kedy sa „naša vec“ stala vecou verejnou? (Prvý zradca)

Bibiána Hajdanyová 28.12.2019

Životopisná krimi-dráma Il traditore je plná mocných mužov, veľkých zrád a túžby po pomste.

Jobové kapitalismu? (Pardon, nezastihli jsme vás)

Jakub Kurnas 14.12.2019

Režisér Ken Loach je vytrvalým kritikem stávajících sociálních poměrů na Britských ostrovech...

Parazit (pro každého)

Jakub Kurnas 03.11.2019

Snímek, který si z letošního Festivalu v Cannes odnesl Zlatou palmu, zaujme jak důrazem na sociální tematiku, tak drsným černým humorem.

Staříci na cestě

Veronika Havlová, Viktor Palák 21.10.2019

Nový český film, který měl být v hlavní soutěžní sekci Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech, tedy podle části tamního publika. Vskutku?

Pod plechem trumpet (Brasslands)

Jakub Kurnas 09.10.2019

Filmový dokument Brasslands hledá na přehlídce dechové hudby Guča, co všechno může ležet pod povrchem bujarého festivalového veselí.

Když bolí každý přešlap (Tiché doteky)

Veronika Havlová, Viktor Palák 02.10.2019

Nejvýraznější český film v programu letošního Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech? ptali se nahlas někteří diváci už na začátku července.

Vtedy u Tarantina (Once Upon a Time in Hollywood)

Bibiána Hajdanyová 25.08.2019

Námet znie veľmi komplexne a každý si predstaví rozmanitý príbeh, ktorý sa z postáv hraných hviezdami najvyššej hollywoodskej kvality môže vykľuť. No...

Poloboh, Lucifer alebo len obyčajný človek? (Diego Maradona)

Bibiána Hajdanyová 29.07.2019

Film neháji žiaden z Maradonových excesov a prešľapov, nesnaží sa v divákovi vyvolať pocity súdržnosti s jeho osudom, taktiež ho nezhadzuje.

Karlovarské dvojhránky (Takové krásné šaty)

Veronika Havlová, Viktor Palák 11.07.2019

Z kolonády do kina, ročník 2019 - část první: nový cinefilský dezert britského režiséra Petera Stricklanda.

Málo beatů (Beats)

Jakub Kurnas 11.07.2019

Beats dobře pracuje s humorem, podtrženým kouzelnou skotskou angličtinou, a vyniká skvělým vizuálním zpracováním. Výprava je vypiplaná, perspektivu mnoha záběrů dotvářejí skvělé graffiti.